Gå til innhold

mf 6470 og brøytefeste!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein massey 6470 me lastar så eg skal laga te brøytefeste på! eg har ein v-plog me standard innfesting, så då er de det om eg skal kjøpe brøyteplate og nedsenka frontfeste til ca 20 000(ny pris) eller kjøpe ei brukt skyveramme til 3000.-, meen då treng eg eit feste/brakett i fronten på traktoren.. eg har ein snabelløft som eg kan bruke til både skyveramme og brøyteplate, trur ikkje eg vil bruke lastaren til og løfte plogen pga at eg må kjøre me lastaren i høga lufta då! men eg vil bruke lastarspaken til og styre skjæret! ka ville dåkke anbefalt?? har kun kjørt med skjær bak før! takk for svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein massey 6470 me lastar så eg skal laga te brøytefeste på! eg har ein v-plog me standard innfesting, så då er de det om eg skal kjøpe brøyteplate og nedsenka frontfeste til ca 20 000(ny pris) eller kjøpe ei brukt skyveramme til 3000.-, meen då treng eg eit feste/brakett i fronten på traktoren.. eg har ein snabelløft som eg kan bruke til både skyveramme og brøyteplate, trur ikkje eg vil bruke lastaren til og løfte plogen pga at eg må kjøre me lastaren i høga lufta då! men eg vil bruke lastarspaken til og styre skjæret! ka ville dåkke anbefalt?? har kun kjørt med skjær bak før! takk for svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Kommer litt an på hva for brøyting du har, men det er og bare litt. Jeg mener at all skyvd brøyteredskap framme på traktoren bør sitte i brøyteplate. Har selv kjørt en del brøyting med spissplog i skyveramme og krysskjettinger for sidestyring - det var slett ingen fornøyelse. Og det er jo bare på spissplog noe så simpelt går. Også prøvd kommunalblad med skyveramme og \&quot\;snabelløft\&quot\;. Det funker, men minuset er jo at den sida av skjæret som står \&quot\;bakerst\&quot\; kommer veldig langt ned når man løfter utstyret, det slipper man jo med plate og parallellogram.

 

Det er så enorme krefter ute og går når man treffer noe ytterst på hjørnet av skjæret at det absolutt er tryggest med brøyteplate - er nok det som sparer resten av traktoren mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Glemte å svare på det med lasterspaken til løft. Uansett hvilken løsning du velger er det jo bare å legge slanger langs sida på traktoren (stropp de fast med \&quot\;skistropper\&quot\;, Tess har blant annet en forsterka versjon av patenten som fungerer ypperlig). Har du MultiDock-kobling på lasteren må du jo kjøpe enda en redskapsdel, men da har du jo virkelig lettvint kobling om skjæret skal av og på noen ganger i løpet av vinteren.

 

Det med lettvint kobling er forresten også et stort pluss for brøyteplate og parallellogram i forhold til andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Nedsenket feste i brøyteplate er det dårligste du kan feste plogen i, tåler nesten ingenting før du bøyer plata.

det råeste vi har hatt å brøyte med var en valmet 905 med skyveramme med en bukk som gikk inn i ramma på plogen. Bukken var festet i to øyrer som er på rammefestet på traktoren. løftet på bukken var et toppstag som var festet i forkant av skyveramma. i forkant av bukken var det feste til kjetting som kunne løfte fronten av plogen, blei nesten ikke brukt. Fikk overført mye tyngde fra plogen til traktoren med denne bukken, drog opp en volvo F12 sideveis med en stropp over plogen.

 

skal du bruke plate bør du ha paralellogram feste. Bakdelen med paralellogramet er at plogen ikke får løftet opp fronten først og har da lett for å skjære seg ned om veien ikke er fast/frossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Harald_1
har en brøyterigget 6480, som står med telefsdal brøyteplate, brøyteramma er bygget inn i fronten å det ligger støtter bak til lastebraketter,, som i gjenn går bak til bakstell, har hatt 2 stygge gjennomkjøringer på asfalt, å ikke noe har gitt etter, men så er det jo bygget i grov dimensjon,, kjører både spissplog å diagonal på denne, har har lange slangepakker på plogene så jeg legger opp langs kroppen på traktoren å bruker lastersentralen, å fester med 3 stropper, sveiste på noen ører så ble det lettere å feste,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brøyter for kommunen.. småveier, parkeringsplasser osv. holder til her på vestlandet og det er jo ikkje allverden me snø her då, så eg trur ikkje eg vill legga ut masse penger i de då men.. trur kansje eg prøve skyveramme og snabelløft nå åsså sjå koss de fungerer.. kosta jo ein del og bygga om v- plogen til paralellogram pluss brøyteplata i tillegg....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...