Guest Anonym Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Jeg har en volvo bm 320, med 3-sylindret perkins motor som jeg vil montere motorvarmer på. problemet er at blokka er sprukket pga frost, og bare vann,ikke frostveske, men den er sveiset og derfor tett. Dessverre er blokken sprukket/sveiset akkurat der pluggene for motorvarmer sitter, så det kan bli vansklig å montere vanlig pluggvarmer. Hvordan skal jeg da få til å montere motorvarmer? Kan jeg bare bruke \'\'\'\'byggtørke\'\'\'\' å sette mot traktoren, evt en vanlig varmeovn for innebruk? Det blir opptill -30 grader, men traktoren blir sikkert ikke bruket når det er kaldere en -20 grader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Jeg har en volvo bm 320, med 3-sylindret perkins motor som jeg vil montere motorvarmer på. problemet er at blokka er sprukket pga frost, og bare vann,ikke frostveske, men den er sveiset og derfor tett. Dessverre er blokken sprukket/sveiset akkurat der pluggene for motorvarmer sitter, så det kan bli vansklig å montere vanlig pluggvarmer. Hvordan skal jeg da få til å montere motorvarmer? Kan jeg bare bruke ''''byggtørke'''' å sette mot traktoren, evt en vanlig varmeovn for innebruk? Det blir opptill -30 grader, men traktoren blir sikkert ikke bruket når det er kaldere en -20 grader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest is_1 Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Monter slangevarmer i nedre radiatorslange. Fungerer helt fint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Jeg har hørt at slangevarmere har stort varmetap. Stemmer dette? Hvordan er montering av denne varmeren? Og CA pris? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 og, for enklest og billigst mulig måte, hva med byggtørken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Går utmerket med byggtørke. Før brukte de gamle oljespann med diesel og fyrte under motoren, skulle likt å sett det på en moderne traktor, hehe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6470_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Tror du fyrer mer for kråka med byggtørke enn med en slangevarmer,men motoren blir varm nok med begge alternativene.Før vi fikk montert motorvarmer i kompaktlasteren brukte vi en kupevarmer som ble satt mot motorblokka.Fungerte greit der,men tror det blir for svakt på traktor siden motorblokka ikke er innbygd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Nedre raiatorslange, er det den som går fra bunn på radiator og inn i blokka? Noen forslag hvor jeg kan bestille dette? Nr hos økonomideler? Er den vansklig å montere? Hvordan er ledningen såm går fra varmeren og til stikk-kontakten på veggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jb_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Økonomi deler har slange varmer fra Defa. Calix har og varmere http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/PH.pdf Har en John Deere 1020 som det var slange varmer på til den sluttet og virke etter 30år var ingen prblemer med det. En blokkvarmer er nokk sikkert bedre, men da må du skifte blokk. På min var den montert med en slange fra termostat huset til mit på blokka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jb_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Glemte lednigen er en vanlig kabel sån som på biler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Men, hva med en vanlig \'\'\'\'vifteovn\'\'\'\' for bruk inne, og sette mot blokka, det blir jo såm 6470 snakker om, bare kraftigere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Link til en annen lignende diskusjon: http://gardsdrift.no/id/32665.0/viewtopic/1172 Her står det at slangevarmer har stort varmetap... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Skal du bruke traktoren mye om vinteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jb_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Slangevarmer har nokk litt nere varmetap en blokkvarme. Men da alternativet er og og bytte blokka eller en løsnig med varmeovn er vell valget ganske enkelt. er vel ok med en varmeovn om den skal startest en eller to ganger en vinter. Men med varmeovn er det vertfall stort varmetap og i -30 må du nokk dekke motoren bra til om det skall ha noen virkning. Prisen på en slangevarmer er heller ikke all verden og moteringa er enlkel. Så hvorfår velge en halvgod løsning når en kan velge en god. En vill og spare mororen får det er mye enklere en alt styret med en ovn bare plugge i kontakta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jb_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 markus om varmeren kan er fra 68 kan nokk effekten vere redusert en del til nå. Kan jo og ligge en del dritt i kjølekanalene som minsker gjennomstrømminga. Regner med att dei nye er bedre. Er viktig og ha størs mulig avstand fra hullet oppe til hullet nede. Det går og an og få en sirkulasjons pumpe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jb_1 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Det fungerte helt fint på min fra 72. Helt till i fjord da den plusseligt sa stopp. og da monterte eg blokkvarmer istede. merket errer eg skiftet varmer så blir blokka mye varmer og fortere. Du kan jo montere en blokkvarmer om det fins da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Jeg har annet arbeid, så derfor blir traktoren kun startet ca 3 ganger ukentlig, men det er jo ikke noe særlig å kjøre traktor uten hytte og varmeaparat, heller ikke å jobbe i skogen når det er -30 grader, så den blir sikkert ikke startet kaldere en 20 grader. Så da blir anbefalingen slangevarmer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.