Gå til innhold

To tilhengere


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser att det er kommet oppslag om en traktor som er stoppet med to tilhengere. (Legger tråd her fordi det er greiere enn på den opprinnelige artikkelen.) Biltilsynet stusser på om dette er lovlig, men jeg veit da om flere som har såkalte "tog" fra både Gisebo og Weckmann. Riktignok er det en vanlig boggihenger først, med ei slepvogn bak. Men vogntogene er godkjent, eierne har vært hos Biltilsynet og kjørt svingprøve bl.a. Det var krav til ytter- og innerradiusene når du kjørte i en sirkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser att det er kommet oppslag om en traktor som er stoppet med to tilhengere. (Legger tråd her fordi det er greiere enn på den opprinnelige artikkelen.) Biltilsynet stusser på om dette er lovlig, men jeg veit da om flere som har såkalte \&quot\;tog\&quot\; fra både Gisebo og Weckmann. Riktignok er det en vanlig boggihenger først, med ei slepvogn bak. Men vogntogene er godkjent, eierne har vært hos Biltilsynet og kjørt svingprøve bl.a. Det var krav til ytter- og innerradiusene når du kjørte i en sirkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må de reglene ha kommet i ettertid.

Jeg kjenner da til flere slike vogntog, riktignok er de noen år gamle, men de er forevist og godkjent av biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du uten bremser og lys så er det vel ikke så rart at en blir stoppe. det virker som om purken/ vegvesnet på jæren er mere strie en de her på østlandet hvor jeg bor.Det er ikke mange men 6-7 stykker som jeg vet om som kjører slike ekvipasjer,jeg synes det burde vere lov så sant bremser lys virker,grunnen til at det ikke går flere er nokk at det er hælvetes tungt å dra spes. lange motbakker.Har en henger sjøl m hengerfeste og lys-bremseutak bak men får en på en henger til så går det tungt.Jobbe på gård i sverige der kjører svært mange med 2 vogner{kjerrer polisen hadde ikke noe imot det der jeg ble stoppe i rutine kontroll det eneste han lurte på var om lysa virke og om \&quot\;skjørden gikk bra\&quot\;.Det positive med det er jo at antall traktor turer halveres og det er jo nesten bare aktuelt v kornhøsting og en meget kort hektisk periode så dette burde vegmyndighetene la gå!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en skal få utnyttet en slik kombinasjon fullt ut må vel den bakerste hengeren være slepevogn og ikke påhengsvogn som på bildet til artikkelen, ellers vil en jo ikke få nytte av lastvolumet i den fremste hengeren. Da må det vel være mer effektivt med en større henger i stedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...