Gå til innhold

Ekstra dieseltank.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Case_IH_1

Hei!

Jeg kjører en MF5465 med ca.125hk og bruker den til å kjøre en 3m bred slåmaskin i slåtten, jeg begynner å bli lei av å kjøre helt hjem for å fylle diesel så ofte, så jeg tenkte at det kanskje gikk å feste på et stativ for syredunk foran og fylle en dunk der med ekstra diesel og en liten pumpe. noen som har erfaring eller forslag med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjører en MF5465 med ca.125hk og bruker den til å kjøre en 3m bred slåmaskin i slåtten, jeg begynner å bli lei av å kjøre helt hjem for å fylle diesel så ofte, så jeg tenkte at det kanskje gikk å feste på et stativ for syredunk foran og fylle en dunk der med ekstra diesel og en liten pumpe. noen som har erfaring eller forslag med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Noen direkte sammenlignbare erfaringer har jeg ikke, men ideen din høres veldig bra ut den. Så lenge dunken er tett og rein kan det vel ikke være noe til hinder for å gjøre slikt. Får du utforma feste og dunk slik at det ikke stjeler sikt eller sperrer for lys er det jo og et stort pluss.

 

En jeg jobba for før hadde en 700-liters tønne på en spesialkonstruert pall. Denne kjørte vi ut for å fylle tresker eller traktorer med tvilling / brei redskap. På denne var det ei lita punpe som gikk på 12V. Da var en MF 390 super å kjøre tønna med, for der var jo batteriet i fronten, så det var bare å sette på ledningene og fylle. Noe lignende går det sikkert an å gjøre om tønna er fastmontert og. Tar tross alt ikke så mange minutta å fylle over mens du tar en matbit, sjøl om det sikkert går an å få til mer fast system så du kan pumpe over etter hvert og, uten å gå ut av hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd eller hørt om noen som har gjort dette.Idèen høres bra ut. Men vær forsiktig med å bruke en syredunk til dieselen!Har hørt om havarerte dieselpumper på tross av omfattende rengjøring av brukt syredunk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrekanner må ikke brukes til diesel!!!

Det er slett ikke alle plasttyper som er godkjente for drivstoff. Mange av de firkantede 1000-liters plasttankene i \&quot\;nettingbur\&quot\; er skumle å ha diesel på. Dieselen reagerer med plasten, og kan vaske ut et stoff som får pumpe og dyser til å skjære seg.

Dieselpumpe-reparatør Minge på Havnås hadde en advarsel om dette i Norsk Landbruk for to-tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Case_IH_1

Takk for mange svar!

Jeg tenkte egentlig på å bruke en sånn ramme som de bruker når de presser rundballer med for syre, men montere på en annen dunk som tåler Diesel. da kunne jeg ha fått sveiset på en trekant så jeg kunne hatt den foran på lasteren, så kunne jeg ha brukt den til transport av diesel til treska om høsten.

Men som du sier \&quot\;Jon ferguson\&quot\; så finnes det sikkert ekstratanker for denne modellen, går det an å ettermontere?, det er en 2003 mod.

Me allikevel er det snedig med en transportabel dieseltank på lasteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Case_IH_1
Fins det enkle småe dieselpumper som ikke har behov for å kobles til batteriet på taktoren?, fordi batteriet er under stigetrinnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo legge opp et \&quot\;stikk\&quot\; til pumpa, så slipper du leite fram batteriet hver gang.Da kan du ha bryter inne i hytta å pumpe over når du vil.Ellers så finnes det jo enkle manuelle pumper der du sveiver eller \&quot\;jekker\&quot\; dieselen over.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Er ikke helt sikker på om det er strøm fram på lasteren hele tida, eller om det går strøm der bare når du betjener velgeren for 3.funksjon.

 

Går jo an å legge opp en stikk i grillen fra hovedlysa og vel? Uansett er det ikke stor forskjell på lengda på ledningene om kontakten sitter på lasteren eller i grillen. Men å ha kontakten framme på lasteren er sikkert det beste alternativet. Er jo uansett bare å sjekke med prøvelampa om det er konstant strøm der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokk ikke og anbefalle og ta ut strøm på laseren. Da det er en kurs du ikke kan belaste så mye er vell 10a sikring på den. Da må du ha en veldig liten pumpe. Så det beste er og strekke opp en kurs fra batteriet med en kontakt og skikkelige kabler. Kan og montere en bryter og et rele på kabelen sån att du bryter strømmen når du ikke bruker den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Du kan jo høre hos ett større lakeringsanlegg som kjøper tynner på 200l dunker.Er de godkjent for tynner tåler de sikkert disel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

melktanker fra Tine er jo rustfrie og greie. de får du helt ned i 300liter, det er bare å ringe tine gårdstankservice og spørre etter vraktanker. de koster 1 krone literen +mva.

 

www.veratank.no der tror jeg det finnes tanker som er godkjent for diesel...har sikkert pumper også der:)

 

et lokalt sveiseverksted kan også fikse en slik tank... jeg fikk sveiset tank til en traktor jeg hadde engang. ble ikke så veldig dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner en som laget seg en firkantet tank oppå taket på traktoren sin, det var en mf 675.

tror tanken tok120 liter . den var ikke så veldig høy 12cm eller noe sånt. da kan du ha rør ned til neste tank med eller uten krane og da slipper du pumpe også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...