Gå til innhold

Ford 4610 - starter ikke når det er kaldt


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en 1986 Ford 4610 som til tider er nesten helt umulig å starte. Problemet kommer når temperaturen begynner å gå ned mot null og når det er minusgrader.

 

Den kan starte å gå fint hele sommersesongen, men i vintersesongen er den et mareritt.

 

Virker som dieseltilførselen er OK, når jeg ikke får starte om vinteren kan jeg skru opp lufting både på filter og pumpe. Her fosser det diesel som bare det. Har også installert ny glødeplugg. Dieselfilter er byttet. Har også satt inn nytt batteri som orker å dra starter lenge.

 

Den må helst stå med motorvarmer noen timer, samt glødes mange ganger. Selv da må det dras og dras på starteren for å få fyr. Noen ganger må jeg bare vente litt og prøve igjen om noen timer.

 

Noen som har noen tips hva dette kan være?

Hvor skal jeg begynne?

 

Noen tilleggsspørsmål:

 

Den går greit rundt på starteren, men syntes den ikke er super hissig. Den går jevnt og trutt. Finnes det større startere til denne? Er dette lurt å bytte? Er den vanskelig å bytte?

 

Når traktoren har gått seg god og varm etter 1-2 timer snøbrøyting, hender det at den får noen "feilslag/går opp litt på turtall hvis den står å går på tomgang. Hva kan dette være? Drypping fra dysene? Medisin for dette?

 

Er redd all glødinga i vinter kanskje tok knekken på strømmen til glødepuggen. Skulle ha sjekket det før neste vinter. Er det noe rele eller styring av denne? Eller er det bare pluggen?

 

 

Ble mye dette, men håper noen har noen gode tips eller erfaringer å dele. Er like kjedelig hver vinter. Kan banne på at den ikke starter når det er kaldt og snøen laver ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf675_1

Hei

 

Har en 1986 Ford 4610 som til tider er nesten helt umulig å starte. Problemet kommer når temperaturen begynner å gå ned mot null og når det er minusgrader.

 

Den kan starte å gå fint hele sommersesongen, men i vintersesongen er den et mareritt.

 

Virker som dieseltilførselen er OK, når jeg ikke får starte om vinteren kan jeg skru opp lufting både på filter og pumpe. Her fosser det diesel som bare det. Har også installert ny glødeplugg. Dieselfilter er byttet. Har også satt inn nytt batteri som orker å dra starter lenge.

 

Den må helst stå med motorvarmer noen timer, samt glødes mange ganger. Selv da må det dras og dras på starteren for å få fyr. Noen ganger må jeg bare vente litt og prøve igjen om noen timer.

 

Noen som har noen tips hva dette kan være?

Hvor skal jeg begynne?

 

Noen tilleggsspørsmål:

 

Den går greit rundt på starteren, men syntes den ikke er super hissig. Den går jevnt og trutt. Finnes det større startere til denne? Er dette lurt å bytte? Er den vanskelig å bytte?

 

Når traktoren har gått seg god og varm etter 1-2 timer snøbrøyting, hender det at den får noen \&quot\;feilslag/går opp litt på turtall hvis den står å går på tomgang. Hva kan dette være? Drypping fra dysene? Medisin for dette?

 

Er redd all glødinga i vinter kanskje tok knekken på strømmen til glødepuggen. Skulle ha sjekket det før neste vinter. Er det noe rele eller styring av denne? Eller er det bare pluggen?

 

 

Ble mye dette, men håper noen har noen gode tips eller erfaringer å dele. Er like kjedelig hver vinter. Kan banne på at den ikke starter når det er kaldt og snøen laver ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf675_1

Hei

 

Takk for svar.

Er det noen kaldstartfunksjon på dieselpumpen?

 

Kan du forklare nærmere?

Hvordan fungerer den?

Hvordan sjekke den?

Hvordan bytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Har traktoren CAV Minimec rekke-dieselpumpe?

Det vil si at dyserørene kommer ut oppå dieselpumpa, i tre uttak som står etter hverandre på en rekke. Det ligger et bilde av den her:

 

http://www.brokentractor.com/images/3000-INJ-PUMP.jpg

 

I så fall har den en kaldstartknapp. Den sitter midt i akslingen som stopphendelen vrir på. Du ser den over det orange klistremerket på bildet.

Når kaldstartknappen skal brukes MÅ stopperen skyves inn, og håndgassen dras på fullt. Deretter trykker du den lille knotten med gummibelg på innover, og du skal høre et tydelig KNEPP i pumpa. Slå av håndgassen igjen før du starter, ellers ruser motoren fælt. Har derimot motoren en CAV rotorpumpe så er det ingen kaldstartknapp på pumpa. På rotorpumpan kommer dyserørene ut bakerst på pumpa, fordelt rundt et rundt hus omtrent som fordelerlokket og pluggledningene på en gammel bensinmotor.

Et dårlig svart-hvitt bilde her:

 

http://www.brokentractor.com/images/CAV-PUMP.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf675_1

Hei

 

Takk for svar

 

Kjøpte som sagt ny glødeplugg som ble installert i vinter. Den ble sjekket at virket når jeg satte den inn. Det var strøm fram til den. Diesel fram til glødeplugg har jeg ikke sjekket, men vil tro dette er OK da jeg hører lyd og ser litt røyk hvis jeg holder på lenge nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er samme system som på 6610\;

 

Bruker du ikke kaldstarten på disse er det svært problematisk å få start. På dieselpumpa er det en \&quot\;knott\&quot\; du må trykke inn (først må du \&quot\;gi litt gass\&quot\; med håndgassen for å få kaldstarten til å \&quot\;henge\&quot\;), deretter gløde på vanligvis før du starter.

 

I mitt tilfelle er det hvertall tilnærmet umulig om du ikke benytter kaldstarten, om det så er sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1
Har en 3000 med cav pumpe, bruktimportert fra england uten glødeplugg. Står koblet til motorvarmer hele tiden om vinteren. Starter greit nok da, men hvis jeg glemmer å koble den til så går det nesten en dag før den er varm nok til å starte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...