Jump to content

Montere turbo på Dexta


Guest

Recommended Posts

Har sett flere Volvo BM 320 med turbo på finn. Spørsmålet er: Fordson Dexta har jo også Perkins 3-syl motor, men med annet topplokk (med forkammer), vil det bli holdbart å montere en liten Biltema-turbo på Dextamotoren?
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Har sett flere Volvo BM 320 med turbo på finn. Spørsmålet er: Fordson Dexta har jo også Perkins 3-syl motor, men med annet topplokk (med forkammer), vil det bli holdbart å montere en liten Biltema-turbo på Dextamotoren?
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Jeg vil svare både ja og nei........

 

Fordson Dexta har i grunn samme motor som Volvo 320. (Dextaen kan ha litt mindre boring.) Det er det samme topplokket på Volvo 320, Ferguson 35 og Fordson Dexta. (Med hvirvelkammer som denne typen forkammer egentlig heter.) De direkteinnsprøytede motorene het Ad3-152 og satt i Volvo 400/430 og Massey Ferguson 135.

 

Teknisk sett så ville nok motoren tålt å få på seg en turbo med et begrenset effektuttak og ladetrykk. Det er neppe snakk om langvarige store belastninger i timesvis på en slik hobbytraktor. Det er langvarige belastninger med store varmepåkjenninger f.eks. med en snøfres, eller opp en motbakke på flere kilometer som knekker en motor med ettermontert turbo. En rivstart ut fra gatekjøkkenet eller den videregående skolen vil nok motoren tåle.

 

Problemet er mer av praktisk art. Du skriver *en liten Biltema-turbo*. Hva legger du i det? Turboer finnes i utallige varianter, med størrelse på både eksosturbin og luftkompressor. Det er vanskelig å beregne størrelse og type på en turbo. Selv de som har lang erfaring med å bygge trimmede bilmotorer må ofte teste med flere størrelser av turbo før de finner den rette kombinasjonen. Noen her på forumet har sikkert satt turbo fra en dieselbil på en annen liten traktor, og fått enten bra eller dårlig resultat...

 

Det neste problemet er dieselpumpa på Dextaen. Er dette en Dexta eller Super-Dexta? Dexta har vakum-regulering av dieselpumpa, hvor gasspedalen betjener et luftspjeld i innsuget. Staget fra gassen går altså ikke til dieselpumpa men til et spjeld i innsugsmanifolden. Innsprøytningspumpa er deretter styrt av hvor mye eller lite vakum det blir i innsuget. Setter du på turbo på motoren så blir det vanskelig, for ikke å si umulig, å få denne reguleringen til å fungere.

 

Er det derimot en Super-Dexta så har den en vanlig dieselpumpe hvor staget fra gassen går rett til dieselpumpa. Da er det mulig å sette på en turbo og justere opp pumpa litt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Men kan det gå an å kjøpe en ny regulering for pumpa? Ta av vakumreguleringa altså. Turboen hos Biltema er for Ford og VW diesel. Kan vel være et syl. volum på 1,8 og 1,9 liter. Synes prisen på 3999.- ink. mva. ikke er så ille. Data for motorene viser borring på 89 og 91,4 mm. Den minste (for Dexta) er en 144 kubiktommer. Vurdere også å kjøpe en honer hos Økonomi-deler i tilfelle sylinderveggene har riper. Prisen er jo bare 209.- + mva. Billig motoroverhaling det.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...