Gå til innhold

Belastningsvekt bak


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi skal begynne å bruke frontskjær på den ene traktoren vår i vinter. Er det noen som kjenner til enkle og rimelige "lodd" til trepunkten som er i salg? Og hvilke forhandlere som har det. Bør være omtrent 1000kg. Gjerne med mulighet for triangel feste.

 

Vurderer også å pigge to av dekka ( +to med kjetting) pga lang transport på salta vei til vår brøyterute men er i tvil om hvor det er mest effektivt fremme eller bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi skal begynne å bruke frontskjær på den ene traktoren vår i vinter. Er det noen som kjenner til enkle og rimelige \&quot\;lodd\&quot\; til trepunkten som er i salg? Og hvilke forhandlere som har det. Bør være omtrent 1000kg. Gjerne med mulighet for triangel feste.

 

Vurderer også å pigge to av dekka ( +to med kjetting) pga lang transport på salta vei til vår brøyterute men er i tvil om hvor det er mest effektivt fremme eller bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ikke veit jeg hvilken traktor du skal bruke, men vi har kjørt valtra T serie i mange år med skjær uten å ha noe bak på traktoren. kjører med nokian tri med pigg og kjørte mange ganger uten å kople inn firehjulstrekk.

Skal du ha lodd bør det ikke være for tungt, det vil gå ut over styringa når du har skjæret nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Kjører Valtra 6850 som jo er ganske tung på fremakslingen i utgangspunktet. Så er litt redd for at den kan bli litt for lett på baken med skjæret oppe. 1200 kg bak bør vel kunne gå fint uten å miste styringa?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som hadde brøyting her før med en 6850. Trur det var K 70 skjær han hadde. Han brukte også vanlig skjær bak av og til, til småbrøyting her og der. Men dette tok han av når han brøyta fylkesveg, nettopp for å få meir vekt på frammhjula...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Er sikker på du vil få dårlig styring med 1200 kg bak et triangelfeste. Et lodd på ca600 kg mellom trekstengene er maks av det du bør prøve.

Har du prøvd å kjøre traktoren etter vei uten noe bak? går det greit er den tung nokk.

Når det gjelder kjetting eller pigg, kommer det litt ann på hvor store dekk du kjører på, er de brede ville jeg hatt kjetting forann og pigg bak, smale motsatt eller pigg alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
Hovedtraktoren min er en valtra 6550 med laster, å eg må sei eg forstår kva du meiner.... eg kjøpte eit lodd av et lokalt firma her på jæren som lager lodd, kjøpte det for ca 1 1/2 år sidan å den gong var alternativa 1000-1200 å 1500 kg, eg kjøpte det på 1500kg, men til ditt formål hadde nok kansje det på 1000 passa godt? her er linken til heimesida deira med både bilder osv, lykke til! :) http://www.fuglestadmek.no/traktorutstyr.htm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Jeg kjørte to sesonger i brøyting med valtra 6850 og et telefsdal K3300 skjær med paralellogram. Dette kom jo forholdsvis langt forran fremakslingen, å kjørte derfor med 800kg belastning bak for i heletatt ha tyngde på bakenden. (Holder sikkert med 5-600kg)

Jeg anbefaler piggdekk både forran og bak, så lenge det er veikjøring er det det beste alternativet etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Skjæret kommer ikke før om noen uker så vi har ikke fått prøvd ut hvordan det kjennes enda. Men når en kjører med litt last i lasteren og ingenting bak merker en dette ganske godt synes jeg. Det skal jo også være forsvarlig og lovlig å kjøre, minimun 20% pr aksling osv. Vi får prøve å regne litt på hvordan vektfordelinga blir. Takker for gode tilbakemeldinger, erfaringer og linker så langt :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid og utstyr, så kan du jo kjøpe ett triangel for innstøyping. Da kan du lage loddet slik du vil ha det mht. vekt og utforming. Selv sveiste jeg ramme i vinkeljern og sveiste støypedelen inn. Saget til forskalingsplatter til veggene og \&quot\;gulvet\&quot\;. Spennte platene fast rundt ramma med tre jekkestropper og fyllte opp med betong. Fjernet jekkestroppene dagen etterpå og loddet var klart til bruk. Laget samtidig ei ramme oppå loddet, som passet til en blomsterkasse. Så om sommeren kjører jeg rundt med en ett tonn tung blomsterkasse bakpå traktoren:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til de som skal støpe sitt eget betonglodd vil jeg gi følgende tips:

 

I tillegg til armeringen så kan du gjerne kaste så mye jernskrot som du bare finner oppi forskalinga. Jern er tre ganger så tungt som betong....

Dessuten: Sveis sammen en forbindelse tvers gjennom forskalinga til en skikkelig trekk-krok bak på loddet. Så har du krok for å berge enten deg selv eller andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde støypt eit lodd sjøl om det var meg, så sveiser du berre på triangel feste. Møkje billigare enn å betala i dyre dommar for eit lodd som du lett lager sjøl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...