Gå til innhold

Trekkstenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei på min nye JD 6330 er det kategori 3 trekkstenger, men det er vel en smal sak å få byttet disse til kategori 2 stenger? Noen som vet? Kom ikke på dette før jeg hadde kommet hjem og skulle ha på ett redskap...

Men ellers virker det ut til å være en grom traktor, den føles litt \&quot\;brulten\&quot\; i forhold til MF 4355 med frisikt uten laster som gik i innbytte... Men den kostet, så håper det ikke dukker opp noen store uforutsette utgifter med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på min nye JD 6330 er det kategori 3 trekkstenger, men det er vel en smal sak å få byttet disse til kategori 2 stenger? Noen som vet? Kom ikke på dette før jeg hadde kommet hjem og skulle ha på ett redskap...

Men ellers virker det ut til å være en grom traktor, den føles litt "brulten" i forhold til MF 4355 med frisikt uten laster som gik i innbytte... Men den kostet, så håper det ikke dukker opp noen store uforutsette utgifter med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Akkurat hva for problem var det du kom ut for da? Hvis det er fanghaker på armene så finnes det jo kuler for kategori 2, så da kan du bare bruke det. Og hvis det er \&quot\;tradisjonelle\&quot\; armer på den går det sikkert an å bare bytte kulene der og, ikke måtte skifte hele arma. Plutselig kjøper du et trepunktsmontert redskap som virkelig utfordrer traktoren, og da er det nok kat. 3 på det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 6220 og en 6420s, har kun kat. 3 trakkstenger, toppstag osv. har en tendens å gå når du minst treng det. sjøl med små redskap! men skall du bytte er det berre å bytte ytterste delen av trekkarmane trur eg. skall være ei smal sak iallfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tradisjonelle armer, men det bør vel gå an å bytte det ytterste leddet, men kula er ikke festet med splint slik som på MF 135`n. Jeg kunne sikkert lest meg frem til dette i innstruksjonboken, men har ikke kommet så langt... Tror jeg satser på å få tak i kategori 2, og bare ha begge deler...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I delekatalogen ser det ut som ikkje det passer og bytte endestykke bare. Det er ikkje den samme trekstanga videre på kat 2 som på 3. så du må ha en ny komplett trekkarm. Kan du ikke bare bruke en forings hylse da. Er lit domt og bytte dei bort om du en gang skulle trenge dei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanghaker burde vært standard på nye traktorer....det gjør det mye enklere å koble sleperedskaper og trepunktredskaper uten kobling. Detssuten er det enkelt å ta av og på hmv koblinga.... bare å \&quot\;slippe\&quot\; den nedi. For hmv klarer den ikke erstatte etter min meining. I alle fall ikke på mindre redskaper som skal ofte av og på....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skrev:

Fanghaker burde vært standard på nye traktorer....det gjør det mye enklere å koble sleperedskaper og trepunktredskaper uten kobling. Detssuten er det enkelt å ta av og på hmv koblinga.... bare å \&quot\;slippe\&quot\; den nedi. For hmv klarer den ikke erstatte etter min meining.

 

 

 

Enig med deg i at fanghaker ikke kan erstatte HMV eller Triangel, men ser heller ikke det helt store behovet for å drive å ta av og på HMV-ramma. Hos meg henger den på året rundt uansett om jeg kjører møkkvogn, lessevogn eller slepeslåmaskin, jeg tar i prinsippet aldri av traktordelen, med mindre jeg en sjelden gang har lånt/leid et redskap fra noen andre, som mangler redskapsdel, såklart.. Å ha fanghake-kuler på noen redskaper og HMV/Triangel på andre er å lage seg unødvendig ekstraarbeid i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Nesten utrolig at det er levert kat 3 stenger som stander.

Har du spurt selger om å bytte dem?

Virker på meg som at mange selgere ikke har peiling på hva de selger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde nok at det var standard med Waltersheid fanghaker på ein traktor i den prisklasse.

Er kjøpt ny på FK denna sjølvsagt.

På MF er det standard med fanghaker,med unntak av dei mest \&quot\;ribba\&quot\; traktorane i 5400 serien.

Eg har nok kommet til å kjøpt \&quot\;løse\&quot\; fanghaker,og fått ein sveisekyndig person til å kappa av dei originale kulene,og sveist på fanghaker,f.eks kat.2.

Men eg har nok først kommet til å undersøkt om det virkelig ikkje er standard med fanghaker på den traktoren. Kunne sjølvsagt blitt satt på faste kuler ved ein feil ved montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er vel teleskop på disse trekkstengene, så du trenger bare å bytte endestykket.

 

Har selv det samme på min 6430 som ble kjøpt som demo traktor - fungerer greit, men heller nok til walterscheid fanghaker.(fikk ikke all skreddersøm etter eget ønske)

 

Unntaket er i så fall om du kjører med stor/tung sidemontert redskap - da er waltrescheid noe DRITT! Har mistet slåmaskina et par ganger med nye fanghaker og kuler - ser ut som fanghakene ikke tåler vridningsmomentet på venstre arm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge: problemet er at hmv er i veien når du kjører sleperedskaper: møkkvogn, presse ,lessevogn etc. Å kjøre med hmv på er å be om å ødlegge kraftuttaksakslinger. Hurtigkobling er greit på småredskaper du tar av og på ofte, men plog, slepeslåmaskin, liner,slepeslodd/ harv er det like greit å bare ha kuler på.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...