Gå til innhold

New Holland 110-90


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest New_Holland_110-90_1

Er det noen som har erfaringer med 110-90 med og uten turbo? Vil vel være en merkbar forskjell på effekten og diesel forbruk?

Ryktene sier at dette skal være en sinna traktor med turbo som går godt.

Noen som har råd og tips hvor enn for kjøpt turbo kit til og pris ?

 

Tror jeg har norges eneste 110-90 uten turbo.

 

Takker for alle svar og innspill.

 

Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med 110-90 med og uten turbo? Vil vel være en merkbar forskjell på effekten og diesel forbruk?

Ryktene sier at dette skal være en sinna traktor med turbo som går godt.

Noen som har råd og tips hvor enn for kjøpt turbo kit til og pris ?

 

Tror jeg har norges eneste 110-90 uten turbo.

 

Takker for alle svar og innspill.

 

Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

En kamerat av meg fikk satt inn forsterkede clutchlameller i sin Fiat 780 DT, grunnet at den var oppjustert noe helt villt. Er ikke sikkert dette er i produksjon for 110-90, men det er jo nesten rart da det er som du sier, at så og si alle disse traktorene har fått montert turbo og sparker 30 hk mer enn originalt.

Ser for meg at ved f.eks. litt travel lasterkjøring med en så sterk traktor og en så \&quot\;pinglete\&quot\; clutch, vil det gå unna lameller ja..

 

Men har ikke vondt for å tro at det blir en helt spesielt morsom traktor med turbokit og oppjustering!!

 

Hvordan er forresten dieselforbruket på en sånn traktor uten turbo kontra en med turbo? Sitter sikkert noen her med erfaringer før og etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Holland_110-90_1

Hei og takk for svar. Traktor har kun godt 2500 timer, og kløtsj ble byttet for for 10 timer siden på garanti fra forhandler. Siden jeg nettopp har fått den. Ryktene tilsier at at denne typen traktor med turbo opptil 145hk sier noen, skulle være noe av det bedre i den vekt klasse på rundt 4500kg med laster.

 

Som Henke sier med laster bruk så tror jeg det er årsaken til at, kløtsj ryker så fort siden hydralikken ikke er av den raskeste og det blir mye unødvendig kløtsj bruk.

 

Disel forbruket er ganske greit lite røyk og se selv ved full belastning på motor,

 

Fått to priser på turbokit og de varierer fra rundt 10000 til 170000 avhengig om du vil kappe og sveise litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Ingen tviL om at du da kommer veldig langt opp på lista hva gjelder forholdet mellom vekt og hk! Antakelig så langt opp at du ikke får alt ned i bakken på jordet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Mellom 10 000 og 170 000?? Var da svært til prisforskjell \;-)

 

Scan Turbo leverer vel ferdige sett til disse modellene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Turbopower AS i Kongsberg leverer komplette sett frå Daubjerg /

Scanturbo. Dette er skreddersydde sett med alt av event. ombygginger og blankrøyr.

Kjøpte sett til min MF 399 for snart 3 år sidan, og dette kosta

ca. kr. 15.000, - meiner eg. Forøvrig ein traktor med enda betre

vekt / effekt forhold enn 110-90...2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Holland_110-90_1

Glapp litt på pisen ser jeg, skulle vært mellom 10000 og 17000 eks mva for turbo kit. Har hørt med Turbopower og de har.

Merker allerede nå at 110-90 er litt lett med en 12 tonns henger bak eller fres på ca 1000kg. Da vil det understyre en del ved eb skarp sving med fresen oppe. Så jeg tror vekta bør opp en del. Hadde en Ford 8210 mark III ca 5500kg før og den var stø som fjell i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Joda skjønte det, kunne bare ikke dy meg :-)

 

Det at traktoren er lett er ingen ulempe. Hvis du ikke har så fryktelig stor redskap å henge etter den, da kreves det mer tyngde på traktoren for å plante kreftene i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Helt enig med tracker - det trenger absolutt ikke være noen ulempe med 140 hk på 4,5 tonn traktor. Har du eks. 5 meter med såbedsharv som skal dras over et \&quot\;passe\&quot\; stort areal i løpet av våren så kan du med de 140 hk loffe rundt på jordet på 1200 o/min, 12 km/t og spare mye dyrebar diesel i forhold til 1600 o/min for å få samme farta på samme traktor uten turbo. Bare et eksempel.

Det som ofte skjer når noen justerer opp en traktor såpass er at samme mann også justerer opp redskapsparken og da går vinninga opp i spinninga - bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Holland_110-90_1

Ingen tvil om at lavere turtall gir mindre forbruk, ser bare ved fresing nå om dagen så holdet det med 1400omdr hvis snøen ikke skal så langt.

 

Har ikke så veldig stor redskap, har 10 tonn henger, 2,70 skjær, 2,50 v fres og 4m harv.

 

Det med og sette på turbo på en slik traktor, er mest for og prøve og spare diesel som begynner og bli dyrt for tiden. Og at traktor skal kunne tåle dette fint. Siden 140-90 er samme traktor bare med std turbo fra fabrikk.

 

Til dere som ikke har prøvd en 110-90 før, så prøv hvis dere har mulighet, utrolig god lyd i den motorern og så takluka står mye oppe. Og den er veldig kompakt, er samme str som en valmet 6300.

 

Takker for tilbake meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Holland_110-90_1

Den er enkel er det ingen tvil om, kun klokka i taket som er digital og radioen. Er kløtsj en bør se etter.

 

Vil anbefalle et kjøp av en 110-90 ja, særlig 02 eller 03 mod med Ac med moderne laster som har alle funksjoner. Vet ikke hva sving radius er men den svinger godt nok for min del og kan justeres enda mer hvis en ikke har pigg kjetting fram. Også er det godt oversikt til framhjul og ellers rundt.

 

Faktisk så er ikke traktoren så stor, min sto vedsiden av en valmet 6300 når jeg hentet dem og de var ganske like i str. Men det er jo en betydelig forskjell på motor str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har nå hatt 110-90 i snart 6 år. Da vi kjøpte den manglet den turbo, men det ettermonterte vi med sett ifra A-K. Dette er en helt mekanisk traktor som lite kan skje med, er eneste clutchen og ett elendig ledningsnett som kan være litt skummelt. Fantastisk lyd og en meget bra motor, dette er kanskje den beste traktoren som har blitt lagd igjennom tidene, nesten uforandret siden 80-tallet til siste modell i 2004!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er selv på utkikk etter en 110-90 da det er enkle og gode traktorer, har en kompis med en slik traktor som det er tatt ut ca 160 hk av og det er ikke noe problem, når det gjelder diesel forbruket så hadde jeg selv en M100 med ettermontert turbo som var justert til 185 hk, har nå en TM155 som er justert til 210 hk, begge to ble en god del billigere å kjøre på åkeren, og en del tørstere etter veien, det som skjer når du monterer turbo er att du samtidig må justere på mere diesel, derfor er det om å bruke ett høyere gir og lavere turtall, det går greit på åkeren men er verre etter veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Holland_110-90_1

Helt enig at ledningsnettet på fiat er litt opp og ned. Må ha mange kurser hvis enn skal ha litt arbeidslys. Har en jordingfeil under hytta en plass, så en bestemt sikring går alltid.

 

Har en fiar til 420DT skjelden type vil jeg tro, og ledningsnett er litt opp og ned der og. Men den er utrolig drifsikkert og bruker \&quot\;svært lite diesel\&quot\; ca 60m3 bjørk på 30L tank.

 

160hk i en sånn taktor er \&quot\;heftig\&quot\; for og si det sånn, noe mer enn jeg ville turt og tatt ut. men har sett helt opp i 190hk på test. Men jeg ville tenkt litt på den kløstjen, den er det svake punktet i følge Ak-maskiner.

 

Er det noen som kjenner til hvor mye ladetrykk en bør kjøre på med turbo? har hørt at forbruket går ned ca 20% med riktig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 hk var i motoren, ikke på kraftuttaket, M100 en hadde et ladetrykk på 0,7 - 0,75 med 185 hk i motoren, ladetrykket som trengs vil vell variere litt fra traktor til traktor, men over 1 kg tror jeg ikke er å anbefale på eldre traktorer, nyere traktorer og lastebiler mener jeg kjører med ladetrykk på 2 - 2,5 kg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonym

Noen som vet hvor jeg kan få tak i strakrør til New hollandèn min?

Og er det noen som vet lakk nummeret på Blå fargen på 110-90n ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...