Gå til innhold

Parkeringsgir/Håndbrekk Valtra John Deere


XT_1

Anbefalte innlegg

På dei fleste nyare traktorar som har clutchfrie

hurtiggir, clutchfritt vendegir, eller en form for trinnløs transmisjon er det vel slik at dei ikkje står i gir(kan parkeres på gir uten og nødvendigvis å måtte bruke håndbrekket)? Vert fall slik e har oppfatta de, mulig det er feil?

 

Tenkte litt på at dette kan vera eit problem når traktoren blir eldre og slitt håndbrekk, slik at ein ikkje kan sette den fra seg kor som helst. Lurte derfor litt på om det kun er John Deere og Valtra som har en form for parkeringsgir eller parkeringsstilling utenom vanlig håndbrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Parkbremsen i vendegearet på Valtra er bare en elektrohydraulisk betjening av de ordinære bremsene. Bremsen settes på av en kraftig fjær, mens det er hydraulikktrykk som løsner bremsen. Når strømmen eller oljetrykket blir borte så drar fjæra på bremsen. Valtra / Valmet har alltid brukt traktorens vanlige bremser som parkbrems. Endel andre traktorer har en separat parkbrems, som en egen skivebrems eller bremsebånd omtrent som på en iglandvinsj. Den kan være plassert i gearkassa. Et P-gear av \&quot\;amerikansk\&quot\; type, som på en automatgearet bil, er som oftest en sperretapp som trykkes rett inn i et tannhjul.

Vær obs på at når traktorer parkeres \&quot\;på gear\&quot\;, uten hjulbremser,

i en svært bratt bakke så kan de begyne å trille. Er det glatt under hjulene på ene sida så kan høyre og venstre hjul begynne å rotere hver sin veg, og traktoren reiser sin veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får P-brems i vendegirspaken som ekstra utstyr på MF6400 serie også.Slik som på Valtra(er vel standard der).Dette kom etter att AGCO kjøpte opp Valtra,så jeg antar dette er sammme systemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG:

Jeg husker du skreiv på en annen tråd, at det hadde skjedd noen havarier med drev på firhjulstrekket på JD 7430/7530. Jeg fikk i dag forklaringa på det: Det er biter av tappen på parkbremsen, som faller ned i dropboksen ! Og som du sier, så er ikke denne parkbremsen kraftig nok/ konstruert til å holde traktoren i bakker.

Så husk og bruk den vanlige håndbremsen.

Ellers så har jo denne traktorserien en anordning med el.hydraulisk brems på de modellene med auopower, men den kobler ut hvis motor stanes, eller retningsvelger settes i parkposisjon. Så denne el.hydrauliske bremsen fungerer på en måte som en \&quot\;hillholder\&quot\;, og ikke som en permanent parkeringsbrems, a`la Valtra`s fjærbrems. sårt å måtte innrømme det men her er det 1-0 til Valtra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TG:

Fint om du kunne sjekke opp dette med drevhavariene. Den forklaringa jeg fikk, er visst den de har fått fra FK Agri sin teknisk ansvarlige på JD produkter. Jeg også synes denen forklaringa skurrer litt. Har forøvrig hatt traktoren inne på planlagt verkstedopphold, hvor m.a. alle slike \&quot\;mulige reklamasjonsting\&quot\; skulle sjekkes. Ellers så får den ny eksosmanifold, eksosrør og varmeskjold mm. Den blir ferdig i morgen. Derfor hadde det vært fint om du kunne komme med en tilbakemelding til meg, helst pr. mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fetter som kjører en JD 7530 i ett entrepenør firma.De hadde også havari på drevet i firhjulstrekket.Forklaringen de fikk fra FK var att drevet var feil herdet.De forskjellige forklaringene tyder vel på att John Deere og FK famler litt i blinde i denne saken

Var ikke meningen og spore av debatten,men syns det var greit og komme med opplysningen her da det likevel var nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skifte av 4wd drevet på min 7530 fikk jeg også forklart at det var deler av tappen på parkgiret som hadde falt ned i drop boksen,men også at herdingen ikke hadde vært bra på 4wd drevet.Manglet 3 tenner på 4wd drevet.Dette hadde de sett på traktorer med mek-transmisjon pga at man da kan sett traktorn i park før den sto 100% stille.På traktorer med autopowr skulle ikke dette være mulig pga at traktoren ikke aktiverte park før den sto stille automatisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for nyttig info vedr. JD 7530 !

Kjekke karer, ja. Fint vi kan bruke forumet til å hjelpe hverandre med tekniske problemer.

Håper jeg ikke har ødelagt for trådstarteren, da også denen debatten \&quot\;sklei ut litt\&quot\;, he, he !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du luft bremser på traktoren er du vel rimelig trygg på at alle fire hjul er 100% låst når parkbrems er aktivert.Luft trykket holder bremsene \&quot\;åpne\&quot\;. Kommer nok til å vurdere luft system hvis vi skal handle helt ny traktor ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til \&quot\;lomple\&quot\;: Jeg ønsker at du forklarer hva som er dårlig med valtras parkbrems. Flere fans av andre, mer fancy merker sier at parkbremsen på Valtraen er det eneste de savner når de setter seg tilbake i sin egen traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til \&quot\;HJ\&quot\;: Det er vel ikke så mange traktorer med luftbrems som låser alle hjulene slik de fleste lastebiler gjør?

De fleste har jo luftbrems bare som en alternativ hengerbrems. MB trac har luft parkbrems av lastebiltype men den virker bare på bakhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Jeg og må si t valtras P-bremssystem er å foretrekke. Kar selv 9års erfaring med det, og det fungerer upåklagelig.

Så \&quot\;lompa\&quot\;, hva du legger i at det systemet fungerer dårlig forstår ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Valtra-N i to år nå med massekjøring og brøyting og har aldri hatt problemer med p-bremsen.Der jeg holder til vil jeg kalle det ganske bratt,du kjører ikke på tvers av åkeren med lass på hengarn for å si det sånn,og park bremsen holder så det suser tilbake traktoren med lass på over 10t i bratt bakke,der den ikke holder må være i stup eller fritt fall.Har du bare håndbrems med vaier så skal jeg garangtere deg at traktoren siger i bakke med lass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valtras P-brems i vendegiret skal holde mer enn det et vanlig menneske pleier å dra til håndbremsen. Men selvfølgelig kan den bli slitt etterhvert. Prata med en Valtra-reparatør i dag, han sa det finnes to typer. Den gamle var bygd i Norge og betjenes med en vippebryter. Senere kom en kraftigere type fra fabrikk, som betjenes med vendegiret. Hvis bremsen er for svak så mangler det justering påsto han, for det er bare en kraftig fjær. Og den er jo svakere hvis den er for langt ute...... Mange bruker bremsen i skogen, og står i bratte bakker under tømmerlessing uten problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjølve ein valtra 6550 med p-brems i vendegiret, den har ofte stått i bakker med kansje fullasta dumperhenger (orkel 12t) av både gravemasser silofor osv, står ofte på låvebrua med hengeren lasta med eit eller anna å eg har aldri opplevd at p-bremsa ikkje held, vil seie omtrendt det beste på heile traktoren er det vendegiret, med p-brems funksjonen, kjenner også mange andre med valtra, å med den typen \&quot\;håndbrekk\&quot\; å har ikkje hørd anna enn låvord, men men, smaken er som baken..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lomple,

Eg tviler på den traktoren du refrerer til er heilt som den skal, viss p-bremsa ikkje held traktoren? har dykk sjekka opp om det er noko galt med den eller noko? medan det er en n-serie er det sikkert garanti på traktoren ennå?? uansett er den ikkje så den skal, for det er faktisk den einaste traktoren eg har hørt om der håndbrekket ikkje held mål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamar BM: Kan du ikke få komplett system på traktoren og da(er vel et pris spørsmål og kansje.)? Mener en Fendt 712 vi titta på en gang hadde luft bremser på traktoren og. Det blåste hvertfall luft når en brukte bremsen(hadde ikke tilhenger), tilsvarende lastebil,dumper,JCB.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HJ: Jeg har ikke peiling på Fendt, men jeg tror den blåsinga du hørte da du bremset traktoren var fra tilhengerbremseopplegget. På JD og Valtra med luft hengerbremser så freser det i hvertfall som en sint katt når du bremser og ikke minst drar på brekket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke håndbrekk i Fendt 700 serie. Det er likt som på en lastebil.....med luft. Men antar fotbremsen er vanlig hydraulisk brems....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...