Gå til innhold

comandarm


Gjest

Anbefalte innlegg

Var inne i en JD 6430 med AP kasse, denne hadde JD lasterspak plasert i armlenet og bryterene for utvendig hydraulikk på panelet på høyre side. Dette er en mye bedre plasering av lasterspaken og de andre ventilene ligger også bra til.

Diskusjonen blir da er comandarm bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Var inne i en JD 6430 med AP kasse, denne hadde JD lasterspak plasert i armlenet og bryterene for utvendig hydraulikk på panelet på høyre side. Dette er en mye bedre plasering av lasterspaken og de andre ventilene ligger også bra til.

Diskusjonen blir da er comandarm bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis man krysssjekker litt så ser man jo at du har lagt denne diskusjonen bare for å provosere, så det er kanskje dumt å i det hele tatt gidde å svare.

 

Men min personlige mening (uten at det er noen fasit i så måte) er at JD sin commandarm er av mine personlige favoritter i klassen \&quot\;multiarmlene\&quot\;. Men det er kanksje fordi jeg har mange timer med det?

Uansett stiller MF sitt armlene også veldig høyt, eneste jeg har å plukke på det er at man bare har to dobbeltvirkende ventiler der, mot maks fire på mange andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

var ikke for å provosere, men når man diskuterer traktor her inne stiger interessen på forumet.

Min mening er at comandarm er bra utenom plaseringen av lasterspaken, den er ikke nesten håpløst plasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Langseth_1

Hva er galt med plasseringen av JD orginal lasterspak på Commandarmene da ? Personlig så synes jeg commandarm er veldig grei. Slipper å flytte armen for å betjene forvalg av hastighet, laster, kraftuttak, ekstern hydraulikk, hurtigløft,HMS vendeteigautomatikk mm, I tillegg har jeg fått bygd inn betjening av redskapslås på laster, og inn/utkobling av lasterfjæring ! Alt dette kan jeg betjene mens armen hviler på armlenet. Justeringa av commandarmen er også veldig grei. Hvorfor noen velger autopowr uten commandarm er og blir et mysterium for meg. Hvorfor skal man være nødt til å flytte armen, og begynne å grafse etter knapper på sidepanelet, sjøl om knappene for ekstrene hydraulikkventiler er anatomisk godt utformet, sammenlignet med andre merker. Og det er vel ikke tvil om at JD har den beste lasterspaken, spesielt nå etter at den fikk mange flere funksjoner, som man finner i commandsenteret, f.eks justering av proposjonalitet, oljemengde mm. Men det er jo klart at både JD sin hytte, som er fra 1992, og commandarmen som har snart fått et tiår, gjør at konkurrentenes løsninger blir bedre etterhvert.

Men hvorfor Fendt ikke oppgraderer ALLE modellene sine med ei bedre hytta A`la 930, er for meg ei gåte. Fendt hytta fra 90 tallet er mange hakk dårligere en JD sin aldersstegne hytte. Se hyttene til de nye store MF modellene, og New Holland/Case. Tysk konservatisme når det gjelder hytter spesielt på Fendt, men også JD, er jo trist. Skal forresten bli morro å se hva Valtra får til på de nye modellene sine. S serie blir vel blåkopi av MF sin toppmodell. Men hvordan blir de mindre modellene tro ? Der kan det trenges noe nytt i forhold til dagens.

Jeg tror vi vil oppleve mye nytt når det gjelder førermiljø og betjening på traktormodellene som lanseres fremover, og mye nytt disign. Jeg må innrømme at det nye modellene som New Holland/Case har lansert siste året er nydelige å se på, og har mye innovativt når det gjelder betjening. Synd at de har gitt opp Steyr sin trinnløskasse (ja jeg vet at det er en ZF kasse), med klokoblinger, og gått over til flerlamellkløtsjer som de andre ( JD, Deutz Fahr mm.) Ble vel for dyrt å gå for en særskilt løsning, bare for New Holland/Case.

Men som sagt, tyskerne må nå komme på banen med nye hytter og mere spennende design. Til og med Mercedes har begynt å lage biler som er pene å se på endelig, med mange gode betejeningsdetaljer og rikholdig standardutstyr. Så hvorfor kan ikke tyskerne lage traktorer som er pene å se på, og som er godt utstyrte ?

 

Ja, ja så skrev jeg meg helt ut i hengemyra igjen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Langseth_1

Til valtra:

Hvis du ikke er klar over det, så er faktisk lasterspakens posisjon justerbar. Det er bare så dumt at du må bruke et Torx skrujern. Så på det området så kunne det nok vært gjort en vesentlig forbedring. Og husk at commandarmen også i sin helhet kan justeres frem og tilbake i forhold til førerstolen. På vanlig armlene så synes jeg lasterspaken kommer for nær meg, så jeg må sitte med høyrearma i en anstrengende posisjon. Minner meg litt om den idiotiske plasseringa av Trima el/hydr betjeningsspaken jeg har sett enkelte forhandlere har gjort. Bare hengt den på på enden av armlenet. Ikke noen ergonomi der i gården nei !

Jeg synes ikke JD sin commandarm er perfekt, men jeg vil si at den fortsatt er av de bedre jeg har pprøvd. Og jeg vel kjørt ca 4500 timer med den og orginal JD lasterspak. Men justering er et must !Hva skal man med en luftfjæret førerstol, hvis man ikke gidder å justere den inn, så den fungere

optimalt ? Dumt eksempel kansje, men noen skjønner vel hva jeg mener !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Hei kåre. fikk liv i debatten nå.

Lasterspaken står for langt til høyre og for langt fram, må jo strekke seg etter den. Tror ikke det ville være så vanskelig for JD og flytte den litt.

Når det gjelder FENDT er det vel en ny traktor på gang der, var noen snikbilder på nettet av en ny 800 serie.

Hva valtra kommer med får vi mulig vite om noen få dager, skal være pressevisning denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Langseth_1

valtra: Ja ,jeg tror du kan flytte den slik at du kan nå den på motsatt side av AP spaken. Da må du demontere bunnen på commandarmen, og borre og skru litt, m.a.o. være litt kreativ, he, he!.

Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du vil ha den på den andre sida da ? Hver sin smak, naturligvis.

Vinkle den mere bakover kan du allerede gjøre med den, slik den er orginaltmontert. Se under spaken, opp i det \&quot\;mørke hullet\&quot\;, der finner du tre torx skruer som du løsner, og forandrer posisjonen på spaken, ved og svinge og eller tilte hele \&quot\;klumpen\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Langseth_1
Valtra, du må også prøve å justere Commandarmen lengre bakover. Den kan faktisk justeres 10-12 cm frem og tilbake. Er et justeringshjul på utsida av armen, hvor ryggstøet er. Da kan du slippe å strekke deg så langt fremover.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
vil hatt den nærmere, derfor jeg vil ha den mer inn mot mitten. flyttes heile armen bakover passer alt annet så dårlig. Jeg mener JD kunne gjort en bedre jobb med å integrere lasterspaken bedre i comandarm-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde et blitt en liten \&quot\;fingerbetjent\&quot\; joystick som på andre merker.... Synes Jd sin spak er god og holde i, og du får meir \&quot\;feelingen\&quot\; i lasterkjøringen med spaken i hånden i forhold til å bruke fingertuppa. Commandarmen til Jd er meget bra i forhold til at den faktisk er noen år gammel. Men kunne vært en bra joystick til kjøring av både laster og uttak bak.Mange som bygger om lasterspaken til uttak bak( bra på feks slåmaskin) .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Jeg anbefaler å prøve Deutz Fahr Agrotron profline\; Der er alt dette mulig, en liten spak for laster med mulighet til å betjene en 3.funksjon i tillegg.

Videre er det en vippebryter for omsjalting til betjening av 2 dobbelvirkende spoleuttak bak.

 

De andre blir betjent med trykkknapper på kjørespaken som inneholder, vendegir, splittgear, heving og senk av hyraulikk mm.

 

Er veldig fornøyd med disse løsnngene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har snakket med flere som ikke har kjøpt comarm på jd fordi de skal bruke lasteren nesten hele tiden. Jeg forstår jo det litt, men som kåre sier så synes jeg den blir for nerme. En som hentet sin nye 6630 på fk i dag som jeg skal ha brøyting sammens med visste ikke at han hadde kjøpt uten comarm, men han brydde seg ikke så mye. Seg ville aldri kjøpt en Jd m/AP uten comarm. Jeg synes spaken er i det lengste laget unnda, men jeg plages ikke med det. Claas sin spak er ganske god, men det liker jeg ikke girbetjeningen. Da snakker vi om det nye armlenet deres.

 

Når noen sier at de vil ha hydr.utakene bak på lasterspaken er det ingensak. En ekstra sentral monters. Men når du har comarm og skal slå, så er det bedre å bruke de bryterne som er i comarmen mener jeg da. Da bruker du ikke armen, bare fingrene og blir ikke klar bak i skuldren.

 

Så kjøp med comarm! koster vel 5000,- elns og det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...