Gå til innhold

Turtallsbrems N92


Gjest

Anbefalte innlegg

På en Valtra N92: Med fullt turtall med transmisjon i fri får jeg motoren i 2500 omdr., men på de 2-3 høyeste girene får jeg ikke mere enn ca 2350 omdr. Hvis jeg clutcher får jeg 2500. Litt irriterende å mangle de siste kilometerene på speedometeret. Er det noen som kjenner til dette? Traktoren har vært slik siden den var ny i sommer. Nå er den kjørt 330 timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
På en Valtra N92: Med fullt turtall med transmisjon i fri får jeg motoren i 2500 omdr., men på de 2-3 høyeste girene får jeg ikke mere enn ca 2350 omdr. Hvis jeg clutcher får jeg 2500. Litt irriterende å mangle de siste kilometerene på speedometeret. Er det noen som kjenner til dette? Traktoren har vært slik siden den var ny i sommer. Nå er den kjørt 330 timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
På en Valtra N92: Med fullt turtall med transmisjon i fri får jeg motoren i 2500 omdr., men på de 2-3 høyeste girene får jeg ikke mere enn ca 2350 omdr. Hvis jeg clutcher får jeg 2500. Litt irriterende å mangle de siste kilometerene på speedometeret. Er det noen som kjenner til dette? Traktoren har vært slik siden den var ny i sommer. Nå er den kjørt 330 timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Dette er vel normalt og slik det skal være. Jeg regner med traktoren har toppfart på 42-43km/t ved 2350?

 

Selv har jeg/har hatt flere valtraer som har gått ca 2500rpm ved nøytral, men ved toppfart så er turtallet på rundt 2350rpm. dette på både 40- og 50km/t utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Dette er som Bjarne skriver normalt.

I følge instruksjonsboka er maks turtall 2470 o/min. Med Powershift transmisjon er maks turtall 2270 o//min. Hastigheten vil variere noe med dekkdimensjonen på traktoren. Med 520/70R-34 får jeg på min mellom 37 og 38 km/t. Har ikke sjekka koden som er angitt i displayet om den stemmer med dekkdim. Denne koden finner du i instruksjonsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Høres ut som det er andre med samme erfaring.

Dette gjelder ikke bare 4. høygir, også 2. pg 3. på alle PS trinn. På lavgir får jeg fullt turtall.

 

Når det gjelder koden for riktig hastighetsvisning i speedometeret så er det ikke oppgitt noe kode for dekkdimensjonen 540/65-34. Er det noen som vet hva den skal være? Men det er vel en annen dimensjon med samme rullediameter, men hvilken?

 

Det stod en utregningsformet i instr.boka, men da fikk jeg en verdi som var høyere enn det gikk an å legge inn. Da vi fikk traktoren viste speedometeret 36. Jeg har bare prøvd meg litt fram med de forskjellige kodealternativene slik at den viser nesten 39 ved full gass. Jeg har ikke sjekket hva den faktisk går.

 

Min traktor har 24+24 kasse, er det noen som vet om en med 36+36 reagerer annerledes på turtallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1
Har ikke sjekka reel hastighet jeg heller, men mistenker at den faktisk ikke greier riktig 40 km/t. 520/70-34 som jeg har, har litt større rulleomkrets en 540/65-34. Får vel ta en GPS måling. Hadde tidligere en valmet 6400 med 18/4-34, den klarte ca 41km/t med GPS. Girkassa i disse skal vel være samme?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Øystein: Det er neppe samme utveksling i girkassa på Valmet 6400 og N92. Både hurtiggiret og bakakseldrevene er forandret siden 6400\'\'\'\'ens tid. Valtra N92 oppnår vanligvis ikke mer enn 38-39 km/t. Årsaken er såre enkel: For å forenkle produksjonen bruker de samme transmisjonen fra N82 og helt opp til T131. Og denne transmisjonen har litt lavere utveksling enn 6400 hadde.

T-serien har jo mye større dekk, men der begrenses hastigheten av motorturtallet elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei, slenger meg på i denne gamle tråden...

Min N92 går i 37 km/t, absolutt maks hastighet på høyeste gir, ved full gass og viser dermed ca 2350 rpm.

Har bare små dekk\; 480/70R34 og 380/70R24 og 36+36 girkasse.

 

Traktoren er skrudd opp til ca 115 hk (har derimot ikke turbinkløtsj), og på tomgang viser den for øvrig ca 900 rpm, er dette litt unormalt høyt eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rettelse av mitt forrige innlegg:

 

I 37 km/t, på høyeste turtall med høyeste gir (4. høygir og 3. hurtiggir), får jeg motoren i 2500 omdreininger/rpm, ikke 2350 som jeg hadde skrevet - da med 36+36 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei OS

 

Takk for svar, da vet jeg at det ikke er noe å bekymre seg for..

Så i ettertid også at det stod 850 rpm i tomgang i brosjyren. Det er like greit at min N92 ikke er skrudd opp til nesten 3000 rpm, for da hadde jeg ikke falt for fristelsen om å kjøre mye fortere, da forsvinner jo dieselen som regel også :) Får se om jeg får meg større dekk etter hvert til godtraktoren..

 

God Jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...