Gå til innhold

Frostveske eller saltvann i dekka?


Gjest

Anbefalte innlegg

har en valtra 6850 som er altfor lett bak, vil gjerne ha noen gode råd hva som er best og hvilken metode som er best å få fylt veske i hjula. Kanskje noe har erfaring???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en valtra 6850 som er altfor lett bak, vil gjerne ha noen gode råd hva som er best og hvilken metode som er best å få fylt veske i hjula. Kanskje noe har erfaring???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Anbefaler hjulvekter de fungerer helt utmerket.

Fyller du veske så får du store svinghjulskrefter

som påvirker bremse og kjøreegenskaper.

Hilsen 6850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Har også en 6850, og den er alt for lett bak!

Tror nok jeg vil ha frostveske i dekka, og det blir ikke noe svinghjulseffekt da veska står stille, hjulet kan jo maks fylles opp til ventilen,

og vil dermed stå stille, men felgen roterer.

Du for også tyngdepunktet lengre ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt får du svinghjulseffekt av å fylle dekka med vatn! Bortsett frå i låg fart, sjølvsagt. Når du får litt fart, vil vatnet legge seg langs periferien av dekket, akkurat som i ei sentrifuge. Sjå berre på kjetting utanpå dekket, det samma skjer der, kjettingen blir kasta ut. Dekk med væske blir å anse omtrent som ei turbinkopling, der væska vil motvirke endring av hastighet, men bli dradd med rundt etter kvart.

 

Sånn sett gir hjulvekter mindre svinghjulseffekt, fordi vektene er nærmere sentrum av hjulet, du veit kraft ganger arm frå fysikken, og der er massen liksom død. Altså trur eg det er lettere å bremse ned et hjul med hjulvekter enn et hjul oppfylt med væske, men har ikkje prøvd dei to mot kvarandre.

Men væske er jo ei ganske billig løysing, du må jo berre kjøpe frostvæske, mens vekter koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Hei.

 

Jeg væskefyllte framhjulene på traktoren min i høst. Dekkdim. 480/65-28 og jeg merker ikke noe forskjell verken aksjelrasjon eller under oppbremsing. Traktoren ble mye roligere og kjøre etter vei med veskefylte dekk. all den småhopppingen bort etter veien forsvant. Og man får utroli mye ekstra vekt. Bare på framhjulene mine økte jeg vekta med ca 275kg pr hjul. Tror det er mulig og få mere vekt bak på traktoren hvis man væskefyller hjulene enn med hjulvekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og har tenkt å veskefylla framhjula mine (480.65.28) men ka er blandingsforholda mellom vann og frostvæske??

- og kor masse væske fyller ein inni/ eller høgt opp på deket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

mf 6470: Jeg fylte hjulene med ca 250-260 liter vann og frostveske. Siden vi ikke har så kalde vintre her jeg bor, så blanda jeg ca 33% frosteveske. Men jeg ble anbefalt å blande 50%. Jeg mener og huske at da skal vannet være frostfritt ned til -36 grader.

Da jeg fylte hjulene satt jeg hjulene slik at ventilen kom opp , og så satt jeg en liten slange inn i ventilen som vannet rant gjennom. Så fylte jeg opp til at det kåm ut av ventilen. Da er hjulet ca 75% fullt. Å det er vell det som er anbefalt, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest herman_1

Hei er det noen som vet hvor jeg finner hvor mye salt jeg skal bruke per liter vatn og hvilken salttype?

skal fylle dekka på en mc cormick ttx 190 og det blir veldig dyrt og bruke frostveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

vil ikke anbefale å bruke salt uansett, felgene ruster veldig fort i stykker. Ventilene tåler det ikke heller og begynner å lekke etter en stund.

Frostvesken forhindrer rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke å ha et frysepunkt på -35??

Friksjonen vil jo varme opp?? Kjøleveske ned i baldingsforhold -5 vil jo bare \&quot\;krava\&quot\; seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Dekkbransjen anbefaler 30% frostvæske. Saltvann ødelegger felgene rimelig kjapt, som Valtra sier, da de vil ruste, og ventilene tar kvelden etter kort tid.

30% frostvæske er mer enn nok, med mindre du bor på et sted der tempen detter ned til 40-50 grader minus over lengre tid, rett som det er.

Som Jeppa sier, så blir det sørpe av vann med 30% frostvæske ganske langt ned på termometeret, før det fryser.

 

Haldor.

Svinghjulseffekt med 350-400 liter væske i hjula tror jeg du sliter med å kjenne. Sett opp et hydrodynamisk regnestykke, så ser du fort at så ikke skjer med de hastighetene et traktorhjul har.

At kjetting, som ikke er en sams vekt slenger litt i periferien (der kjettingens masse primært ligger allerede) med den ubetydelige vekten de har i forholdtil væskeinnholdet i et dekk, vil du selvfølgelig kunne merke.

 

Fyll dekkene med frostvæskeblandet vann med god samvittighet!

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen blir det med veskefylte hjul på jordet`? driver jo å slipper ut luft for å få lite marktrykk men hvordan blir det med et veske i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

John H: Litt av hensikten med væske i dekkene, er jo å få høyere marktrykk, og mer stabil traktor ved å flytte tyngdepunktet noe ned.

På jordet vil det fungere likedan.

Du vil kunne slippe ut den luften som er igjen i dekket, slik at dekket \&quot\;flater\&quot\; mer ut ved markberøringspunktet, men du har jo da allerede økt vekten betydelig ved å væskefylle dekkene, så det vil nok ikke virke like bra som dekk uten væske.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

cat307: Du bare borrer hull i dekket med hullsag, og setter i en kork etterpå \;P Neida, bare tuller.

Du får overganger som du skrur inn på ventilen, etter å ha tatt ut selve ventil-legemet. Deretter må vann-frostvæskeblandingen fylles med dertil egnet redskap. Pumpe, eller fallmetoden om du har en annen traktor å løfte et noen hundre liters kar med. (badekar funker faktisk..)

Tror de fleste større dekk-sjapper har disse overgangene.

Jeg fikk bare låne en når jeg fyllte på en hjullaster jeg hadde.

NB. Hjulet må være løst eller jekket opp når du gjør dette.

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...