Gå til innhold

Montering av motorvarmer


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en volvo bm 320, med 3-sylindret perkins motor som jeg vil montere motorvarmer på.

 

problemet er at blokka er sprukket pga frost, og bare vann,ikke frostveske, men den er sveiset og derfor tett.

Dessverre er blokken sprukket/sveiset akkurat der pluggene for motorvarmer sitter, så det kan bli vansklig å montere vanlig pluggvarmer.

 

Hvordan skal jeg da få til å montere motorvarmer?

 

Kan jeg bare bruke \'\'\'\'byggtørke\'\'\'\' å sette mot traktoren, evt en vanlig varmeovn for innebruk?

Det blir opptill -30 grader, men traktoren blir sikkert ikke bruket når det er kaldere en -20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en volvo bm 320, med 3-sylindret perkins motor som jeg vil montere motorvarmer på.

 

problemet er at blokka er sprukket pga frost, og bare vann,ikke frostveske, men den er sveiset og derfor tett.

Dessverre er blokken sprukket/sveiset akkurat der pluggene for motorvarmer sitter, så det kan bli vansklig å montere vanlig pluggvarmer.

 

Hvordan skal jeg da få til å montere motorvarmer?

 

Kan jeg bare bruke ''''byggtørke'''' å sette mot traktoren, evt en vanlig varmeovn for innebruk?

Det blir opptill -30 grader, men traktoren blir sikkert ikke bruket når det er kaldere en -20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Går utmerket med byggtørke. Før brukte de gamle oljespann med diesel og fyrte under motoren, skulle likt å sett det på en moderne traktor, hehe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du fyrer mer for kråka med byggtørke enn med en slangevarmer,men motoren blir varm nok med begge alternativene.Før vi fikk montert motorvarmer i kompaktlasteren brukte vi en kupevarmer som ble satt mot motorblokka.Fungerte greit der,men tror det blir for svakt på traktor siden motorblokka ikke er innbygd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre raiatorslange, er det den som går fra bunn på radiator og inn i blokka?

 

Noen forslag hvor jeg kan bestille dette?

Nr hos økonomideler?

 

Er den vansklig å montere?

 

Hvordan er ledningen såm går fra varmeren og til stikk-kontakten på veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi deler har slange varmer fra Defa. Calix har og varmere http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/PH.pdf Har en John Deere 1020 som det var slange varmer på til den sluttet og virke etter 30år var ingen prblemer med det. En blokkvarmer er nokk sikkert bedre, men da må du skifte blokk. På min var den montert med en slange fra termostat huset til mit på blokka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangevarmer har nokk litt nere varmetap en blokkvarme. Men da alternativet er og og bytte blokka eller en løsnig med varmeovn er vell valget ganske enkelt. er vel ok med en varmeovn om den skal startest en eller to ganger en vinter. Men med varmeovn er det vertfall stort varmetap og i -30 må du nokk dekke motoren bra til om det skall ha noen virkning. Prisen på en slangevarmer er heller ikke all verden og moteringa er enlkel. Så hvorfår velge en halvgod løsning når en kan velge en god. En vill og spare mororen får det er mye enklere en alt styret med en ovn bare plugge i kontakta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

markus om varmeren kan er fra 68 kan nokk effekten vere redusert en del til nå. Kan jo og ligge en del dritt i kjølekanalene som minsker gjennomstrømminga. Regner med att dei nye er bedre. Er viktig og ha størs mulig avstand fra hullet oppe til hullet nede. Det går og an og få en sirkulasjons pumpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerte helt fint på min fra 72. Helt till i fjord da den plusseligt sa stopp. og da monterte eg blokkvarmer istede. merket errer eg skiftet varmer så blir blokka mye varmer og fortere. Du kan jo montere en blokkvarmer om det fins da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har annet arbeid, så derfor blir traktoren kun startet ca 3 ganger ukentlig, men det er jo ikke noe særlig å kjøre traktor uten hytte og varmeaparat, heller ikke å jobbe i skogen når det er -30 grader, så den blir sikkert ikke startet kaldere en 20 grader.

 

Så da blir anbefalingen slangevarmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...