Gå til innhold

david brown 1290 4wd


schilter_1

Anbefalte innlegg

Vet lite om disse traktorne men så på en for lenge siden og der var firehjulstrekket deffekt pga skadet uttak under traktoren. Uttaket til fremhjulene stikker ned under traktoren og er veldig utsatt for skader ved kjøring i ulendt terreng.

Vet ikke om det er denne dårlige patenten som er brukt på denne traktoren du ser på, men er i så fall et minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så godt 1290, men naboen har en 1390. De er vel omtrent like?

Naboens 1390 er vel omtrent den verste traktoren jeg vet om. Nå er den stort sett parkert. Jeg låner den noen ganger til å dra gjødselpumpa når jeg skal laste, men det er vel den eneste gangen den er i bruk.

Han har slitt mye med denne traktoren. Den var delt 3 ganger før den hadde passert 1200t. Dieselsystemet har også vært problematisk. Husker vi leide den en gang for å kjøre høy fra setra. Han som kjørte hadde lufta den 21 ganger på 23km! Problemet kom når tanken ble under halv... Sikkert ett problem som kan løses, men... Ellers er giringen helt håpløs. Eneste måte å finne ut om spaken står i inngrep eller fri er å slippe ut clutchen. Toppfart 25km/t. Det eneste positive jeg kan si om traktoren er att motoren har en grei karakteristikk til å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Nå har vel Schilter handla traktor for lenge siden, da tråden er fra 2008, men jeg fikk lyst til å kommentere de som har hengt seg på nå. Hadde en 1390 4 wd, 1983 mod fra 1988 til 1999, og har nå en 1394 2 wd fra 1985. 1390 er lik 1290. Eneste forskjellen er at 1390 har litt sterkere motor. Jeg har mye positivt å si om disse traktorene.

1390,en jeg hadde, var det ikke mye tull med. Var vel delt en gang på disse årene, for å skifte clutch. Er en svakhet at det lett kan komme olje på clutchen på disse. Sitter vistnok en korkpakning på akselen inn til clutchen som bli hard etterhvert. Ellers er de lettstarta. Starta 1394,en nå i januar, etter at den hadde stått fra november. Starta omtrent på første slaget i minus 15. Uten motorvarmer, da den var parkert langt fra strøm. De har også god og varm hytte,ikke mange fra først på 80 tallet som slår de her. Kjørte 1390 en del i skogen, og var aldri borti problem med mellomakslingen. Girstengene er litt uvanlige, med reduksjonsgir på venstre side. Men når en blir vant med de, er det ikke noe problem. Hovedgirspaken sitter til høyre, og er lett å betjene. Ikke noe problem å kjenne at den står i fri. Et minus er stort sprang fra 11. til 12 gir. Går vel 15-16 i 11 og ca 30 i 12.

Jeg har aldri hatt problemer med dieselsystemet på de jeg har, slik Sigurd har opplevd. Alt i alt synes jeg dette er lettkjørte og gode traktorer. De gikk jo ut av produksjon i 1987, men hittil har ihvertfall ikke jeg hatt problemer med å få tak i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Ja, det er vel øya en blir først blind på. Så nok skikkelig skakt når jeg så at tråden var fra 2008! Forøvrig har jeg en nabo, som hadde en 1290 4wd, som han solgte for et par år siden. Etterspørselen var så stor at han kunne solgt mange, om han hadde hatt. Nå var den riktignok skikkelig strøken, omtrent som den kom rett fra fabrikken. Men prisen var også deretter.

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe 1290\'\'\'\'en Schilter, så er det en i Vikersund som vet det meste om disse traktorene, og som har eller kan skaffe det som eventuelt trengs av deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen år siden hadde jeg en case 1394 4wd, med hydrashift,

det var en veldig god traktor, jeg hadde ingen problemer med den.

jeg solgte den til en kjenning av meg, og hann er også veldig fornøyd med traktoren.

jeg kunne ha tengt meg en slik traktor igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Til schilter: Mener å huske at den jeg nevnte ble solgt for 65000 + mva. Er 58 hk på 1290 ja. 1390\'\'\'\'en var seig til å dra husker jeg, skulle ha tungt lass, og bratte bakker før den ikke klarte å dra opp på høyeste gir. Men 1290 er nok noe latere, da den er ca 10 hk svakere og like tung. Du kan gire opp fra 1. og opp og ned mellom 2. og 3 gir på hovedgirspaken i fart. For å gire ned i 1., til revers og for å skifte gruppegir bør du helst stå rolig. Men synkroniseringen opp til 2, og mellom 2. og 3. gjør at du i de fleste situasjoner kan gire i fart uten problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...