Jump to content

traktor


Guest

Recommended Posts

Guest mf_power_1
hvilken traktor av eldre årgang går ganske godt etter veg? har hørt at ford dexta går bra. er det flere traktorer som går fort?
Link to comment
Share on other sites

Vet det var en i nabobygda som hadde en international som gikk noe fryktelig,men den var nok kraftig oppskrudd.Husker ikke moddelen,men var fra slutten av 70tallet.

100 serien til mf med multipower har jo også brukbar fart etter vei

Link to comment
Share on other sites

volvo 430, ford 3000, mf med multipower osv, men av litt nyere årgang, blir vel jd 50serie med (40kasse) ein god kandidat, pluss at valmet 805 glox gjekk jo greit når sperra på 4h var tatt... videre veit eg ikkje nokon fleir..
Link to comment
Share on other sites

Guest Him_self_1
Hvis du tar en 675, som i utgangspunktet klarer 40, på ca 2500. hvor fort går multi power utgaven av den da? med 18,4R34,oppskrud turtallet til 2900. klarer den over 50 da karer?
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Fra 70-tallet husker jeg flere traktorer som gikk \&quot\;styggsnøgt\&quot\; etter vegen (Målestokken var om vi klarte å sykle fra dem med 3-girs Apacher og 5-gira Golden Flash eller ikke.) Men jeg trur neppe noen av dem gikk over 40. Husker en MB-track 800 fra 1976 som gikk fort i slak nedoverbakke, men den orket ikke å dra seg sjøl i 40 km på flat mark. Noen Nuffield-modeller husker jeg var raske.

Og International, som nevnt, trur det var en 784 med størst mulig bakhjul som var raskest herover.

Bortsett fra en Volvo 700, da, som hadde henger laget av en gammel lastebil. Han hadde kraftuttaksdrift på mellomakselen til hengeren, og kjørte nok i nærmere 50 km. Det ble sagt at han fikk seg en overraskelse første gangen han skulle prøve hengerdrifta, for hengeren begynte å dra bakover i stedet. Senere på kvelden gikk det bedre, for da hadde han snudd kardangen fra lastebilen opp-ned omtrent som vi sa om slåmaskiner før i dag.......

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Det går endel bensintraktorer som går fort, men da er turtallet tuklet med. Og det er farlig, for det er ikke sikkert det originale traktorsvinghjulet tåler det økte turtallet. Faktisk så kan det eksplodere. Originalt så gikk f.eks. B16 (Volvo PV) motoren i Volvo Krabat og Terrier med lavt turtall. Turtallet var begrenset av en sentrifugalregulator som i sin tur betjente forgasserspjeldet. Husker bestefar min fortalte at de satte en hyssing på forgasserspjeldet på en gråtass bensin. De fleste av oss har vel vært bortom spjeldet på en gressklippermotor på samme måten?
Link to comment
Share on other sites

Topphastighet på MB trac trur j varierte fælt etter modellene. De fleste var ca 40-45. Men de er levert med et utall slags gearkasser. De større MB hadde ofte de høgeste girene blokkerte. (Etterhvert ble sjølsagt sperrene fjerna.)

Har til og med sett MB trac 1500 med lastebil-fartsskriver, så da harn sikkert vært lastebilregistrert og gått i 70-80.

Link to comment
Share on other sites

markus s: multipower er vel ikke reduksjonsgear??!

Vi hadde to stk mf 135 tidligere,en med multipower og en uten. og den med gjikk ca 40, mens den uten jikk snaut 30.da er det vel mer som et hurtiggir å rekne?

Link to comment
Share on other sites

Guest Him_self_1
Markus s: multipower er ikke et reduksjonsgir, hvis traktoren står i lav på multipoweren, er traktoren som vanelig, slår du over på høy ØKER hastigheten på ca 30%
Link to comment
Share on other sites

Guest Him_self_1
utdrag fra mf broskjyre 1975: Med multipower økes gir antallet til 12 forover og 4 bakover. et lett trykk på multipower kontakten øker farten i de 6 almindelige gearene med 30% trykkes kontakten ned, økes trekkraften med 25%. poengt er at du kansje kan ligge på 2 høy når du pløyer og slippe den ned i 2 lav når du kommer til en motbakke. smart, ikke sant!?
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Markus S: Poenget med multipoweren er å doble antall hastigheter. Attpåtil uten å bruke kløtsjen. Om den girer opp eller ned spiller egentlig ingen rolle, du tilpasser jo bare hovedgiret etter det og bruker multipoweren for å halvere girene. Du sier at det ikke finnes hurtiggear som øker hastigheten, men det gjør det så absolutt. Valmet 805 og 905 hadde hurtiggear som giret et halvt gir opp, mens 505-705 giret et halvt gir ned.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
ha ha mye å lese her men det jeg veit er at om en tar orginale traktorer så er vel volvo terrier av de raskeste-men det er bensin
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...