Gå til innhold

Sertifisering nødvendig? M4/minilaster 30 hk.


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjører rundt på en minilaster 30 hk. Trenger jeg kurs og sertifisering for dette?

 

Driver gård, har avløser innimellom, kjører rundt kun til eget bruk men også noe på off. veg.

 

Fint med raskt svar, det begynner et kurs mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ullsokk_1

Kjører rundt på en minilaster 30 hk. Trenger jeg kurs og sertifisering for dette?

 

Driver gård, har avløser innimellom, kjører rundt kun til eget bruk men også noe på off. veg.

 

Fint med raskt svar, det begynner et kurs mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Alle masseforflytningsmaskiner på over 15 kW motoreffekt utløyser krav om sertifisert opplæring. Maskinførerbevis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ullsokk_1

Om jeg tar sertifiseringa, kan jeg da gi dokumentert opplæring til avløser/ektefelle? Eller må alle sertifiseres?

 

Må det sertifisering til også når bruken skjer på egen eiendom? Leser det står ulikt rundtom, kom gjerne med noen linker til lovverk el.

 

Går det an å søke disp hos arbeidstilsynet for å slippe sertifisering når kjøring kun skjer på egen gård og til eget bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, du treng kurs(sertifisert opplæring), også på eigen eigedom. Også kona og avløysaren treng kurs. Litt rart at du treng det på minilastaren, men ikkje på traktor med frontlastar, men sånn er reglane. Neppe vits i å søke disp, for dette gjeld mange bønder, og då ville alternativet vore ein generell dispensasjon.

 

Kunne det kanskje vore ein ide å legge inn det som skal til av kurs i opplæringa til traktorlappen? Rett nok blir det å krysskople to sett reglar, og det er jo ikkje noko staten har for vane å gjere, men det ville jo vore praktisk.

 

Sjå http://gardsdrift.no/id/41296.0 og BG 2/2010, side 39.

 

God tur på måndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ullsokk.

Du må ikke blande sertifisering og maskinfører bevis

 

Sertifisering er årsgodkjenning på maskinen.

 

Du kan uten maskinførerbevis kjøre hva du vil av maskiner på egen eiendom, men du kan ikke ha avløseren din til å gjøre det. Skal du ha han til å kjøre må han og du ha maskinfører bevis og du må ha 3 års dokumentert erfaring med å kjøre tilsvarend utstyr før du har lov til å lære han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ullsokk_1

Jeg mener kurs og bevis fra sertifisert intruktør, ikke årlig kontroll. Brukte det da jeg har lest det kalles \&quot\;sertifisert sikkerhetsopplæring\&quot\;.

 

Valtra/ Rune og Jogeir\; jeg fortstår det slik at dere motsier hverandre. Har noen linker til hvor det står greitt forklart om jeg som bonde trenger dette på egen grunn, eller ei?

 

Avløseren er ikke direkte lønnet av meg men avløserlaget, da er der vel avløserlaget som må stå ansvarlig for opplæring? Og må jeg påse at avløser har de sertifikater som trengs da?

 

Takk for link til lovverk og skjema, der forstår jeg det som at jeg må ha det også på egen grunn, men det står lite om videre opplæring og tre års erfaring mm...Stemmer dette?

 

Fant dette på nettet:http://www.lhms.no/default.asp?uid=142

Samme i KSL-blekka står det at jeg må ha sertifisert sikkerhetsopplæring (maskinførerbevis).

 

Uh, blir ikke klok på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei Ullsokk!

I Forskrift om bruk av arbeidsutstyr står det

Den som skal bruke arbeidsutstyr (...)

Etter kva eg ser, er her ikkje spesifisert unntak utanom prøvekøyring/demonstrasjon.

 

Då eg skreiv artikkelen eg refererer til i førre innlegg, spurde eg både Arbeidstilsynet og Landbrukets HMS-tjeneste. Om eg ikkje hugsar aldeles gale, er svaret frå begge at kravet gjeld alle, punktum. Det samsvarar med det du fann på LHMS si nettside.

 

Frå regelen kom i 2000 og fram til 2004 var det overgangsordningar for alle som hadde utstyr på garden, og som kunne vise til erfaring og kunnskap, og det er nok dette andre debattantar hugsar tilbake på.

 

Eg kan ikkje garantere for at mi tolking er den rette, men dersom det eg, Arbeidstilsynet og Landbrukest HMS-teneste hevdar viser seg å stemme, må både du som er bonde og alle som arbeider for deg ha sertifisert opplæring for å bruke masseforflytningsmaskiner med motoreffekt over 15 kW (20,4 hk).

 

Kravet om sertifisert opplæring gjeld (derom motoreffekten er over 15 kW) for mellom anna gravemaskin, minilastar, teleskoplastar, hjullastar, dumper, bulldosar, fabrikkbygd traktorgravar, truck, tårnkraner, mobilkraner, og kran med kapasitet større enn to tonnmeter montert på lastebil eller lastebiltilhengar.

Kravet gjeld ikkje maskiner som er definerte til å vere traktor.

 

Du kan ikkje sjølv gi opplæring til andre på slikt utstyr (om du ikkje er godkjent instruktør, då).

Sjå http://gardsdrift.no/id/41296.0 for meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...