Gå til innhold

Krokhengerkjøring


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest JD4EVER_1

Noen som har erfaring med dette? Interesert i å høre litt om det, er det stress og mas, er det penger å hente i det, krever det tung og sterk traktor osv.

 

Hvem bør man kontakte for å skaffe kontrakter/jobber osv. Hvilken krokhenger og hvor stor bør den være?

Håper på seriøse svar fra noen som har/driver med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med dette? Interesert i å høre litt om det, er det stress og mas, er det penger å hente i det, krever det tung og sterk traktor osv.

 

Hvem bør man kontakte for å skaffe kontrakter/jobber osv. Hvilken krokhenger og hvor stor bør den være?

Håper på seriøse svar fra noen som har/driver med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1
Krokkjøring er fin kjøring. Men pass på å skriv ei god kontrakt der du får det du trenger i pris er lurt også hvis du driver med brøyting etc å ha ei litt fleksibel kontrakt det er også lurt å kjøpe en stor traktor som kan drasse på litt for å si det sånn men lykke til dette blir nok bra hvor har du planer om å kjøre da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest JD4EVER_1

Idefox:

Takk for svar!

Hvilke priser tar du, og hvor mye kjøring må man ha for å forsvare en krokhenger og stor traktor?

 

Hvordan skaffer jeg meg jobber??(tenker på fremgangsmåter, og hvem jeg bør kontakte..)

 

Er det \&quot\;riktig\&quot\; tidspunkt å starte på nå i disse \&quot\;nedgangstider\&quot\;?

Jeg vil tro at en ekvipasje med traktor og krokhenger er attraktivt i byer og på kortere kjøring, er det det??

 

Send meg gjerne en mail, hvis du ikke vil utgi priser etc her:)

 

Mvh

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krokhengerkjøring er fin kjøring det, men krever ganske stor størrelse på traktoren, driver sjøl og kjører containere for norgesfor og et renovasjons firmaer + litt slamkjøring.

 

har en bigab 17 - 20 nå, men hadde en 20 - 24 før som det sprakk i ramma etter 3 års bruk i dumperkjøring og maskinflytting, så det er ikke beregnet til å gå massekjøring, har sjøl en kamerat som opplevde på det på en 15 - 19 som var et halvt år, det var en produsjonsfeil.

 

tror ikke at nedgangstiden er noe bekymre seg over enda, vis du ikke skal være innleid av en graveentrepnør men da kan du like godt kjøpe deg en dumperhenger, men du får høre med noen som driver med containertransport og høre om det intressant at du kjører i by og kort strekkningner.

 

men du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Svein:

Takk for svar.

Hvilken traktor kjører du?

Ossen kjøring har du?

Jeg leker med tanken på å få ei kontrakt på krokkjøring, for å \&quot\;komme igang\&quot\; med redskap. Hovedmålet mitt er jo å spre blautgjødsel med vakuumvogn+andre landbrukstjenester, men siden det er vanskelig å drive med leiekjøring innen landbruk ved siden av fast jobb(fast inntekt som jeg jo må ha) tenkte jeg på krokkjøring hadde vært fint. Men har ikke noe særlig greie på det da.

Etter noen tlf i distriktet her med renovasjonsfirmaer o.l har jeg inntrykk av at det er enten heltidsjobb eller vikar, vikar er jo litt uskikkert. Men jeg har ikke prøvd felleskjøpet og lignende, er det noe å satse på?

Hvis jeg får heltidskontrakt på krokkjøring må jeg ihvertfall ha en skikkelig krokhenger som er slitesterk, noen anbefalinger på krokhenger?? Forstår som bigab er bra, men hvilken str bør jeg ha, og hva med merker som: Krampe, Gigant, Metsjø, Tymatek osv, er det noe å satse på, og bør jeg kjøpe brukt?

Iog med at jeg er så glad i å kjøre traktor, så er jeg glad bare jeg har jobb, men kan krokkjøring hele året bli litt \&quot\;kjeit\&quot\;, ensformig??

F.eks hvilke dekk bør man kjøre med på traktor og henger? Blir jo mange mil på vei i løpet av ett år da...

 

Har tenkt på hvilken traktor jeg bør kjøpe. Hva med f.eks en Fendt 916. Stabil og fin 200hk. Variokasse, og god komfort+suveren holdbarhet. Gjør jo ikke noe om den har gått 4-5000timer når den går 10000 til!!!

Spør mye, men er ingen rundt her som jeg vet om som driver med dette. Holder til i Vestfold, så hvis noen vet om noen som driver/har drevet med dette så si gjerne i fra!

Og ett siste VIKTIG spm: HVA bør man ha i timespris?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt det med en jd 7810 og en 6830 mye, men nå har je gått over til en 7530 som passer egentlig godt, kan løfte seg litt i ræva når je skal dra i inn litt tunge containere, men ellers så er det egentlig en tung nok traktor.

 

På vinterstid kjøre vi fast for et renovasjonsfirma og om høst kjører jeg korncontainere for norgesfor, elles så flytter jeg litt maskiner med hengern, kjører vel i overkant 700 - 800 timer med krokhenger i året, så mye timer går med krokhengern. Ville nok ikke satset på fk, de er for store og har ikke behovet som de mindre, vi er 3 entrepnører som kjører for norgesfor under hele innhøstingen og har ca 5 containere som vi har ansvaret for og være vikar er ingen godt løsning i startsfasen. Da bør du heller satse på en fastkontrakt.

 

jeg ville nok kjøpt en henger som hadde gått 2 - 3 år og sjøl så ville jeg kanskje kjøpt krampe eller bigab, bigab`en er vel noe rimeligere men krampe er en klasse over.

 

det er klart at vær dag er ikke like morsom, men over lang tid blir det meste kjett og krokkjøringa er variert og gjør forskjellige oppdrag hver dag.

 

kjøpe henger med fjæring, behagelig og kjøre med og evt lastebildekk, har to sett på min henger pågrunn av slamkjøring er vi rimelig mye ute på jordet og tipper og det er ikke noe artig med lastebil dekk som ikke bærer så godt.

 

 

timesprisen kommer helt ann på åssen ustyr du skal ha, men helt fra 500 - til 900 kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ville ikke brukt den som dumper, mekanismen er best egnet til å bytte flak ikke tippe.

Kjørte 4 akslet lastebil med krok som tippbil, reiv av rammen på begge sider på ca 20 tusen km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Svein:

Er prisene du nevner med eller uten moms?

Sett på noen videoer av Krampe hengere, og de ser fine ut, vet at AK maskiner selger Bigab, men hvem selger Krampe?? Er Tymatek bra hengere? Hvor er det mulig å kjøpe brukt unntatt på Finn??

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene jeg nevner er uten moms, men du kan sjekke ut mascus for finne noe fler alternativer.

 

Tymatem er nok ålreite hengere, har aldri prøvd dom, men virker som greie hengere, gigant også er en bra henger med en stiv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Svein:

Blitt endel klokere nå.

 

Har tenkt med dette å kjøre ut slam på jordene. Har selv vært med å spredd slam i 3 år, og her blir slammet kjørt ut med lastebiler, og skal si deg det blir mye kjørespor utpå jordet etter de. de kjører seg ofte fast og det er bare plunder. haugene blir tippet rundt på hele jorde så er nesten umulig å spre noen plasser. de kan ikke kjøre i samme spor to ganger hvis det er litt bløtt, de kjører jo ut om høsten og vinteren, så det passer helt klart bedre med traktor.

 

så hadde vært moro å fått til ett samarbeid med to tre entreprenører og lagt inn anbud på utkjøring av slam. men det som er , at det kan bli lange avstander da. så det er ett problem. skulle hatt jcb da, men det vil jeg ikke ha..

han jeg har spredd for hadde i våres spreing av 14000tonn, var egentlig 22000tonn,men det rakk vi ikke. så er jo vanvittig mange lass som skal ut. men kunne jo gått ann å få kjøring innen en viss avstand.

 

skal ta noen tlf, å prøve å få til noe krokkjøring. vurderer tymatek eller bigab, og en litt eldre stor Fendt. Kanskje 916 eller 922.

Noen som har erfaringer med de?? Synes 926 blir voldsomt sprek. er jo 280hk....men har lyst på fendt, synd de er så dyre, men det gjør vel ikke så mye om de har gått litt.også bruker fendt lite diesel. har selv erfaring med 818 og den går mange mil på tanken! så tanken var å kjøpe en 916 og kjøre den to tre år, også kjøpe en litt nyere av samme str og beholde den andre til noe annen kjøring som jeg forhåpentlig vis har klart å skaffet til da.. men får først få til ei kontrakt:)

Har noen erfaringer/synspunkter om den gamle 900 serien til fendt er bra/dårlig så hadde det vært intresant å hørt om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hvorfor vil du ikke kjøre JCB da? Du får ikke bedre traktor til transport kjøring. De går fort etter vei, og så slipper du mye risting og skaking som du vil få i en \&quot\;vanlig\&quot\; traktor..! Skal du kjøre MYE så ville jeg satset på en Krampe henger. De ligger vel i øvre prisklasse, men man får vel og det man betaler for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Tracker:

Synes JCB er så dyre, også er det visst dårlig service og dyre deler. Men det er helt klart at det er gode traktorer.synes de ser litt rare ut ,men det er vel en smakssak. også har jeg planer om å bruke ttraktor i landbrukskjøring, og der har jeg hørt at JCB er dødfødt??

 

Ja lurer på en brukt Krampe henger, noen som kan anbefale strl? men blir Krampe for dyrt så blir det bigab eller tymatek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Er det lurt å kontakte nyaas maskin, forstår det som de selger brukt. Er ikke mye å se på finn.no akkurat nå heller.

 

Men er det noen her som kunne satt opp ett regnskap for meg. La oss si jeg har 850kr/t eks moms. Og fakturerer 1500 timer i året på krokkjøring. Jeg kjører en fendt 200hk til 600000 og en krokhenger til 200-250000kr. Hvor mye i utgifter skal jeg trekke fra. Tenker på maskinskadeforsikring, diesel, variable utgifter, slitasje på utstyr, skatt, leasing osv.

 

Slik jeg har regnet så ser det ikke så galt ut med timelønn, men er intresert i å høre forslag fra folk som har drevet noen år, er selv ganske fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Geir,gå får en JCB.Rett traktor til den type kjøring du tenker på.Kjører selv både jcb og en \&quot\;vanlig\&quot\; traktor i transport og kalkjøring,å jcb\&quot\;n er suveren.Rekker å spre vesentlig flere tonn på en dag med den,samtidig som at jeg er mye piggere etter 20t i jcb en i JD\&quot\;en(7530).Er ikke like gå med trepuktmontert redskap som plog feks pga dårlig sving(jcb 3230) å litt tregt vedegir(tungvint på vendeteigen)som JD,men med sleperedskap fungerer den gått.En annen ting som imponerer er fremekomeligheten,kjører der vi ikke kommer med deeren..Den nye 7000serien er vel mere egnet som jordbrukstraktor pga bedre sving,bedre girkasse osv,men da snakker vi traktor til nesten 1,2mill,en nyere brukt 3200/3230 får du til 600-700000 hos Nyaasmaskin.7000serien ser forøvrig meget lovende ut,prøvesatt 8250 med den nye hytta(samme hytte som 7000),å den slår fullstendig knockout på alt annent jeg har testa..

Har hatt en Bigab krokhenger,en grei henger.Mye for pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

hvordan er en 8250 til dette bruket(jcb)?

blir den for dyr her? må jo kunne ta 900+kr/t med en 260hk høyhastighetstraktor, og en krokhenger av tilsvarende str som på en lastebil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...