Gå til innhold

Kraftoverføringsaksel


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle til å montere snøfreseren til naboen på min traktor.

 

Viser seg at kraftoverføringsakselen er for lang.

 

Når jeg leser i instruksjonsboka ser jeg at jeg skal bruke universal ledd kategori 1.

 

Hva betyr kategori 1?

Hvor lang er denne?

 

Den jeg har er er ca 1 m og kan ca utvides til 1,3

 

Jeg kan ikke ha lengere enn ca 80-85 cm.

 

Hvor kan jeg få tak i en billig kraftoverførings aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ttmolteb_1

Hei

Jeg skulle til å montere snøfreseren til naboen på min traktor.

 

Viser seg at kraftoverføringsakselen er for lang.

 

Når jeg leser i instruksjonsboka ser jeg at jeg skal bruke universal ledd kategori 1.

 

Hva betyr kategori 1?

Hvor lang er denne?

 

Den jeg har er er ca 1 m og kan ca utvides til 1,3

 

Jeg kan ikke ha lengere enn ca 80-85 cm.

 

Hvor kan jeg få tak i en billig kraftoverførings aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ttmolteb_1

Hvor får jeg tak i brukte billige?

 

Er ganske ny når det gjelder gårdsdrift. \;-)

 

Har ikke peil på merket på snøfreseren gammel rust, men går som det suser trenger bare kortere kraftoverføringsaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og den oddski. Men om dette er en gammel fres er det vell ikkje den grove tappen på fresen som det er på nye. Så viss det er samme tykkelse på tappen på fresen som på traktoren. trenger du en vanlig aksel med brytebolt. På nye freser er det 1-3/4\&quot\; på fresen og 1-3/8\&quot\; på traktoren på eldre freser er det 1-3/8\&quot\; ofte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

Mulig du har rett JB, men alle PTO jeg har, også denne nye, har samme størrelse på traktor og utstyr(kat 1-1?). Har gammel Dalenfres fra tidlig 80-tall som den nye akslingen står på. Den fås kanskje i flere størrelser, spør hos FK om det.

 

Opprinnelig var fresen utstyrt med slurekobling iflg manualen, men har alltid brukt vanlig PTO-aksling uten noe clutch eller bolt. Etter at jeg tok i bruk den nye akslingen har jeg allerede knekt 3 bolter på kort tid(Stein mm). Sikkert mye bedre for traktoren. Nytt boltsett med 5 bolter for 75,-.

 

Brukes på MF 375 Turbo, ca 85 hk og Dalen 278 fres. Måtte ha ny aksling da jeg kjøpte triangel og gammel aksling ble for kort.

 

Vil anta at kat 1 er 1 3/8 den gamle std for PTO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ttmolteb: hvorfor i all verden skal du ha ny aksel??? viss problemet er at den er for lang er det jo bare å finne frem vinkelsliperen å kappe av den litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddski

så feil i linken jeg det er den akselen som er lik i begge ender. Den passer har den samme men 1-3/4\&quot\; på fresen.

 

Er jo bare og kappe den om den ikke blir får kort på naboen sin traktor da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ttmolteb_1

Kan ikke kappe naboen sin aksel!

 

Vil ikke spandere på 1000-2000 på en så gammel fres og traktor.

 

Ikke mulig å få tak i noe brukt noen steder?

 

Så kategori 1 betyr bare størrelse på bolt ikke noe om lengden?

 

1 3/8 i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kat 1 betgnelsen er mest vanligt og bruke på toppstag og trekkarm bolter. Da kat 1 er 22mm kat 2 er 28mm og kat 3 er 32mm. Hra aldri hørt det med akslinger før men mange bruker en typebetegnelse far 1 og oppover på størrelsen på akslingen og hvor mye kraft dei tåler da er en 6 aksling mye grovere en en 1 aksling. Brukte akslinger er ofte utslitte og mangler profilfør og sånt skall du bytte det kann du kjøpe en ny aksling istede. Att det er vern på akslingen er et krav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sjelden folk har brukte akslinger til salgs.. jeg bruker de så lenge de varer, enten reparerer jeg dem eller så er den ferdig og ikke noe å ha på uansett.. Jeg hadde ikke gidda solgt en brukt aksling for mindre enn 6-700, da kunne jeg like godt ha den på lager til en annen går i stykker kansje.. Åsså kommer frakt i tilleg så ta deg en tur i nærmeste butikk eller bestill på nettet, blir til syvende og sist mange ganger like dyrt.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...