Gå til innhold

Orkel VS Claas


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg brukt kombipresse. Det som er aktuelt er enten claas 255, eller Orkel 1250/1260.

Er det noen som kjører nevnte presser på 100 hk traktor? Ser for meg at claas er lettere å dra, men orkel vil ha en fordel på en liten traktor pga. boggi.

Har gode servicemuligheter til begge merkene.

 

En annen presse som kanskje er aktuell er ei brukt bio-presse.

 

Hva syns du jeg skal velge. Har noe bæresvak jord, noen bratte bakker, men med flater på begge ender av bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har prøvd Orkel 1250 på min JD 5820, går heilt fint i bratt vestlandsterreng. Naboen køyre Orkel 1260 på sin 5100r og seie at da går heilt fint.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Claas 255 er vel noe av det tryggeste du kan kjøpe, driftsikker og solid, lite tull, sveise apperatet kan du sette fra deg hjemme, heller bruke det vist du er uheldig å ha en JD på tunet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Vil vel være og har alltid vært delte meninger om claas presser. Men jeg har ikke drevet i mange nok år muligens(8år), men har hatt 1stk 255,3stk 355 og kjører ny 375 i år. Kan ikke si annet enn at claas har forbedret seg voldsomt. valse og lagerhavari eksisterer ikke lengre i den grad det gjorde før, nå har 375 kommet med gjennomgående aksler i valsene, nytt program. Kjørt 3600 baller hitti i år å kun vært små bagateller, ikke stoppet grunnet reprasjon.

355 er også ei god presse i forhold til 255, men aldri måtte stoppe grunnet havari/reperasjon der heller. Av en eller annen grunn så brant det i noe el koblinger bak ved styreboksen på 355 jeg hadde i fjor, men da ble pressa kjørt på verksted og kjørte hjem med lånepresse og gjorde meg ferdig.

På service gjør Akershus traktor en fenomenal god jobb! Stille alltid opp uansett tid på døgnet.

En nabo her har ei orkel 1260 agronic og drev med leiekjøring før og vi var med å kjørte baller etter den og vi stod like mye med huet inn under dekslene på den som vi kjørte baller, det slo adri feil. Uansett så var det noe tull stort sett annenhver dag enda han brukte service mann til klargjøring/service på våren. og kjedene på orkel virker dårlige, har kun tatt 1 kjede på de claas pressene jeg har hatt, men bytter konsekvent kjeder på 5-6000 baller for å kjøre problemfritt!!

 

Ei presse i dag krever ettersyn og godt vedlikehold, og det lønner seg å bruke en servicemann i stedet for å fikle med ting man ikke har greie på for så å gjøre ting verre enn de er! Vi kjører ca 8500-9000 baller i året og vil anbefale ei pent brukt claas presse og stelle godt med den så varer de lenge. Mye har med eier/bruker å gjøre ser jeg på de andre som har presser rundt i bygda her- Hadde en med ei mchale presse som tok fyr i et lager, og mchale skal jo være så bra lager på, men sier vel mer om eier/bruker enn pressa!

 

Og når det kommer til ballevekt så er claasen bra!! kutting avhenger av om man sliper kniver eller ikke, det er ikke pressa si skyld at den blir kjørt med sløve kniver, og det blir bedre kutting om man raker sammen graset! har tatt noen vekter rundt og høyensilasje 70-75%ts ligger på 450kg ballen, 35% tørstoff siloballer ligger mellom 800-950kg ballen. Her kommer vel det med bruker inn igjen!!

Er nok mye smak å behag når det kommer ti presser, men Rune har tydeligvis opplevd claas på en annen måte enn meg.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil nok anbefale ei Orkel 1260 presse før ei Claas 255. Tror nok kvaliteten på nyere Claas presser er mye bedre enn 255 utgaven. Har ikke hatt problemer med kjedene på Orkel, det bør være unødvendig å bytte kjeder allerede etter 6 000 ball. Men mye vil vel avhenge av brukstid og kjørestil. En 100 hk traktor skal holde hvis du ikke skal presse så mange baller i året. Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rally_1

Hadde en med ei mchale presse som tok fyr i et lager, og mchale skal jo være så bra lager på, men sier vel mer om eier/bruker enn pressa!

 

Takker for trivelig og fin melding fra en sambygding over her. Har også mest tro på orkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...