Gå til innhold

Trenger traktoranbefaling ca 100-150 tusen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, dette er første innlegget mitt her. Fant akkurat dette forumet, veldig greit med sånne steder!

 

I alle fall, ønsker anbefalinger på traktor til ca 100 til 150 tusen kr.

 

Skal ikke brukes i næring, men har småbruk uten nevneverdig drift.

 

Mine ønsker er følgende:

-Firehjulsdrift

-Lasteapparat

-Vendegir

 

Har per i dag en 1980 modell JD 2040 4x4. Denne er passe stor og tung til mitt bruk, men begynner å dra på årene.

Den har vært trofast i snart 10år, men begynner å få litt trøbbel med hydraulikken samt jeg sliter med å få framakslingen til å tåle belastningen med laster.

 

Traktoren vil se ca 100 timer pr år, så jeg vil ha en jeg kan ha i mange år uten å skru meg ihjel.Den skal brukes til snøbrøyting med lasteapparat og fres, samt til skogsdrift med vinsj i tildels krevende terreng. Selvfølgelig i tillegg til diverse jordarbeid. Skal ikke så mye etter vei.

 

Er sånn mentalt sett mer innstillt på eldre kvalitetstraktor i stedet for nyere/bedre utstyrt "billig"traktor, hvis dere skjønner.

 

Har også en forjærlighet for gult og grønt, men det er absolutt ikke noe krav.

 

Kom gjerne med forslag på hva som skal styres unna!

 

Mvh

Stefan E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan_E._1

Hei, dette er første innlegget mitt her. Fant akkurat dette forumet, veldig greit med sånne steder!

 

I alle fall, ønsker anbefalinger på traktor til ca 100 til 150 tusen kr.

 

Skal ikke brukes i næring, men har småbruk uten nevneverdig drift.

 

Mine ønsker er følgende:

-Firehjulsdrift

-Lasteapparat

-Vendegir

 

Har per i dag en 1980 modell JD 2040 4x4. Denne er passe stor og tung til mitt bruk, men begynner å dra på årene.

Den har vært trofast i snart 10år, men begynner å få litt trøbbel med hydraulikken samt jeg sliter med å få framakslingen til å tåle belastningen med laster.

 

Traktoren vil se ca 100 timer pr år, så jeg vil ha en jeg kan ha i mange år uten å skru meg ihjel.Den skal brukes til snøbrøyting med lasteapparat og fres, samt til skogsdrift med vinsj i tildels krevende terreng. Selvfølgelig i tillegg til diverse jordarbeid. Skal ikke så mye etter vei.

 

Er sånn mentalt sett mer innstillt på eldre kvalitetstraktor i stedet for nyere/bedre utstyrt \&quot\;billig\&quot\;traktor, hvis dere skjønner.

 

Har også en forjærlighet for gult og grønt, men det er absolutt ikke noe krav.

 

Kom gjerne med forslag på hva som skal styres unna!

 

Mvh

Stefan E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at her må en Valmat være midt i blinken. 6000 serien fra midten av 90-tallet ligger i denne prisklassen og har mekanisk vendegir. Den er vel en av markedes beste orginale beskyttelse på udersiden av mellomaksling og diesel tank. Dette er samtidig en veldig slitesterk traktor. Er enig i at den kan være noe lett bak med mye i lasteren og uten belastning bak. Men ved å ha noe ekstra bak når du skal ta de tyngste løfta går det veldig bra. Det geniale med disse traktorene er at de har en enorm fremkomlighet i bratt og ulent treng nettopp pga høy vekt på fremakslingen. Har selv erfaring med Valtra/Valmet 6400, 6850 og en 900. Og til skogsbruk, småbruk, brøyting er dette kjempetraktorer.

PS Byttet nylig inn 900n inn i Fendt 412 men dette var kun fordi den primært gikk som endreprenørtraktor med slåmaskin, brøyteskjær og mye langs veien. Hadde ikke byttet den ut som gardstraktor, alt for kjekk og god til det:-)

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Ved kjøring i skogen veier vel vinsjen mye opp for vekta av lasteren, så vektfordelinga på en Valmet 6000-serie vil vel fremdeles være omtrent 50/50 - men det er jo noe en absolutt skal være klar over ja.

 

Slår gjerne et slag for JD 2850 jeg, og som skogstraktor er den veldig undervurdert. Noe av det aller beste jeg har kjørt i ulendt terreng i alle fall. Den parkerte glatt både Ford 7740 og MF 390 når vi dreiv sammen med naboene.

 

Det er vel ingen kjente større svakheter hverken på Valmet eller JD. Men som jeg sier hver gang noen spør om brukttaktor, finn en som SER pen ut, det er veldig stor sjanse for at den som passer på traktoren i utseende også passer på \&quot\;det indre livet\&quot\; til traktoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan_E._1

Hei igjen, takk for gode og raske svar.

 

Zetor er nok ikke aktuelt, mulig det nå er gode traktorer, men har en indre mental ting som sier NEI. Mulig det er bare meg, men sånn er det bare, uten at jeg kan sette fingern på det mer konkret.

 

Vinsjen jeg bruker veier ca 7-800 kg, og ellers på sommeren når ikke noe spesielt skjer har jeg vanligvis et betonglodd på ca 1400 kg hengende bak. Dette er for å minske belastningen på framakslingen ved lasterkjøring på 2040\'\'en jeg har (som har en svak framaksling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan_E._1

Hvordan er 2850 vs valmet på komfort og hydraulikk i forhold til hverandre?

 

Har ingen erfaring med valmet, bortsett fra naboens 405, men synes selv min gamle 2040 er ganske fin å kjøre, lett clutch og styring, gode bremser osv. Den 405\'\'en virker mer som en jernseng i forhold selv om den er mange år nyere.

 

Ang hydraulikk så tenker jeg på det pga laster. Greit med litt kapasitet.

 

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulikken er nokk litt bedre på Valmet den har og vendegir det er jo et pluss. Men et minus er att den blir så tung i fr4onten med laster att en skall tenke litt når en kjører nedover og en vinsj gir ikke mye motvekt. Vet det finnes klosser til og minske pendlinga på frammakselen. Da er det ikke så lett og velte den men da får du fort problem med og komme fram i skogen. Du har jo John Deere 6000 serien og da som ligger i ca same pris som Valmet 6000. Ellers så er 2650-2850 bra traktorer dei er jo veldig lik din 2040. Regner med du har den gamle akslingen der mellomakselen kommer inn på sida den nye er mye bedre og det er bedre sving på den. 2040 har vel og firkantet hytte mens 26-2850 har sg2 hytte.

 

Jeg ville nok valgt 2650-2850. den er mye mere smidig i skogen men du trenger buk til den. Valmet 6000 er nokk en mer moderne traktor men JD er nokk mere moderne en 405 og oppover.

 

Om traktoren skal gå hovesaklig i skogen og til brøyting og minimalt i jordbruk så styr unna Michelin Radialdekk di har ingenting i skogen og gjør. Sats på diagonal dekk der sidene er mye stekker. Men skall den gå i jordbruk er uten tvil Michelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan_E._1

Ja, så såvidt på finn og andre steder, dukket jo opp noen 6000 traktorer til ok pris.

 

Disse ser jo bra mye mer moderne ut, vil de også være et bra valg til mitt bruk?

 

Ja, jeg har den gamle (ZF apl 1351) aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja John Deere 6000 serien var en kjempetraktor når dei kom dei og går og går. Den er jo mye lik som 6030 serien i dag. Men husk buk under dei valmeten trnger du ikkje det på. Men dei sa få Frog trio som laget skogsutsyr til traktorer att en John Deere men besyttelse var bedre i skogen en en valmet på grunn av smidigheten. Og om du er fornygd med JD så er det ingen grunn til og bytte merke. En Valmet-valta er en klomp (terget sikkert mange valmet eiger nå) men det er en bra traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke starte noen sværte kampanje mot John Deere her,men er egentlig sg2 hytta egnet til skogkjøring i krevende terreng.De store buede glassene ser litt utsatt ut,og ikke er de særlig rimelig å erstatte vil jeg tro.Formen på hytta gjør det vel også vanskelig og montere gode kvistavvisere? Der er vel også kun dør på venstre side,og i skogen har man ofte bruk for høyre døra.

Greit med store komfortable hytter i jordbruk,men ttil skogskjøring foretrekker jeg små hytter med solide stolper i 4 hjørner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buede ruter knuser vel ikke lettere en flate ruter? Dessuten er de ikke store ruter i forhold til ei vanlig frontrute. Ikke er de dyre heller. Du får kvisavledere og full skogspakke til JD sg2. Kjører selv 2040 i skogen, og har aldrig knust ei rute. Enig i at det kunne vært greit med dør på høyre side, men det er ikke et stort problem. Sg2 hytta er liten, og litt trang å komme inn i, men er ei god hytte når du først sitter der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

SG2-hytta til JD er jo forholdsvis smal da, sånn sett egner den seg jo godt i skogen. Har også sett kvistavledere til den, men noe sånt som en bøyle rundt taket fungerer også veldig godt, bøyer unna småtrær og en god del kvist. Faktisk er det oftere hyttetaket får skader enn rutene, i alle fall etter hva jeg har erfart, sett og hørt.

 

I alle fall er -40 og -50serien knallgode i skogen, tar seg veldig godt fram og er smidige.

 

Men hvis trådstarter har utvida budsjettet og begynner å titte på JD 6000-serie vil jeg særdeles subjektivt si løp og kjøp. Det er en klassiker av en traktor. Men pass deg for tidlig 6100 eller 6200 (fram til 95, tror jeg). De har en 3,9-liters motor i stedet for 4,5-literen. Ikke noe galt i seg sjøl, men en god del har skrudd opp disse vel mye. (Ja - jeg veit konedata ikke er enig med meg akkurat her). Sjøl om jeg har erklært meg som JD-kar så mener jeg å ha ryggdekning for at dette er bedre traktorer enn Valmet 6000-serie når det kommer til komfort, brukervennlighet og smidighet. Kvalitetsmessig er de nok ganske like, ikke vært mye tull med noen av de to - så begge er jo gode kjøp. Såklart gir det Valmet et pluss at de allerede er halvt skogsrigga.

 

Ligger forresten en særdeles billig Ford 6640 ute for salg på finn nå.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=15831597&amp\;sid=xz7cabNuxeD235570&amp\;WT.svl=Bilde

Litt liten og gammel laster kanskje, men jeg tror denne traktoren også er et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard: tror du blander litt her. Det er 6200 og 6300 som har en 3,9 liter motor.6100 har 4,5 liter uten turbo.Samme motor som i 6400. Men absolut en kjempe traktor. Tror ikke jeg hadde vært så skeptisk til 3.9 litern heller.Har ikke hørt om noe spesielt problem med disse. En ihjel skrudd traktor skal du passe deg for uansett modell og merke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som knut sier 6100 har 4.5l 75hk motor uten turbo men mange har ettermonter turbo. 6200 6300 har 3.9l motor med turbo på 84hk og 90hk. 6400 har 4.5l motor med turbo og 100hk. har aldri hørt att det har vert problemer med 3.9l motoren ikke med 6100 med ettermontert turbo. Motorene ti John Deere er bra dei har en fra 71 går somm en klokke og blokken er helt rein.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Beklager dårlig korrekturlesning, selvfølgelig er det riktig som knut og jb sier... er 62 og 63 som har den minste børsa.

 

Og joda, de er i utgangspunktet holdbare, men så vidt jeg veit er det samme dieselpumpe - og enkelte har utnytta at en kan skru ganske mye på de :)

 

Men også helt riktig som dere sier, at veldig skrudde traktorer skal man holde seg unna uansett.

Den 6400\'\'n vi hadde gikk i alle fall 7000 timer uten noe særlig tull - vi skifta vel et drev på firehjulstrekket og topp-pakning etter omtrent 5000 timer, det var det eneste. Den ble også skrudd opp til 105 hk på PTO etter 2000 timer, noe jeg mener ikke er avskrekkende mye - men det var veldig verdifullt for oss, i og med at vi hadde mye veikjøring, spesielt med møkklass og rundballer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Prøver å trekke meg tilbake til temaet for tråden, sjøl om det å diskutere John Deere er aldri så interessant :)

 

Dette tror jeg er et svært godt kjøp for Stefan\;

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=15847119&amp\;sid=xz7cab6n_QP103136&amp\;WT.svl=Bilde

Den sprenger riktignok budsjettet med nesten 30.000, men denne traktoren så særdeles pen ut, og det er ei maskin som fint rusler mange år til hans bruk. Turbina er jo og et stort pluss i skogen. Eneste var kanskje dekka framme, men det kan sikkert gå fint og. Og så oppfyller den en av mine krav til brukttraktor da, den ser bra ut. For det første er det mye triveligere å kjøpe noe som ser ordentlig ut, og samtidig er det overveiende sannsynlig at traktoren er tatt godt vare på generelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Og til den som kjøper den traktoren, flytt for all del ikke lasterspaken bort fra venstresida - slik selger tilbyr. Lasterspaken skal sitte på motsatt hånd av den som vender traktoren. Man trenger da ikke å holde i rattet til en hver tid uansett, fikk i alle fall inn en veldig fin teknikk både når det kom til gruslasting og rundballesanking jeg på gamle JD 6400, med laster på venstre hånd og vendegir på høyre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si meg enig i at Mezzo er \&quot\;en klump\&quot\; i skogen og av 2850 er mere smidig. Jeg mener å ha dekning for det jeg skriver. For i motsetning til de fleste av dere andre så har vi faktisk hatt begge to samtidig. (eller far min, da, han er FK-patriot).

JD2850 SG2 brukte vi i skogen i en årrekke med totromla iglandvinsj, og var godt fornøyd. Den hadde buk men ikke kvistavledere. Den smale, runde hytta leder vekk kvisten godt nok sjøl. Så ble en gammel JD1640 byttet inn i en Valmet 6400. Far min og jeg var enige i at mezzoen var bedre i skogen. Så etterhvert fjernet vi buken på 2850 når kløtsjen skulle byttes, og den kom ikke til skogs mer.

Argumenter for valmeten i skogen:

(Obs: Dekkdimensjonene på dem var omtrent like)

-Høyere bakkeklaring midt under.

-Startet mye lettere om vinteren

-Hytta har mye bedre plass. Du har god plass til hjelmen og matveska inni traktoren. I verste fall kan både hogger og kjører spise inni traktoren samtidig.

-Bedre varme på gulvet

-Valmeten ER smidigere å kjøre i terrenget. OG JEG HAR SOM SAGT HATT BEGGE TO. Det kommer av:

-Det er bedre svingradius på den fordi den har kortere akselavstand.

-Diffsperra både foran og bak, og på en elektrisk bryter. Den kobler også ut momentant. Pedalsperra på JD\'\'n måtte vi lure av igjen med å svinge eller bremse litt

-Turbinkløtsjen gjorde den bedre å smyge seg fram med i steinrøyser o.l.

-Hvis det var dyp sukkersnø begynte JD\'\'n å riste så du var redd rutene skulle sprekke.

Den ristinga unngikk du med valmeten hvis du valgte rett gir og smøyg med turbinen.

 

Det som vi likte bedre på 2850\'\'n var at den føltes stødigere i bratte nedoverbakker, og den var behageligere å kjøre lengre strekninger med.

Det er etter min mening unødvendig med kvistavledere på den. På Valmeten knuste frontruta to ganger pga staurer som spratt opp. På JD røyk det aldri ruter i skogen.

For å kjøre i bratte oppoverbakker i snø, og til å dra tømmerlass på en fin tømmerveg tror jeg de var omtrent like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Veldig interessant å høre det du sier Bekk, og jeg skal ikke prøve å argumentere mot i det hele tatt jeg. Det jeg har prøvd å få fram er at JD 2850 er en særdeles god skogstraktor - og det mener jeg da du slår fast og :)

 

Hvis valget til Stefan skal så mellom JD 2850 og Valmet 6000-serie vil jeg nok anbefale Valmeten, mest på grunn av vendegiret i grunnen. JD\'\'n er egentlig ikke så godt egna til lasterkjøring på grunn av girkassa - men siden han har 2040 fra før så veit han jo hva han går til, og det går sikkert greit på gammel vane og. Men han har jo og satt vendegir som et kriterie for kjøp, så da faller egentlig alternativet 2850 bort.

 

Syns i alle fall Stefan har fått mange gode og velmenende råd, og heldigvis har ikke dette blitt en \&quot\;kaste mest dritt om et merke\&quot\;-debatt. Fortsett sånn folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan_E._1

Tusen takk for mange gode svar.

 

Er helt enig i at det er artigere å kjøpe ting når det ikke er helt nedkjørt og ser skikkelig ut.

 

Dette er enda et stykke opp og fram for meg, men det er jo veldig fint at så mange vil dele sine saklige argumenter for det ene og det andre.

 

Den så jo veldig bra ut den valmeten, spes bildet fra inni hytta, så jo nesten ny ut.

 

Sånn prismessig er det jo selvfølgelig en evig vurdering hvor mye man skal legge i en traktor til mitt bruk. Det er jo sånn at selv gamle slitere med laster og 4x4 alltid koster en ganske bra slump penger, så når man skal oppgradere fra den 2040\'\'en jeg har (som jeg for øvrig er godt fornøyd med) så nytter det jo ikke å finne noe annet i samme prisklassen. Da får man jo bare noe annet som er like gammelt eller i samme stand.

 

Sånn sett er jo ikke akkurat summen bestemt på forhånd. Selv om det selvfølgelig svir godt når man ikke har noe slags næringsmessig inntjening på sakene.

 

Hadde jo tenkt å ha en evt \&quot\;ny\&quot\; traktor i mange år. Men må jo innrømme at jeg har usedvanlig lyst på clutchfritt vendegir. Så har dermed sett litt etter JD 61-62-63 og 6400, og det er jo noen til salgs hele tiden. Vil jo også tro at med god tid og ved å holde utkikk, at man man kan snuble over en perle før eller siden.

 

Men for all del, Valmet er slett ikke utelukket. Bare litt nytt for meg, og så har jeg jo en slags forkjærlighet for gulgrønt da. Vi får se, i alle fall, igjen takk for konstruktive innspill! Over all forventning dette forumet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...