Gå til innhold

valtra n101 vs tl100a


JHM

Anbefalte innlegg

Hei. Nokon som har nokon formeining ang. desse to traktorane.

Har 4835 nå og har vore fonøyd med den, men kjem til å trenge ein litt større ettersom me har planar om utviding av produksjon.

Tenkte å kjøpe brukt , ca 2 år gml. Må ha lastar, og må ha plass til skikkeleg kjetting ettersom eg likar meg på skogen. Og helst passasjersete. Har drøymt litt om 6040 elite, men er nok for stor for mi drift.. sukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
tl100a har jo ikke noen god mulighet for passasjersete. Ellers tror jeg dette er gode traktorer begge to, men n101 ligger muligens høyere i pris?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror N101 blir en traktor som er en serie større, mer sammenlignbar med NH 6010. TLa en blir en lettere traktor med samme antallet hester, så TLa\'\'\'\'en blir antagelig lettere og sprekere, antagelig billigere også. Det er vel plass til 38 tommers bakdekk og kjetting på Valtraen, mens det blir max 34 tommer på TLa\'\'\'\'en.

 

Starter lett i kulde begge to, Tla bruker lite diesel(kan ikke uttale meg om valtraen) vil anta at det også er større hydraulikkpumpe på valtraen. Har du sett at det er kampanje på NH T 5050 (97 hk) til 329.000, kanskje et godt alternativ til å kjøpe brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er helt sikkert samme motoren, 5050 og 5060 er helt identiske, men jeg er litt usikker på om det er noen små forskjeller når en kommer opp på 5070.

 

Når det gjelder importtraktorer så tror jeg det er mest dekk/hjulutrustning, girkasse og at det ofte er waltershide(hvordan det nå skrives) trekkstenger som er de største forskjellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1
Samme grunnkonstruksjon på motorene i T50-serien. Fikk opplyst at det ikke var samme dieselpumpe i 70 som 60. Tror man kan skru en 5060 til 70-nivå, men ikke like mye som man kan skru en 70:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Enda så mye jeg heier på NH i den størrelsen her må jeg få sagt at xeobib fikk N92 til å høres nesten gratis ut i forhold til 5050 :p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Sjekk hva som er med av utstyr på Valtraen. De leveres std. med smale dekk, uten aircondition, kun 2 hydr uttak bak, uten framskjermer etc. Selv kom jeg opp i 70000 kr i nødvendig utstyr, og da var det ikke akkurat overspekket traktor jeg fikk tilbud på....

Må sikkert legge en del på NH også, men er ganske sikker på at prisforskjellen blir vesentlig større enn \&quot\;tilbudsprisene\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig skreddersømmen har blitt rimeligere, men et par år siden kostet oppgradering til 440/540 ca 5000 kr og 480/600 ca 20000 kr pga andre felger. 3 og 4 de uttak ca 4000 kr pr stk, skjermer 4400 kr. I tillegg satte jeg opp bl.a. jordbruksdrag 3300 kr, passasjersete 4600 kr, luftfjæring sete 5000 kr, ekstra arbeidslyspakke ca 5000 kr etc.

Tror ikke man kan regne med mye rabatt på utstyret når det er kampanjepris på traktoren, men det er lov å prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et godt alternativ, men med litt mer risiko mhp. hvordan den er behandlet av forrige eier. Iallefall viktig å sjekke at servicer er korrekt utført og tegne maskinskadeforsikring. Og som du sier, det utstyret jeg ramset opp sitter på de aller fleste traktorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
semi-powershiftkassa til Valtra vil vel kanskje stjele noe mer futt enn den dønn mekaniske girkassa (bortsett fra kløtsjfritt vendegir) til NH. Også må du ta med i betraktning at NH har 3 kraftuttakshastigheter, DET har ikke Valtra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Hvis det skulle bli aktuelt så har jeg en 1,5 år gammel Valtra N92 som jeg vurderer å selge. 440/65-24 og 540/65-34 multibib, høye kjørelys, 3 hydr. uttak, AC, original laster med hydr. redskapslås, elektrisk original joystick i armlenet, 540/540E. Gi lyd hvis det er aktuelt. Forhandler vurderte den muntlig før jul til 450.000. Gi lyd hvis aktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1

Jeg er i ferd med å ta en avgjørelse mellom N92 og T5060/70

 

Prisen på likt utstyrt T5060 og N92 er ubetydelig. Ja Valtra har 5 års garanti. Jeg har sjekket servicekostnad på begge til 3000 timer. Valtra ca 46000, NH ca 34000. Differansen dekker lett maskinskadeforsikring i perioden. Valtra har helt klart noen finesser(3 hurtiggear, Hi-Tech vendegear, AutoN og Auto 1 og 2). T5060 er lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

vil tippe at det er meir sprut i tla`en. n92 e forholdsvis tung i forhold til hk. men n92 e jo ein mykje meir komfort traktor. er vel meir i \&quot\;klasse\&quot\; med ts100a, enn tl-a...? har du beresvak jord, ville eg holdt ein knapp på tl-a.

 

Blir nok heilt sikkert nøgd med begge, og lykke til med valet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Valtra N 92 er tung, ja. Var nettopp på avfallsplassen med jern og rundballeplast. N92 m/laster, tom snøskuffe og full tank=5900kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1
Hei JHM. 5060og 5070 har samme motor men ikkje samme diesel pumpe.Men det som kanskje er like viktig er att den har ein lamell mer på clutshen til pto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Valtra N92 og N82 har IKKE el.hydr diff sperre framme. Bare i bakakslingen. N101 og oppover kan leveres med slik diffsperre framme.

N92 og N82 har frampartn fra en A-serie og da er det en annen enklere framaksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...