Guest Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Vinteren ble litt kortere en antatt, ligger derfor inne med for mye vinterdiesel. Er det noen problemer med og bruke vinter diesel på sommeren? Har bare en gårdstank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Honda_1 Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Vinteren ble litt kortere en antatt, ligger derfor inne med for mye vinterdiesel. Er det noen problemer med og bruke vinter diesel på sommeren? Har bare en gårdstank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Alex_1 Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Hva skulle problemet med det være? Problemet er vel heller hvis det motsatte skjer da \"\;sommerdiesel\"\; er tilført mer bio som gjør den dårligere i å tåle kulda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Bare fyll på og kjør som vanlig. I følge Rune her på forumet så er det ikke biodiesel som blir levert på gårdstankene, da den tåler lagring dårlig. Stemmer ikke det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 I flg. tankbilsjåføren er den eneste fordelen med sommerdiesel at den er noe billigere. Vinterdiesel er ikke lenger tilsatt parafin for å heve frysepunktet. Dette ga effekttap/større forbruk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Meine og at forkjellen i dag er raffineringa. dvs at under prossesen i produksjonen av vinterdisel fjernes \"\;voksen\"\; i diselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest olit_1 Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Heisann! Her var det mykje synsing! Så får bidra med litt fakta frå Statoil sine sider. Sommerdiesel tåler max - 11 grader C. Vår/Høstdiesel tåler max - 24 grader C. Vinterdiesel tåler max - 32 grader C. Så litt synsing ut frå det eg har \"\;høyrt\"\;: Vinterdieselen er raffinert på ein anna måte enn sommerdieselen. Sommerdieselen er ein del \"\;tørrere\"\; enn vinterdieselen - bl.a pga større innblanding av bio. Mange opplever bedre ytelse med innblanding av 2-taktsolje. Det er ikkje hensiktsmessig å blande inn meir enn 1-2%. Dyrt er det også.. Ein kan køyre på Vinterdiesel heile året, men det motsatte kan bli problematisk.... Mvh Olit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 \'\'Olit,\'\' har du tenkt fortere enn du skrev? Sommerdieselen er ikke tørrere enn vinterdieselen, slik som du skrev. Det er motsatt. Siden parafinvoksen er fjernet fra vinterdieselen så er det vinterdieselen som er \'\'tørr\'\'. Farget diesel som leveres ut til private tanker er ikke tilsatt biodiesel, fordi den tåler lagring dårligere. Tilsetning av totaktsolje ble anbefalt i gamle dager, men det frarådes å gjøre det på common-rail-motorer. Jeg føler meg ganske sikker på at vinterdieselen smører godt nok slik den er levert fra oljeselskapene. Husk at de fleste trailere bruker 20 000 liter vinterdiesel i året uten å ta skade av det...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.