Gå til innhold

Bredde regler for traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Hei..

 

 

Er det noen som kan forklare reglen for bredde på traktor og redskap ved bruk etter offentlig veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Rett meg om eg tek feil her..

Men om eg forstår tinga rett er det enkelt..

 

Hovudregelen er 255cm for registrerte kjøretøy, altså traktor og tilhenger.

Det viktige unntaket er:

\&quot\;Forflytning av redskap som ledd i vanlig bruk\&quot\;.

Dette tillet bredde på 350cm over \&quot\;kortare avstand\&quot\;. Med dei siste samdriftreglane er vel dette rekna som 34km (17+17)

 

Traktoren kan altså ha tvilling hvis det trengs i arbeidet, og slåmaskinen eller doffen kan væra over 255.

 

Permanent bredde på registrerte maskinar er maks 255, altså er ikkje breie dekk på ein traktor det same som tvilling på same bredde, og hengaren kan ikkje vera breiare enn 255.

 

Motorredskap, fx hjullaster, sjølgåande snittar osv har maks bredde 325, men ingen km-begrensning.

 

Last på henger i et kolli har også maks bredde 325, hvis det er mulig å dels det opp er det maks 255. Hengeren skal utvidas (plank) hvis lasset stikk meir enn 15 (25?) cm ut på kvar side av planet.

 

Forskjell på gravemaskin vs store rundballar to i bredden, det er vanskelig å forklare bilsakkyndig at du MÅ ha to i bredden..

 

Dette er forskrifta, men ser at mange tøyer denne endel..

Lys, brems osv har også klare krav avhengig av type kjøretøy og fart, dette går bra så lenge ein brukar fornuft. Eit sett lys som er synleg bakfrå er alltid fornuftig.

 

Redskap som er brei, spesielt når den er breiare enn traktoren, bør markerast i det minste med refleks på ytterpunkta..

 

Poenget med å sei meir enn kor bredt du kan kjøra, er at sjansen for kjøreforbud vert mykje mindre om alt det tekniske med lys og dekk osv er i orden.

Kontrollørane likar godt at sikkerheten er ofra litt tid og tanke, og me får færre sinte og pirkete kontrollører om dei ser færre graverende tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bra svar, men et par småting:

Motorredskap som også er landbruksredskap (skurtresker og selvgående finsnitter, men neppe hjullaster) kommer vel også (alternativt) inn under det generelle unntaket på 350cm inntil 34km, vil jeg tro. Over 34km gjelder sikkert 325, så du har jo ikke direkte feil.

 

Hengeren må ikke nødvendigvis breddes når lasta stikker mer enn 15 cm ut, men det må da merkes med refleks og evt. (i mørke) lys. Forøvrig kreves dispensasjon så snart lasta stikker utenfor, selv mindre enn 15cm (!)

 

Det er jo lovlig å være bredere enn 325/350/255 også, men da kreves dispensasjon. 410 er absolutt maks for landbruksmaskin, og da gjelder \&quot\;kortere strekning som ledd i normal bruk\&quot\;, dvs 34km-regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...