Gå til innhold

Valtra/Valmet motorer


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva slags motorer bruker Valtra egentlig nå?

Hørte at de største var fra SISU lastebiler.

Finnes det Valtra med Perkinsmotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valra traktorer bruker sisu motorer i alle modellen så vidt jeg vet. Du finner også sisu motorer i en del nyere MF.

Finnes ikke Valtra/valmet med perkins, etter det jeg har hørt. Kan ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Sisu lastebiler har ikke noe med valtra og gjøre. Valmet motorfabrikk skiftet navn til sisu diesel da valmet blei privatisert og delt opp,traktorene skifet navn til valtra. Motorene er valmet motor,men alt er eid av Agco. Partek og Kone var eiere før Agco tok over for noen år siden. Eneste som beholdt valmet navnet var skogsmaskiner og pappirmaskiner.

Fins ikke valtra med perkins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valmet motorer: Jeg var på en kundetur på Valtra fabrikken for noen år siden. Da fikk vi opplyst årsaken til at de skiftet navn til Sisu Diesel. Det var ganske enkelt at Valmet solgte motorer til Steyr og de største Massey Ferguson, og de ville ikke ha VALMET støpt inn i manifolden og motorblokka. Dårlig reklame når du åpner panseret på en MF eller Steyr og \&quot\;VALMET\&quot\; er det første du ser. Sisu lastebiler og valmet traktorer var en del av det samme statseide selskapet. Det sto derfor SISU i grillen og rattet på traktorene noen år. Derfor tok man Sisu Diesel navnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valmet motor: Rune, det er omtrent 10 år siden jeg var på fabrikken. Da var motorfabrikken et heleid datterselskap av Valtra INC, og AGCO var ikke inne på eiersiden enda. Det var PARTEK som eide traktorfabrikken den gangen, og motorfabrikken var med på lasset. Senere ble de solgt til KONE, før AGCO kom inn for 4 år siden.

Det var en \&quot\;guide\&quot\; på fabrikken som fortalte dette på godt svensk. Han viste frem en litt eldre motor med et stort VALMET merke på manifolden og en ny en uten. Regner med at han vet dette like godt som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...