Guest Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Er det noen som har erfaring med VALMET 8000 serien?Tenker da på traktorene fra midten av 90 tallet.Eks 8000,8100,8400 osv.Ingen svar er for dumme! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest runeav_1 Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Er det noen som har erfaring med VALMET 8000 serien?Tenker da på traktorene fra midten av 90 tallet.Eks 8000,8100,8400 osv.Ingen svar er for dumme! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 ja de står en her i bygda med havarert gearboks. det var hurtiggearet som hadde gått, delene kostet 100 000! tror den hadde gått 6000 timer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 nytt hurtigear til 100 000..... bullshit...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AS_1 Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Er vel noe av det mest robuste mann kan få.Enkele maskiner som tåler mange timer.går stort sett mye bedre en andre traktorer i samme hk klasse.Seige motorer,enkel men kraftig transmisjon/bakende/hydraulikk med lite problemer.Ok komfort,go plass,å bra varmerapparat.Av minus kan det nevnes at hurtigira girer veldig hardt og at dette ikke er noen go lastertraktor pga vektfordeling/du sitter ganske lavt med et langt bredt panser foran deg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 100 000 for delene i hurtiggearet? Det er da rett og slett ikke mulig. Da måtte dom summert hele delekatalogen for hurtiggearet, hver eneste skrue og skive. Og om det hadde vært sant at dela er så dyre, så er det ingen med vettet i behold som kjøper de til en så gammal traktor. Det finnes brukte deler å få tak i!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Er helt utrolig hvordan det hver gang som det blir diskutert finsk traktor her inne popper opp med drittslenging. Er sjøl ingen Valtra-fan, men jeg ser fordelene i de og like mye som ulempene. Har dessuten kjørt mye Valtra de siste to åra, og veit hva de står for. Henger meg på AS, dette er solide trekkmaskiner. 8000 kan vel kanksje være litt dau, men den tåler godt en turbo og 20 hk. ekstra - og da blir det en helt annen traktor. Skal sjøl til å kjøre 8750, spent på hvordan den er i draget og :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Vegard er det den som stod på nettet, den kan du stille opp 50-100 hk om du vil. Fordelen med MEGA serien til Valmet er at det er enkel trykksmurt girkasse som ikke tar mye effekt. Ein bakdel er det mekaniske vendegiret som er tregt i synkroniseringen, så den er ikke den beste til mye lasting. Som trekkmaskin i onnene er den suveren med lav vekt ca 5 tonn og vektfordeling . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 8000 og 8100 har ikke turbo originalt. Derfor går det ikke an å stille opp effekten særlig mye før det bare ryker svart. Men turbo er enkelt å ettermontere på dem, og da blir det straks en annen trekkmaskin..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Ver det disse som hadde såkalt \"\;Delta PANG Skift\"\;? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 DPS = delta power shift. Tre trinns hurtiggear. Men Delta-PANG-shift passer godt, for de rykker noe voldsomt i hurtiggearet. Det er kun on/off ventiler, så det går ikke an å justere eller kalibrere. Selv om det er lett å sette på turbo så ville jeg vært forsiktig med å stille opp en 8000 eller 8100 alt for mye. Husk på at den har svakere hurtiggear (færre lameller) og spinklere sluttdrev enn 6850 som er 4-sylindret 125-hester. Det spørs riktignok hva du skal bruke de ekstra hestene til, det er farligere å dra tungt på lave gear med f.eks en stor plog enn det er på høyere hastighet med en harv. I rask transportkjøring, eller med PTO kjøring er det mindre fare for å overbelaste drivverket. Enkelte 8000 har turbinkløtsj, og den må det fylles mer olje på hvis du stiller opp effekten. Ellers vil den slure for mye. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.