Gå til innhold

Traktorvalg


Gjest

Anbefalte innlegg

Morsomt at deutz av denne årgang har luftkjølt motor. Luftkjølte motorer bruker normalt litt mindre diesel, og er enklere fordi de ikke har det omfattende kjølesystemet med vann. En stor del av feilene på en motor skriver seg nettopp fra vannkjølinga\; vannet fryser, rust, lekkasje fra radiator og slanger, møkk i radiator, radiatoren er en skjør sak som tåler lite. Luftkjølte motorer støyer noe mer, men største ulempe er ulike omfattende tral for å få varme i hytta.

 

Det er tragisk at vi ikke lenger kan velge en ny traktor med luftkjølt motor ettersom hverken same eller deutz lager de lenger. De må snarest starte prod. av disse motorene igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble forklart på jønsberg at luftkjølt deutz brukte mindre suppe pga at de kunne ha en høyere driftstemperatur ca 140 mot ca 90+- i en vannkjølt motor.følgen av dette ble mindre energitap av dieselen samt ingen vannpumpe å dra STEMMER DET?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Nå må du ikke overdrive heller da! At Valtra skulle bruke 14 liter/time på samme arbeid som an annen traktor bruker 7 liter/time på......!

Hvis du setter deg litt inn i de målingene som f.eks DLG Tyskland, ART Sveits og NE i USA utfører ser du at de beste bruker kanskje 240-250 g/kWh målt på kraftuttaket og de dårligste rundt 300 g/kwh, det skulle bli en forskjell på ca 15%. Hvis den gjerrigste da bruker 7 liter skulle f.eks Valtra bruke litt over 8 liter....... Dette er selvsagt noe forenklet, med den nye prosedyren fra DLG som simulerer praktisk arbeid, gir noenlunde samme resultat 10-20 % forskjell mellom beste og dårligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1
Her ville eg valgt New Holland T4000 serie pga dette er ein kjempetraktor som berre går og går,det er min erfaring med dei som går her i bygda,når det gjelder Deutz so har eg ein dx 3,60 og med deleprisen som er til dei so skal eg love at eg kjem aldri til og tenke på Deutz,det er grei leveringstid men,prisen er over alle grenser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Rune har helt rett ang luftkjølte Deutz-motorer. De gikk billig, bl.a. fordi det ikke var tatt hensyn til forurensningskrav i det hele tatt. Ved lav belastning var eksosen fra dem så sur at den sved i øynene. Det var omtrent umulig å oppholde seg i verkstedet på en halvtime hvis vi kjørte inn en O&amp\;K eller Atlas gravemaskin med Deutzmotor. Men motorene var ellers utrolig driftssikre, lettstartede om vinteren og billige i drift. På luftkjølte motorer klarer man ikke å styre temperaturen i forbrenningsrommet godt nok. Deutz forsøkte seg i en overgangsfase med \&quot\;oljekjøling\&quot\; av topplokkene, men måtte til slutt bite i gresset og satse på vannavkjøling. Med vannkjøling kan man dele inn sylindrene og toppene i ulike temperatursoner og kjøle omtrent slik man vil. Cummins har jo hatt oljkjøling nederst på sylindrene og vannkjøling øverst av samme grunn. For 15 år siden eksperimenterte flere motorfabrikanter med keramiske stempeltopper og forbrenningsrom. Med svært høy forbrenningstemperatur oppnår man meget god virkningsgrad, = lavt dieselforbruk. Men NOx-utslippene blir svært høye, og av den grunn må fabrikantene i stedet senke forbrenningstemperaturen.

Altså stiger dieselforbruket, og dermed CO2-utslippet, for å tilfredsstille andre utslippskrav......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Selv om det er en liten avsporing av debatten, kunne det vært interressant at du underbygde din påstand med økning av forbruk fra 7 l/t for de beste til 14 l/t for Valtra. (Se forøvrig mitt forrige innlegg). Blir litt dumt hvis slike påstander slenges ut uten at det er hold i dem!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Valtra bruker dobbelt så mye diesel som Fendt er selvsagt bare pissprat. Den er sikkert tørstere, men neppe mer enn 10-15% mer på det verste. Men Rune liker å slenge dritt om den trauste finnen. Husker at Rune for ei tid sia hevdet at Valtra forlangte bruk av originaloljer i garantitiden. Det måtte han innrømme at var oppspinn. Innlegga hans av denne typen høres mest ut som lastebilsjåfører som sitt på kafeen på Rudshøgda og juger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har med det igjen! føler ikkje det går ann å ha en seriøs debatt, utan at enkelte 3-rangs amatører skal begynne å snakke som om dei har tatt patent på vettet, f.eks valtra bruker dobbelt så mykje diesel som andre merker? det må jo bare vere ein 14-åring så kan komme med noko sånt, hadde sisu motorene brukt så mykje diesel, hadde ikkje ein traktor gått med dei motorene, samt \&quot\;eg ville valgt t4000\&quot\; Jamen? kvifor??? eg kan også seie t4000, eller deutzen! men viss det ikkje skal kunne gå an å svare aent enn f.eks new holland pga pappas traktor er new holland, er det heller betre enkelte lar vere å skrive noko.. men dei som avarer skikkelig derimot, har veldig mykje å lere i frå seg! har lese veldig mange seriøse å fine svar på tråder her, så håper inderlig at eg kan lere meir av dette. Men til dykk fjortisser eller kva dykk nå er, ta heller å lek med nokon på dykkar eigen alder.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dæsjborde på valtran står litran den drekk i tima, det sto det 25-30 liter tima ! etter vei kjøring!

mens i fendt på samma kjøre ruta drakk 15-17 liter !

 

har du nå imot at æ sei ka æ veit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo jo, si du seier det så.... du har vel peiling du............ en jd 6430 autopowr, brukte ein full tank, på same køyringa så min 6550 brukte halv tank, begge kjørte husdyrgjødsel til same kumme i vinter, å til same tid osv osv osv.....så då må jo jd bruke 4ganger så mykje diesel så fendt??? Tull!! min Valtra, på slåing med 3m claas maskin, bruker 12 l pr.t (målt), mens i command centeret på den jd`en, står det jo 25liter pr.t på flate veien? det der kan bare ikkje stemme, nokon av delene, det nektar eg å tru!!! så til deg (zetor 7245) mål skikkelig før du begynner å prate!! kan godt vere med på ca 15-20% forskjell, men ikkje 50%.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stomperud_1

Nå er det ikke sånn at Deutz har sluttet å lage luftkjølte motorer, men Same Deutz-fahr har sluttet å montere de i sine traktorer.

Deutz-motorfabrikk satser fortsatt sterkt på dem og bruker masse penger på forskning og utvikling.

 

Jeg er litt i tvil om hva slags traktor jeg hadde valgt, kanksje en Agroplus 87 med kløtsfritt vendegear og stop&amp\;go funksjon. Men dette er nok en traktor til lettere oppgaver. Kvaliteten vet jeg ikke noe om, det er jo i utgangspunktet en SAME - laget i Italia.

 

Hva skal den brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Fendts og Valtras dieselforbruk slår svært forskjellig ut i transportkjøring. Det stemmer sikkert at Valtraen bruker 25 liter i timen ved vegkjøring mens Fendten går på 15 liter. Årsaken er hovedsakelig variotransmisjonen. Med den kan turtallet, på flat mark, senkes til 1600-1700 o/min i 50 km/t mens Valtraen remjer avgårde på 2200 o/min. Hvis man derimot kjører opp en lang bakke hvor begge traktorene drar passe tungt på 1700 o/min i 20 km/t så er neppe forskjellen noe å prate om lenger. En Valtra bruker ikke 5000 liter diesel på en sesong hvis Fendten bruker 2500 liter i samme kjøringen. Vet om et par entreprenører med Valtra T160 og T180, som faktisk har blitt positivt overrasket over dieselforbruket, for de hadde jo hørt at de drakk mye diesel før de kjøpte dem. I Lastebilverdenen har det vært en selvfølge å holde turtallet mellom 1200 og 1600 o/min for å spare diesel i mange år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Rune, du røper allerede i setning nr.2 at traktoren er chippet, det skal i følge all reklamen spare diesel. Så forutsetningene er ikke helt like. Men jeg er klar over at endel Valtraeiere er misfornøyd med dieselforbruket.

Spesielt de nye common-rail modellene har høyt forbruk. Men jeg nevnte T160 med hensikt, for jeg vet at den går \&quot\;billig\&quot\; i den grad en stor traktor kan gjøre det......

Men uansett fabrikat, stol ikke på en forbrukscomputer. Den viser feil på begge mine to biler, til og med. Dieselforbruket skal måles pr. dekar, pr. kubikkmeter kjørt møkk eller pr. presset rundball. Forbruk pr time er helt uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...