Jump to content

Valtra T 151e


Guest

Recommended Posts

Hei. Noen som har prøvd denne modellen..? Har nå en T 191. Noen som har kjørt begge og kan sammenligne...? Noen som vet noe om drivstofforbruk på e modellen...?
Link to comment
Share on other sites

Guest Stian_1
Hei. Noen som har prøvd denne modellen..? Har nå en T 191. Noen som har kjørt begge og kan sammenligne...? Noen som vet noe om drivstofforbruk på e modellen...?
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
det var som pokker at ikke flere skriver noe nyttige erfaringer her! dette lurer jeg på å kjører litt lastebil nå å da å det er jo motor type som på e valmet
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
sorry er utydelig ehh er det ikke lavturtalts motor i e-valtrar? nyere lastebiler gir jo enorme krefter på lavt turtall sjelden en trenger å gå over 17/1800 o/min.jeg trodde valtraen også var slik-er superinteresert i å lære mere!
Link to comment
Share on other sites

\&quot\;johan\&quot\; Punktum å komma æ ein fin ting. Blir mye lettere å skjønne hva du skriver/meiner.

Er totalt uforståelig det du har skrevet her.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Lastebiler har absolutt lavturtallsmotorer, liker seg best mellom 900 og 1400 o/min. Det er en selvfølge i lastebilbransjen, hvor dieselforbruket har hatt stor betydning. Valtra har også noen lavturtallsmodeller, 6750 og 8350, pluss eh- modellene av T og N (111 og 151, vel?)

Lavturtall på traktor er dieselbesparende, men det er litt vanskeligere å gjennomføre på traktor i praksis. Krever tilvenning av sjåføren å pine motoren på lavt et turtall, og i transport fungerer det dårligere. Du får liksom ikke strekt ut traktoren på girene under akselerasjon. Fungerer bedre ved jevn belastning som feks harving.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Lavturtalls motorane til valmet er jo berre motorar der dei har senka maksturtallet. INGEN andre endringar er gjort.
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Nils: Valtras lavturtallsmotorer er IKKE laget bare med å sette ned toppturtallet. De har et helt annet justeringsdiagram på mekaniske pumpene, og annen software på de elektroniske. Om du setter ned toppturtallet på en 160-hester så vil den ikke bli på langt nær så sterk og seig som en lavturtalls 135-hester. Man har rett og slett flyttet arbeidsområdet på turtelleren 200-400 o/min nedover. Lavturtalls fireren 6750 kommer ikke helt til sin rett, fordi fireren vibrerer når den drar tungt på 1200 o/min, men sekseren 8350 er jo en berømt seigdrager. Men det krever at sjåføren piner motoren på lavt turtall, og det er det ikke alle som har forstått.

Jeg er såpass gammel at jeg husker Scania 142 som kom med lavere turtall enn forgjengeren 141 i 1980. Mange av de gamle gubbene klaget på at bilen var \&quot\;dauere\&quot\; enn den gamle. Nøyaktig det samme skjedde da turtallet sank ytterligere på modellen 143 i 1987, og på modellen 144 i 1996....

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Er ikkje løge at 8350 følest sterkare enn andre. Den ER sterkare, den har jo meire dreiemoment enn den som er eit hakk større og da blir dei jo sterkare. Ser på Deutzen som me har, den er vel 30 år gammal og motoren er laga for å vere sterk i heile turtallsregisteret. Under 1500 så har du dreiemoment, over 1500 har du hestar. Så når eg pløver med 3 skjærs plog køyrer eg i høgserien så eg får ein 10km i timen og køyrer på 1400 omdreiningar. Det dreg den fint sjøl om det ikkje er så mykje hestar ute å går da.

 

Så eg ville heller kjøpt ein traktor med mykje dreiemoment enn mykje hestar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...