Gå til innhold

massey ferguson 390


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund vært ute etter en enkel, lett sterk og driftsikker traktor til et husdyrbruk og skal nå kikke på en massey ferguson 390 1996-modell.Er det noen som har erfaring med denne modellen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rapland_1
Jeg har en stund vært ute etter en enkel, lett sterk og driftsikker traktor til et husdyrbruk og skal nå kikke på en massey ferguson 390 1996-modell.Er det noen som har erfaring med denne modellen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen timer i MF300 serien ja. Har kjørt med både 18+6 og vendegirskassa. Vendegirskasse syns jeg er flott til bl.a jordarbeid, men foretrekker spedshiften ved veikjøring. Har mye veikjøring. Har bare kjørt 390 med turbo og da er den jo 90 hk, men som lett kan skremmes opp i ca 100. Er det noe mer du lurer på må du bare spørre:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke lenge før noen tipser deg om fendt 936 el lignende(om alt er som normalt her)

Jeg har hatt en 390 bytta den ut for to år siden,mest for å fornye meg. Traktoren likte jeg veldig godt, se etter at traktoren du ser på ser ok ut -har oljer frostveske ,filtrer og slikt blitt bytta i tide?-har framakslingen vert smurt.Om dette ser bra ut å du selv steller pent med den så vil du ha en god venn i veldig mange år.Traktoren er enkel og deleprisene er rimlige.Tror det var her i bedre gårdsdrift det sto om noen som støyisolerte en sliken med godt resultat for meg så var ikke det noe problem,men sitter du 12 timer om dagen i ukesvis så kan det vere noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

300 serien til massey ferguson er rett og slett ein god traktor utan like. vi har ein 375 heime på garden, den er 1992 mod, og har gått litt over 60000 timar.han vart kjøpt ny. i 2003 så stilte vi på diselpompa til 10 ekstra hestar og i 2008 monterte vi turbo på han.375ane er nesten heilt like 390ane. Traktoren har vi brukt til jordbruks arbeid og leige køyring med presse. vi har faktisk brukt denne traktoren til hovudtraktor til pressinga fram til 2005. den fyste tida drog den ei krone 125 presse ogso har den dragd ei new holland presse og ei welger rp 235 presse, nå blir den brukt på ein vicon BW1700 pakkar der den fungerar veldig godt.støy nivåt kan du redusere ved å legge asfalt/isoleringsmatte under golvmatta, det hjalp med 1-2 desibel på vår.

 

Konklusjon: viss du kjøper 390en så får du ein allsidig traktor med få feil.

 

 

hær er noken linkar som viser litt av kva arbeid vi har gjort med vår 375.(viss du legg merke til røyken av han så er det fordi vi har stilt på diesel pompa for å få litt meir hestar)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1
Har en 390T 1993 mod. oppstilit til ca 100 hk. Drar utrolig godt! Vendegiret er litt tregt, og den har litt av betjeningen på venstre side. (regner egentlig med dette er endret på de nyere modellene) men alt i alt en kjempe traktor:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1

Det er noe med ei fjær i girkassa, er det ikke? Som gjør at traktoren på et eller annet tidspunkt må kløyves og fjæra skiftes?

 

Min 375 er fra \'\'87 og mekanisk til beinet, så jeg slipper dette problemet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Har 13 års erfaring med en 382. veldig grei og lettkjørt traktor. Den måtte kløyvest ved ca 2-300 timer pga en liten del i girkassa(fabrikasjonsfeil/garantisak). Dette var 18+ 6 kassa, sidan har ikke traktoren bydd på store kostnader. 300-serien er nok en veldig trygg traktor å kjøpe for mindre/middels store bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg ser ut i fra erfaringene i denne tråden at den 390\'\'n jeg har vært borti har vært en real mandagstraktor. Det er snakk om en med 12/12-kasse - altså \&quot\;2.generasjon\&quot\; av denne serien, og her har det meste vært galt. Motor som springer lekk både i olje- og vannkretser, clutchlameller som løsner, hydraulikkrør som sprekker, den berømte fjæra som er skifta, startere som forbruksvare etter en feil i tenninga (ble løst med å sette inn en bryter på styrestrømmen), koker bare den ser en bakke med 8 halmballer på boggiehengeren + en hel masse mer.

 

Skriver slett ikke dette for å si noe galt om hverken merke eller modell, jeg er egentlig mer glad for at dette virker til å være en mandagstraktor enn at det er gjengs for merket. For etter sin tid og i forhold til størrelse er dette en super traktor. Kanskje er hytta litt trang, men det er vel det eneste jeg har å utsette på den. Dessuten tåler den vel ikke all verden med effektøkning, er jo største traktoren i serien, for 399 har vel en betydelig grøvre bakstuss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Har litt erfaring med 399, med vendegiret og 12-12 girkasse. er jo litt større traktor men synes vendgiret og girkassa var bra trass alderen. men må ma være forsikting med veksling mellom h,m,l. og det sies att det var en fjær i girkasse som ryker og da må man kløyve hele traktoren Gjelder begge girkasser.

+ ved denne traktoren, god og stødig etter vei, bra fremkolighet bra vendegir. ved og koble pumpene sammen fikk man en sprekere laster og sprekere hyd bak ved hydralikk arbeid.

 

minus: litt for mye støy i hytte, slarkete hoved gir, trepunkts betjening utvendig var livs farlig.

håpløs trepukt og upresis trepunkt.

trekkroken satt for langt under traktor så tilhengere gikk inn i traktor ved fullsving.

 

alt til sitt bruk og pris.

personelig ville jeg valgt 12-12 girkasse. (hvis man får denne i 390?) er fint med vende gir og litt tettere mellon girene, sparer clutch og finner den passe farten ved arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den blitt upresis den gode gamle \&quot\;Ferguson system\&quot\; hydraulikken også nå???

Er vel noe av det mest presise som er laget til nå.

Er vel sjåføren som er upresis i så fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...