Gå til innhold

Traktordekk og rulleomkrets


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer nye dekk til en Ford 4610 4wd 86 mod. I vognkortet står det 9.5 -24 og 16.9 -30. Dimensjonene som står på i dag er 11.2 24 og13.6 36.

Hvordan blir dette med trekket og omkrets. Kan vel ikke endre til en annen omkrets/dimensjon på dekkene bak? Nesten nedslitte bak og nye forran, har det noe og si?

Ettersom jeg har skjønt, skal framdekkene trekke et ørlite granne mer?

Bruken blir kanskje 50-100 timer årlig, ingen asfalt. Er da dekk som Allianse, BKT og Petlas ok? Petlas er vel de rimeligste alternativet jeg har fått tilbud om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oveinang_1

Hei,

 

Vurderer nye dekk til en Ford 4610 4wd 86 mod. I vognkortet står det 9.5 -24 og 16.9 -30. Dimensjonene som står på i dag er 11.2 24 og13.6 36.

Hvordan blir dette med trekket og omkrets. Kan vel ikke endre til en annen omkrets/dimensjon på dekkene bak? Nesten nedslitte bak og nye forran, har det noe og si?

Ettersom jeg har skjønt, skal framdekkene trekke et ørlite granne mer?

Bruken blir kanskje 50-100 timer årlig, ingen asfalt. Er da dekk som Allianse, BKT og Petlas ok? Petlas er vel de rimeligste alternativet jeg har fått tilbud om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oveinang_1

Tusen takk for utfyllende svar Lars!

 

Da har jeg bestillt 4 nye Petlas. Da er en sikker på at ikke forspinnet blir for stort. Regner med det må være hardt med både drivverk og dekk.

 

Gitt at helt nye bakdekk har en total diameter på 150 cm. På ei runde triller de da 150x3,14= 471 cm

 

Med nesten nedslitte bakdekk (slitt ned 3cm av mønster) vil disse trille 146x3,14= 452 cm.

 

Det er en diff på 19 cm pr. omdreining på dekkene. Og det synes jeg hørtes mye ut hvis ikke fordekken er forholdsvis slitte...

 

Konkluderer jeg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...