Gå til innhold

fiat 566dt - mulighet for å justere opp effekten?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en liten Fiat 566DT, kjekk liten traktor til mange oppgåver her på gården, men den er jo i overkant slapp. Kan disse skrues opp litt? Og har noen tips på hvordan dette gjøres?

 

Er det noen som veit forskjellen på motoren på 80-66 og 566, er det firer i 80-66??

 

Skal kjøpe en større en snart, men har akkurat startet opp i det små på et nedlagt sauebruk, så må investere litt forsiktig.

 

Takk for et flott forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en liten Fiat 566DT, kjekk liten traktor til mange oppgåver her på gården, men den er jo i overkant slapp. Kan disse skrues opp litt? Og har noen tips på hvordan dette gjøres?

 

Er det noen som veit forskjellen på motoren på 80-66 og 566, er det firer i 80-66??

 

Skal kjøpe en større en snart, men har akkurat startet opp i det små på et nedlagt sauebruk, så må investere litt forsiktig.

 

Takk for et flott forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 hk fra 2,7 liter er vel nok. Det er ikke å anbefale å gi den mer diesel uten å montere turbo.

 

Det kan lønne seg å bytte til helsyntetisk motorolje og kjøre den med 70 - 80 % belastning i en 2 - 3 uker. Kjøre grus med tilhenger eller snøfrese. (F.Eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Denne traktoren ryker nok som det er med sine 58 hk. Har prøvd å justere opp en slik en. Og det ble jo litt mere effekt. Og røyklagt nabolag. Røykteppe de luxe. Så her må det nok en turbo til hvis det skal bli mere futt. Endte opp med at jeg justerte litt NED i stedet, til røyken forsvant. Ble ikke nevneverdig slappere av den grunn heller. Husk at Fiatene har motorer som skal kjøres med litt høyere turtall enn andre traktorer, og kan oppleves slapp hvis man daffer på turtall. (Makseffekt ved 2500o/min, mot rundt 2200 på andre merker.) Traktoren har for øvrig en CAV-dieselpumpe, som er litt mere kinkig å justere på. Man må inn bak et lokk i siden, og forskyve to skiver i forhold til hverandre. Diesel renner ut, og det må luftes etterpå.

566 var den største i 66-serien med tre sylindre. Denne fikk siden 60 hk som \&quot\;60-66\&quot\;. 666 med 68 hk har fire sylindre, og det har også 70-66 med 70 hk og 80-66 med 80 hk. Dette er for øvrig enkle, men bunnsolide traktorer som det var veldig lite tull med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...