Gå til innhold

Motorvarmer


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bruker det vanligvis fra rundt 0 grader. Kopler som regel til et enkelt tidsur slik at den slår seg på et par timer før jeg skal ut å kjøre. Motorvarmer er behagelig både for motor og sjåfør.

Noen mener at den ikke bør stå på hele natta da den tørker ut oljefilmen i sylinderne. Om dette er overdrevet vet jeg ikke. Man får kanskje samme effekten når man stopper en varm motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg meine motorvarmer bør få stå på 3-4 timer jaffal, men 2 timer er bedre en ingenting.eg sette an på vist dorr e 0 eller kaldere .....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullhill

På moderne kjøretøy er det ikke noe problem at en motorvarmer står på hele tiden da den er utstyrt med termostat.

Vet på blant annet Tråkkemaskiner annbefaler produsenten at motorvarmern står på hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen ska døm få vennja se på å starte ne te ca 10 kuldrgr utta motorvarmar leill... har bl.a ein MF 135,som ikkje har motorvarmar. finns ikkje traktor som er bedre å starte enn den da. minus 29,startet uten problem..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Bruker den fra -5 og nedover. 2 timer er nok for å få startet. Å la den stå på døgnet rundt er bortkastet penger. Strømmen er ikke så billig den heller.

 

@ Rune\; Hvor mye må man ut med for en Webasto-varmer til en 6- syl. traktor? Er den kurant å montere selv for en som kan skru? Og er det fjernstyring for å starte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Vi hadde en tråd om motorvarmere i fjor også, jeg klarer ikke å få søkt den opp igjen. Men jeg sier det samme nå som da: Det lar seg ikke gjøre å venne en motor til å ha motorvarmer, så den blir avhengig av det. Motorvarmer er ikke skadelig og tørker ikke ut hverken pakninger eller oljefilm.

Bruk gjerne motorvarmer så fort det er minusgrader, en time eller to, eller tre, eller enda mere. Utrykningskjøretøyer står ofte med motorvarmeren tilkoblet hele året. Før i verden lot vi motorvarmeren på Volvo F12 stå i omtrent hele vinteren, det ble sagt fra Volvo Norge at det da ble mindre problemer med toppakninger som ellers var en svakhet med de motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med mye motorvarmer er ikke motorvarmeren, men at du ikke oppdager at du har dårlig batteri, gløding som ikke virker el før du plutselig en dag må starte i kulda uten å ha på varmeren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
P L S det du sier her er som om jeg skulle sagt det selv! For det er nettop derfor de som alltid bruker motorvarmer ikke får startet den ene dagen varmeren ikke har stått i......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Takk for utfyllende svar Rune. Dette er noe jeg kommer til å se nærmere på.

 

Det at en motor blir avhenging av motorvarmer for å få start tror ikke jeg heller noe på. Startgass derimot...

 

P L S, godt sagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Tracker: Hvorfor skal en traktor kunne bli avhengig av startgass?

Jeg vil tro det er det samme som skjer her, at brukeren ikke blir obs på dårlig gløding, dårlig kompresjon, dårlig batteri osv. osv. sålenge startgassen blir brukt. Den dagen boksen med startgass er tom vil dette nødvendigvis bli et problem. Ikke fordi traktoren ikke får drammen sin, men fordi den mangler vedlikehold og overhalinger som skulle vært gjort i utgangspunktet.

Right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Tja forsåvidt\;-) Enkelte motorer f.eks CAT har fabrikkmontert startgassanlegg. Men der blir mengden justert etter temperaturen hvis jeg har forstått det rett. De anbefaler å bruke dette, hvis det ikke er i orden skal det visstnok gjøre mer skade.. Correct me if i`m wrong.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder startgass så er det helt riktig at motoren blir avhengig. Dette har med at startgassen er mer eksplosiv enn diesel. Den sliter derfor ut stempelringer, og muligens andre motordeler, slik at kompresjonen etter hvert ble dårlig og motoren ikke starter uten. Til slutt klarer den ikke sommerstart en gang uten startgass.

 

Hvis dere er i tvil om det jeg skriver er tilfelle så kjøp en boks startgass og hør på svevet i motoren når du sprøyter det inn i innsuget. Motoren vil \&quot\;knatre\&quot\; og svive så hardt at det gjør vondt langt inn i marg og bein.

 

Det med Cat vet jeg ikke noe om. Men jeg vet derimot at en del av de mindre lokomotivene til NSB hadde fastmontert Naftastart. Også her ble det visstnok vanskelig å starte motorene uten når det var en stund siden siste overhaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Min erfaring er også at kompresjonen etterhvert blir dårlig hvis en motor får startgass til stadighet. Og det kommer av at stempelfjærene ødelegges av de kraftige eksplosjonene.

Tidligere hadde mange motorer et system som sprøytet inn startgass, en såkalt etherstart. Mercedes Benz hadde det på både lastebiler og på MB Track, og kalte det Start Pilot. Den ble betjent av en håndpumpe ved førerplassen. Ellers har slik etherstart vært typisk for amerikanske maskiner. Både amerikanske CAT, John Deere, og store Case, Ford og MF har hatt tilsvarende system. Der satt det som regel en utskiftbar sprayboks som ble betjent fra førerplassen, ofte satt boksen inne i førerhuset. Legg merke til hva jeg skrev nå: Betjent fra førerplassen. For det er her forskjellen ligger mellom startgass du kjøper i en rekvisitabutikk, og et originalt etherstartsystem. Den såkalte etherstarten er også skadelig for motoren. Men den er langt mindre skadelig enn en sprayboks. Rett og slett fordi det blir dosert helt annerledes. Med en sprayboks så dusjer vi en skikkelig dose inn i luftfilteret, før vi løper opp på førersetet og starter. Da kommer det kanskje inn alt for mye startgass på en gang. Hvis det meste havner i en og samme sylinder så blir det en voldsom eksplosjon i den. De originale systemene sprøyter inn gassen i manifolden, og de er ofte koblet slik at man må betjene starteren for å få pumpet inn ethergassen. Dermed blir gassen fordelt på flere sylindere, mens motoren drar rundt, så det blir ikke så voldsom smell. Jeg tror heller ikke denne originale gassen er så eksplosiv som den som er på en sprayboks. Skal man absolutt bruke startgass fra sprayboks så bør man ha med seg en medhjelper, og dusje små doser inn i luftinntaket mens starteren drar rundt. Men bruk ikke gløding sammen med startgass, da det kan bli eksplosjon i manifolden og luftfilterboksen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Søskenbarnet mitt kjøpte i fjord en JD 4040. Der er det opplegg inne i hytta for startgasspatroner.. Tror ikke det er så enkelt å få tak i riktige patroner og det er heller ikke et reelt problem siden traktoren kun går i sommerhalvåret. Heia motorvarmer - Fyfy med startgass (y)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Å varme luftinntaket med propanflamme el.l. har blitt gjort mye tidligere. På en gammel motor uten plast og ledninger overalt er det meget effektivt å varme selve innsugsmanifolden med propan eller til nød en varmluftpistol. På gamle anleggsmaskiner husker jeg at gamlekara tok av slangen inn til innsugsmanifolden og satte propanflammen rett inn i manifolden. Hadde de ikke propan så dynket de en fille med bensin eller rødsprit / kondenssprit, tente på den og holdt den inn i manifolden med ei tang mens starteren gikk. Noen skvettet også rødsprit rett inn i manifolden og lot den brenne direkte fra godset uten noen fille. Jeg husker godt strømaggregatet i knuseverket, med en 7 eller 10-liters Volvo-motor uten gløding. Der satt jo startknappen ved siden av motoren så det var enkelt å foreta diverse øvelser med åpen flamme mens man dro motoren på starteren.

 

Henke, jeg tror Felleskjøpet skaffer slike bokser med \&quot\;starting fluid\&quot\; til amerikanske JD. Det er ikke engangsboks, den er ganske drøy i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Greit å vite om at disse boksene finnes hos FK, Oddbjørn, men tror som sagt ikke det blir noe problem da traktoren stortsett er i drift fra vår til høst. Siden den også er 2wd er det ikke akkurat noen egnet vintertraktor..

 

Det var vel heller ikke helt uvanlig å tappe av oljen etter endt dag, ta den med hjem og varme den på ovnen for så å helle den på motoren om morgenen?

Har også hørt at noen fyrte opp små bål oppunder bunnpanna på traktorene sine om morgenen for en mer skånsom og mindre sjanseløs start en kald vintermorgen.

 

Dette var vel mest vanlig i skogdrift der traktorene kanskje sto langt til skogs uten ly og le..

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Min bestefar hadde CAT-bulldozere med slik bensinstart som Rune beskriver. Jeg husker den siste sto hensatt i et grustak, og vi smågutta satt og dro tunge styrekløtsjer og røsket i gearstanga. Jeg satt og durte så jeg ble hes og sårleppet, og hadde planert mange hundre dekar med den maskinen i drømmer og fantasier før jeg begynte på skolen. En sommer var det vepsebol i dashbordet på den, og det ble lite dozing på meg helt til onkel kom med en sprayboks med Radar.... Uansett, trinsa for startsnora på bensinstartmotoren satt foran beina på føreren, mellom bremsepedalene. Snora måtte vikles på trinsa for hvert startforsøk. Jeg husker gamlekara sa at hvis startsnora røyk eller var mistet og kjørt bort, så tok de lissene ut av støvlene og brukte til startsnor......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Under krigen da det ikke fantes frostvæske, så tappet man vannet av motorene om kvelden og fylte på varmt vann igjen om morgenen. I sprengkulde var det fare for at motorblokka kunne sprekke av temperatursjokket, så det gjalt å ikke ha alt for varmt vann og tømme det på forsiktig. Samtidig trengte man jo varmere vann dess kaldere det var, så det var ikke enkelt i de gode gamle dager....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Her er en som til og med må starte TO stk 2-sylindrede JD før han kan kjøre. (Det lar seg nok også gjøre å kjøre med bare en motor. Eller starte bare den ene, og så la den skyve igang den andre.....)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...