Gå til innhold

Vinterdekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd med seiping (skjæring av riller/spor) av traktordekk i stedet for pigg?

Og pigg, har det noen effekt? Avhengig av firehjulstrekk for i det heletatt å gi trekkraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd med seiping (skjæring av riller/spor) av traktordekk i stedet for pigg?

Og pigg, har det noen effekt? Avhengig av firehjulstrekk for i det heletatt å gi trekkraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Langseth_1

Hei!

Å pigge vanlige traktordekk gir ikke så veldig god effekt. Likedan så gir heller ikke seiping av vanlige dekk så god effekt. Dette kan naturlig vis variere med dekkmerke, dimensjon, vekt på traktor etc. Det som gir best effekt, og som desverre er dyrest, er å kjøre med TRI II med pigg. Dette sammenligner jeg med en fullgod erstatning for kjetting på vegkjøring.

 

Mvh kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Langseth_1

Har sjøl prøvd å kjøre med pigga Michelin 108, på JD 6920, og fremkommelighet ble slett ikke værst. Jeg brukte også grove showel/dumper pigger. Problemet var vel egentlig bremseevne ned bakker, og retningsstabilitet. Og piggene holdt lenge, sjøl med mye vegkjøring på sommeren. Men her på vestlandet der vi kan oppleve 3 årstider på ei uke

om vinteren så vart det vell spennende!. i kaldt innlandsklima kan det sikkert gå helt greit med pigga landbruksdekk. Jeg har forresten sett folk seipe traktordekkribbene med håndholdt sirkelsag. Gikk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å kjøre med nokia tri i vanlig jordbruksarbeid?Å ha to sett hjul er kostbart så jeg har hvert inne på tanken å kjøpe knasthjul nå når jeg uansett må kjøpe nye dekk,tratoren er brukt mye i brøyting om vinteren,men går også noe i vanlig jordbruksarbeid om sommeren.Har kjørt med landbruksdekk med pigg i brøyting nå tidligere,men synest ikke det er noen fullgod løsning i mitt tilfelle,derfor frister det med nokia tri2.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Arne. Tri dekk er ikke gode på jordbruk. Sett tri forann og vanlige dekk bak om du ikke vil ha to sett. Kjørte noen år med slikt før jeg fikk tri på alt, fungerer brukbart med frontredskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...