Gå til innhold

Overpriset Fendt?


Gjest

Anbefalte innlegg

I siste nummer av svenske Traktor Power: \&quot\;John Deere sexa mosar Fendt fyra\&quot\;. Fendt 312 Vario TMS mot JD 6530 AutoPowr. I testen vinner JD med 87 mot 83 poeng. JD vinner på bl.a hytte, inn/utstigning, instrumenter, P-brems og betjening. Fendt er best kun på støynivå, hydraulikk og sikt bakover. I Sverige skiller det over 120000 kr, og differansen ville vært enda større hvis den \&quot\;riktige\&quot\; konkurrent fra JD hadde vært testet: 6430 AutoPowr. Hvordan kan prisen til Fendt forsvares?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nummer av svenske Traktor Power: "John Deere sexa mosar Fendt fyra". Fendt 312 Vario TMS mot JD 6530 AutoPowr. I testen vinner JD med 87 mot 83 poeng. JD vinner på bl.a hytte, inn/utstigning, instrumenter, P-brems og betjening. Fendt er best kun på støynivå, hydraulikk og sikt bakover. I Sverige skiller det over 120000 kr, og differansen ville vært enda større hvis den "riktige" konkurrent fra JD hadde vært testet: 6430 AutoPowr. Hvordan kan prisen til Fendt forsvares?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg motsatt erfaring. Fikk pris på både JD 6420ap og Fendt 412, med samme utstyrsnivå. På de pristilbudet jeg fikk var JD dyrest. Mulig at selgeren fra eik var mere ivrig på å selge traktor enn selgeren fra fk, men begge var reelle tilbud.

Er det flere som har vært borti det tilfellet, eller er jeg et unntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 fikk jeg tilbud på John Deere 6420s og Fendt 412. Da var Fendten 40.000,- billigere enn JD. Valget var enkelt, det ble Fendt. Det var ikke innbytte traktor med i handelen.

Men dette er jo lenge siden og mye kan ha skjedd siden den gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel berre mangle um ikkje John Deere`s 6 syl\&quot\;toppmodellserie\&quot\; skulle \&quot\;mose\&quot\; Fendt`s \&quot\;billigserie\&quot\;. 30serie JD,må sammenlignes,evt testes mot Fendt`s toppmodeller,minst 400 serien!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hvorfor kan ikke tidsskriftene teste sammenlignbare modeller?

Enten får de teste en dyr og en billig av samme merke, ellers så får de finne to konkurrenter så like som mulig. Ellers så blir det som å sammenligne en Audi A6 med en Ford Mondeo og gjøre nummer av at Audien scorer flere poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det var poenget, en \&quot\;simpel\&quot\; Fendt 300 serie er altså 120.000 kr dyrere enn en Premium JD!!! OK, hvis vi gjør som TG og Jo sier og tar JD 6430 Premium Autopowr kontra Fendt 412 Vario er forskjellen i listepris ca 200.000 kr! Det er sikkert forskjeller i utstyrsnivå som kan utligne dette noe, mye er ekstra på JD. Men om det så er 150000 kr forskjell, så er det også myyye! De punktene 312 tapte på i testen er mye like i 412, så mulig også den hadde tapt for JD?? Hvis noen kjøper Fendt rimeligere enn JD opererer EIK med villedende priser? Som skremmer vekk mange kunder! Skjønner i tilfelle ikke helt taktikken????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCE : i 2004 fikk du vel en Fendt med mekaniske tipp-uttak og uten TMS. Da er vel faktisk JD,en verdt 40000 mer med \&quot\;samenkobling\&quot\;av motor og gir, og commandarm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn: Svar på din noe misvisende bilmetafor: Hvor mange tror du ville kjøpe Mondeoen hvis den var 20% dyrere enn Audien? Jo, noen ville nok gjordt det fordi de blindt stoler på at det er det som koster mest som er best....

Nok en gang: Her var det altså den rimeligste som vant testen, Mondeo slo Audi, og det er vel verdt å gjøre et nummer av?

 

Markus S: JD hadde også trinnløs kasse, AutoPowr betyr trinnløs på JD-språket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt tidligere er jo ikke den rette sammenligning. Fendt 412 vs JD 6430 er jo mer interresant. Dette er jo en \&quot\;liten\&quot\; og lett 4-syl mot en 6-syl og tyngre JD. Men at Fendt vinner på hydraulikk med hydraulikk spaker i gulvet forstår jeg ikke! Og at den vinner på støynivå? Jd 6030-serie er målt til lavest støynivå av DGL? Betyr det at vi ikke skal stole på deres diesel tester heller da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kv: en ting er målt støynivå, men hvordan støyen oppleves er en helt annen ting. Er vel det som er forskjellen her. Enig i det med hydraulikk viss JD hadde commandarm, viss ikke foretrekker jeg kryss-spaken til fendt tror jeg....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høyrer det ut som meste av støyen i JD hytta kjem gjennon for dårlige gummilister i dører/glass,eller at listene ikkje tetter godt nok. Kjenner stor forskjell når eg slår att døra på min traktor,må slå hardt,virker meir tette/kompakte listene,enn på JD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg mye om støynivå i CHN, men da selgern skulle vise frem pumaen på agrosjå så sprang han etter nøkkel så jeg fikk høyre motorlyd og støynivå i hytta. Motoren gikk fint og hytta var rolig. Tror det er en god traktor, bør komme med trinnløs snart, noe den gjør.

 

TG: Den nye multikontrolleren så BG har laget til siden. Husker ikke om det var bilde eller ikke. Men den var forholdsvis lik com-arm til jd? bare mer funksjoner i kjørespaken og lasterspaken på en annen plass? Tror det blir en skusess.

 

Har ikke opplevd motor durer når jeg kjører på JD, men på tomgang. De sier det er commonrailen som slår inn, ikke vet jeg.

 

Fendt 716 var noe roligere etter veien enn 6630, pga turtall. (6630 går 50 km/h ved 2100-2200 omdr, skuffende!) Når det ble bakkete ble den ganske lik på feelingen. Men ved pto arbeid, ikke tvil, Jd bråker mye mindre i forhold til fendten. Syntes jeg da. Liker ikke bakruta og frontruta på fendt (åpne/lukke på frontrute)

 

Men jeg vil ellers vite hvilket turtall 6930 og 7530 går ved 50 km/h?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jd fikk en mye \&quot\;kvassere\&quot\; motorlyd når dei kom med commonrail motorene. Da JD kom med hytta på 6000 som er ganske lik den dei har nå, var JD av dei beste på markedet (mye pga ramme). Det er de fremdeles i tester, men det \&quot\;føles\&quot\; ikke sånn. Fendt er vel heller ikke på topp når det gjelder både hytte og støynivå, men den føles faktisk mer rolig inni en JD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Fendt og John Deere begge er tyske traktorer er de meget forskjellige barn av smeden. Agri Profi har i flere tester funnet at John Deere under hardt arbeid er gjerrigst på diesel, og Fendt i sin tur er gjerrigst ved 60% belastning. Noe å tenke på før du kjøper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mf er ikke roligere i hytta, den har enda mer motor lyd osv syntes jeg da. Men det er en fin traktor, savner bare et bedre armlene : )

 

Ellers så er JD 6830 målt til laveste støvnivå av DGL? Så de må være litt rolige? TG: Litt avsporing, turtall ved 50 km/h på deres 7530?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem vel an på kva for ein modell MF. Eg syntes MF 6480 med perkins-motor er meget still. Har ikkje prøvd dei med sisu-motor, men når 2 stk her i bygda køyrer forbi huset mitt, så høyrer eg den med sisu-motor på lang vei, mens den med perkins-motor køyrer forbi nesten uten at eg høyrer den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym
Det må komme med i reknestykket at Fendt bruker vesentlig mindre drivstoff enn dei fleste konkurentane. Over tid sparer ein mangen tusen, men framleis er nok JD billegare. Men Fendt er ein sterk traktor, med gode motorar, utprøvd transmisjon, og hytta er god den, sjølv om den ikkje er endra så mykje dei siste åra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bap_1
fendten e dyr men ha ein ekstrem kvalitet,me ha køyrt fendt 311 lsa 17400 timar utan nevnverdige feil.diesel forbruk e lågt,kvalitet på lakk og det elektriske kan ingen måle seg med,turbinclutchen e unik.andrehandsverdien ved vidaresal kan ingen måle seg,so eg tru at totaløkonomien til fendt kjem ingen opp i mot,,,sjølvsagt må ein rekne på kor mange timar ein køyrer kvart år....eg e klår over at det finnest nye traktorar idag med betre hytte enn fendt,,td john deere og mf,,men jd vert like dyr med same utstyr.mf kan vere eit alternativ sia dei stiller med same kasse og bakstuss og betre hytte,men det manglar mykje på kvaliteten på det elektriske og lakken og andrehandsverdien og dieselforbruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Er vel ikke tvil om at Fendt lager bra traktorer, men de er langt fra feilfrie.

bap: På lakk er de bra, men vil påstå at JD er like gode om ikke bedre, På 309-en vi hadde var det mye tull med det elektriske, og måten det var laget på var slik at det er nok mange flere som har hatt det problemet. sikringsboksen sitter jo nesten ubeskyttet til forann hytta og tåler ikke smuss eller salt. Hadde og mye problemer med bremsene, måtte byttes ca hver 900 timer.

Når det gjelder 311, så er det ikke mange av disse som ikke har hatt havari på girkasse.

Har veldig sansen for nye 900 serien og kan godt tenke meg en ny 800 når den kommer, men koster den 200 tusen mer en de andre er den ikke aktuell her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det med annenhåndsverdi sier jo seg selv. Betaler man fek. 200 000,- mer for ein traktor, så detter jo ikke denne traktoren så fort ned i pris som ein som er 200 000,- billigare. Logisk! Har veldig lyst på ein Fendt 412/415 selv, men jeg får vente ein god stund til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...