Gå til innhold

Orkel 1202 kapasitet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med ei gammel orkel 1202 som jeg skaffet meg for et par år siden.

Klarer ikke å få fart på pressinga, bruker en JD 5090M til å trekke, virker som det er nok hk, presser både silo, høy og halm, problemet er at det tar 10-15 minutter på laveste gir for å lage en ball. Prøver jeg å kjøre fortere så fylles bare innkaster og alt stopper. Liten forskjell på hva jeg presser.

Så til dere som har erfaring med denne pressa:

 

Er dette maks kapasitet?

 

Har også fått varmgang i lageret til topprullen, noen som har byttet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Køyre du på 540 eller 1000 omdreiningar. JD 5090M skal ha nok hk til og dra den presso. Min JD 5820 2007 modell med lastar dreg ei lignande presse lett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarzan_1

Hei

Jeg lurer på det samme som du.Hva gjør jeg/vi galt,jeg kjører en 100hk.

så det burde være nok.Jeg kjører på 540 ,men sliter med at den tetter

seg,selv om jeg kjører med høyt turtall ca 1600 omd.

 

Venter spent på svar

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kva for ei pressa har du &quot\;Tarzan&quot\;?. Køyre du flatt eller i bratte bakkar?. Ka for ein 100hk har du(JD,NW....)? Mange her i dalen som køyre 5100r, 5820 eller lignande 100hk'ar, og dei har alle gamle presser. Dei køyre ganske bratt med pressene utan problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Det er flatt som et stuegulv der jeg kjører.Har en ford 7740 sle som er skrudd til ca 110 hk.

Pressa er en orkel 1202 1996 mod.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarzan_1

Hei

 

Flatt som et stuegulv.Ford 7740,oppskrudd til ca 110 hk.

Pressa er en orkel 1202 1995.

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1

Hei lenge siden jeg kjørte med 1202, hadde og kappasitet på når 30 baller i timen på gode forhold. Er viktig at luftekanalen som er bak på forhøsteren ikke er tett, da får dere ikke igjennom grasset i høsteren. Den liker og best å gå på ca 600 rpm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarzan_1

Hei

Takk for svar.

Ikke problem med slakke reimer.

Hvordan kjører dere som har brukt en orkel 1202?

omdreininger 540 eller 1000.event turtall.

Problemet er altså for meg .Den tetter seg ,selv med svært liten fart,og da mener jeg liten fart.Kjører på 540 med ca 1600 omdr.Flatt jorde slått med 2,50 maskin.gresset har ligget i 2 dg .uten regn.

 

Venter spent på svar

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei,

 

Har du brukermanualen til pressa?

Der står det at man skal ha minimum 540 omdreininger på kraftuttaket:

 

http://www.orkel.com/assets/Produktfiler/GraspresserRound-balersBallenpresse/orkel-gp1202/x2102-1994/Bruksanvisning-GP1202-alle-modeller.pdf

 

1600 omdreininger på motoren til traktoren er det fortnokk til og oppnå 540 omdreininger på kraftuttaket?

 

Det står også ved tetting av tuten er turtallet på traktoren for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_203D_1

vil tro at 2000 rpm på motor er mer rett om det er 540 , på 540E er 1600 ikke så galt. men som nevnt over her pressa går best på ca 600 rpm på kraftutaket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei,eg pressa ca 25-30 baller/time ved mykje gras,vi kjørde turtallet til 750 rpm,på pressa,med kvasse kniver lager den eit super for,vi pressa etter 3,5 meter slåmaskin.luftekanalen må vere open!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Slagjerna dine som er oppbrukt. Også viktig at de er skarpe og at avstand slagjern/motstål er riktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Der kom det noen tips ja, takk for det. Sjekket over slagjerna og de så ikke gode ut. Nytt sett fra orkel er ca kr11000..... bestilte noen for å erstatte de værste.

Finner ikke noe fornuftig innfo på sliping, mål, profiler osv.

Hva er en bra avstand til motstål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Hei, har også samme problem, har kjørt en slått nå med en brukt 1202. Tettet seg endel ganger i &quot\;tuten&quot\;. Hva kjennetegner at slagjernene må byttes kontra bare slipes? Og hva er en passe avstand til motstålet? 3-6 mm står det i manualen, men hva er gir best for/minst kraftbruk på traktoren?

 

Hvilken luftekanal er det du mener &quot\;1202 super speed&quot\;?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hovodsak blir det kjøyrt med for lite rpm på pressa, kjøyr på 1000rpm. Når du høyrer skikkeleg sug i pressa, slik som på ein forhaustar fungerer den flott.

Hadde samme problem sjølv. 100hk held kanskje på flat mark, men blir for lite vis du skal ha effektivitet og kjøyrer i bakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...