Guest Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Ser att det er kommet oppslag om en traktor som er stoppet med to tilhengere. (Legger tråd her fordi det er greiere enn på den opprinnelige artikkelen.) Biltilsynet stusser på om dette er lovlig, men jeg veit da om flere som har såkalte "tog" fra både Gisebo og Weckmann. Riktignok er det en vanlig boggihenger først, med ei slepvogn bak. Men vogntogene er godkjent, eierne har vært hos Biltilsynet og kjørt svingprøve bl.a. Det var krav til ytter- og innerradiusene når du kjørte i en sirkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Ser att det er kommet oppslag om en traktor som er stoppet med to tilhengere. (Legger tråd her fordi det er greiere enn på den opprinnelige artikkelen.) Biltilsynet stusser på om dette er lovlig, men jeg veit da om flere som har såkalte \"\;tog\"\; fra både Gisebo og Weckmann. Riktignok er det en vanlig boggihenger først, med ei slepvogn bak. Men vogntogene er godkjent, eierne har vært hos Biltilsynet og kjørt svingprøve bl.a. Det var krav til ytter- og innerradiusene når du kjørte i en sirkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 Men da må de reglene ha kommet i ettertid. Jeg kjenner da til flere slike vogntog, riktignok er de noen år gamle, men de er forevist og godkjent av biltilsynet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 I forsøket med 25,25 meters vogntog er det tillat med en kombinasjon som vil ha samme egenskaper ved rygging som denne traktorekvipasjen. http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVartikkel&\;cid=1207661198961&\;pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 5, 2008 Share Posted September 5, 2008 kjører du uten bremser og lys så er det vel ikke så rart at en blir stoppe. det virker som om purken/ vegvesnet på jæren er mere strie en de her på østlandet hvor jeg bor.Det er ikke mange men 6-7 stykker som jeg vet om som kjører slike ekvipasjer,jeg synes det burde vere lov så sant bremser lys virker,grunnen til at det ikke går flere er nokk at det er hælvetes tungt å dra spes. lange motbakker.Har en henger sjøl m hengerfeste og lys-bremseutak bak men får en på en henger til så går det tungt.Jobbe på gård i sverige der kjører svært mange med 2 vogner{kjerrer polisen hadde ikke noe imot det der jeg ble stoppe i rutine kontroll det eneste han lurte på var om lysa virke og om \"\;skjørden gikk bra\"\;.Det positive med det er jo at antall traktor turer halveres og det er jo nesten bare aktuelt v kornhøsting og en meget kort hektisk periode så dette burde vegmyndighetene la gå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 7, 2008 Share Posted September 7, 2008 Men hvis en skal få utnyttet en slik kombinasjon fullt ut må vel den bakerste hengeren være slepevogn og ikke påhengsvogn som på bildet til artikkelen, ellers vil en jo ikke få nytte av lastvolumet i den fremste hengeren. Da må det vel være mer effektivt med en større henger i stedet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.