Gå til innhold

Valtra n141


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest valmet365_1
Hei, eg kjører i dag en valtra 6550 hitech, vurderer å bytte den om eit års tid når garantien går ut, då vil en valtra n 121-141 advance vere eit godt alternativ, er det nokon som har erfaring med desse traktorane?? både positivt å negativt! takk for fornuftige svar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg kjører i dag en valtra 6550 hitech, vurderer å bytte den om eit års tid når garantien går ut, då vil en valtra n 121-141 advance vere eit godt alternativ, er det nokon som har erfaring med desse traktorane?? både positivt å negativt! takk for fornuftige svar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg ville kjøpt 121 Advance med hi-trol, hadde en 141 med fjæring både her og der på prøve i vår. Det var er god traktor men den manglet turbin etter min smak. Har selv 6850 å er strålende fornøyd med den
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er snakk om turbin, lurer bare på hvor hardt det egentlig er mann må trykke på bremsen for og få traktoren til å stå stille, må bruke begge føttene på en M 130 og trø utav h......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune:

Kom deg tilbake i sandkassa, n-141 advance er pokker ikkje mindre moderne enn de fleste andre, untatt giringa, men det er det eineste! har kjørt jd 6430autopowr, det er da faen ikke bedre enn 141 advance, (gir-unntak) da begynner eg å lure på om du har drukket maling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

\&quot\;Heiabu\&quot\;:

 

Du tar totalt feil når du sier n141 og 6430 er like moderne traktorer. Å si:\&quot\;kom deg tilbake til sandkassa\&quot\; er vel litt usaklig her. Men dog nok ett bevis på at Valtra tilhengere er veldig sårbare når fakta om at Valtra selvfølgelig, etter dagens standard, står endel tilbake for andre merker ift pris. Valtra er gammaldagse. De er forferdelige å kjøre ift: John Deere, Fendt, CNH og kanskje til og med Deutch Fahr(skrev jeg det riktig..?) Noen her mener rattet på Valtra er det beste som er, men jeg synes det kun funker når du kjører rett frem, så fort du skal rygge etter speil med henger så er det lett å bomme med timingen. Fendt rattet, når du blir vant til det, er det desidert beste mener jeg. Ps: Hyttefjøringen til Valtra fungerer som sprettfjører, de demper ikke slagene de forsterker de, ihvertfall føles det slik.

 

Kjørte Valtra t191 i 300timer i slamsesongen i våres, fytterakkern for noe dritt for å si det rett ut, hadde nesten vært bedre å kjøre en gml 905 istedet. Ble så sliten av all giring, ratting og ikke minst unødvendig mye risting pga merkelig hyttefjøring. Og Valtra interiøret er så trist at jeg begynte å grue meg om morrane for å sitte i 13-14 timer hver dag i detta \&quot\;Valtra røkkelet\&quot\;. Det er så billig lagde traktorer at de er på nivå med zetor. Men det er klart at \&quot\;innmaten\&quot\; er bunnsolig, men skulle jo bare mangle og da, etter så mange år med det samme. En vesentlig negativ ting til er at den er altfor lett i bakstussen, kan være farlig i enkelte situasjoner, særlig hvis du er vant til å kjøre litt større jd og fendter.

Er jo heller ikke en eneste snerten finesse i valtraene, ikke kjøleboks til flaske eller mer, ikke oppbevaringsrom til niste med drikke etc, og ikke \&quot\;traktorkontor\&quot\; med avtagbar \&quot\;koffert\&quot\; som john deere har.. Det har altså stått på stedet hvil inni hytta i xx ant. år. Hvorfor folk som ikke driver på fulltid i skogen fortsatt kjøper Valtra er jo ett mysterium.. T.o.m hytta i gml Valmet 2105 og 905 var trivligere enn i nye T191. Og girkassa i Valtra må være blant den mest misslykka girkassa i historien. Er jo farlig i bratte bakker med fullt lass, og særlig hvis du har litt dårlig bremser på hengern. Tar jo 5 sekunder med draing og rykking før du får den i mellom serien. Og powershiften er jo så forsinka at man sovner mellom hvert \&quot\;splitgear\&quot\;..

Nei, nå får det være nok saklig skitkasting om Valtra, håper jo seff at de blir bedre med tiden jeg og da.. Har ikke spesifisert noe særlig her, men tenker at de som har kjørt mange merker og ikke har låst seg til Valtra kjenner seg litt igjen i noe av det jeg har trykket opp her. Men Valtra har ekstremt god service her!!(Bergan Maskinsalg)Rakkestad m.fl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

V.G

Ja ja, høres ut som du kansje har svar på det meste, kunne jeg fått tlfnr ditt? jeg som kansje mange andre her i verden, møter pungt i hverdagen som kansje er litt \&quot\;plundrede\&quot\; å finne utav, men du har jo tydligvis hele vettet, kansje også alle andre sitt?? så de kunne jo vert greit å kjent en slik stor verdensmester??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

V.G, er bekjymret for helsa di, har du vurdert uføretrygd? før i tiden kjørte vi 805 2000 timer i året, og ingen hadde hørt om luftfjørt sete en gang, kan love det var stas når det kom. AC var det heller ingen som hadde. Dagens ungdommer er noen suttrepaver som det nesten ikke går ann å ha i arbeid

Rune, Valtraen er med alt utsyr. Trenger ikke 3 hastigheter på kraftutak på en traktor på over 200 hk, har aldri savnet 540 på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ein Valtra er ein Valmet, og det er gode og driftsikre traktorar det. Eg har vore inni ein Valtra S 280 ein gong og var fine den.

 

V.G: Det skrives(DEUTZ FAHR).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

TT, å høre på at unger blir utslitt av å kjøre traktor i 300 timer blir for dumt... Jeg har over 40 tusen timer i traktor og maskiner, og er ikke utslitt etter 20 tusen timer i valtra. Kansje jeg har bedre helse en de som kjører andre merker, hehe.

Hører gjerne om hva som er galt med valtra, men kommer dere med kritikk av en traktor som dere sammenligner med eller om ta siste utgave av valtra og.

Noen her som har kjørt nye valtra mad semi aktiv fjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en del valmet opp gjennom tiden 900-6400-6550ht-t130. Må si det er veldig små fårandringer som har skjedd på alle dei år. Valmet er en en solid og utprøvd traktor men det mangler mye på att den er helt opp til idag på teknik og komford. En ting som er fint med den er att du kan kjøre i skogen med den noe som nye traktorer ikkje kan ute beskyttelse. men på frog trio sa dei at JD er bedre i skogen på grunn av smidigheten. Den er en klomp på alle måter spesielt mezzo og t serien. Mange fremmhever Hi-trol det er jo en fin ting den men hv skall en egentli med det når en kan få trinnløst på andre merker. Eneste valmeten kommer til og vurder er en 905 og det vurder eg sterkt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Valtra henger etter på et par ting, men er og på høgde eller over på noen andre. Jeg har ingen problemer med å se det, men at de er så dårlige som flere her hevder er jeg ikke med på..

Når MF-hater skal bytte sin 6850 har valtra kommet med sine nye girkasser, så får vi vente å se om de er bra...

OG Rune, her kjørt 20 og 30 serie JD og liker 20 serien mye bedre en 30, hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Johs lie:

Hva mener du egentlig i innlegget ditt. Det er ihvertfall ikke veldig saklig. Jeg kan jo gi deg nr mitt og forklare at man staver punkt for PUNKT og ikke \&quot\;pungt\&quot\; og plundrete ikke \&quot\;plundrede\&quot\;. Men nå er ikke jeg saklig her heller...

 

Valtra: Må du holde deg til emnet nemlig traktoren valtra og ikke helsa mi. Helsa mi er helt fin. Men når det gjelder denne slamkjøringen så hadde han jeg kjørte for John Deere før, derfor ble det å gå ned ett \&quot\;par hakk\&quot\; i kjørekomfort da han byttet ut hele traktorparken med Valtra. Dette gjorde han kun fordi fk har elendig service her i distriktet og valtra har suveren service.

\&quot\;Før i tiden kjørte vi 2000 timer i Valmet 805\&quot\;. Ja men på den tiden var vel det tross alt den beste traktoren i 85-90hk klassen på markedet. Nå som TT skriver , diskuterer vi dagens moderne traktorer, og der stiller jo Valtra milesvis bak i køen når det gjelder kjørekomfort og pris ift andre merker i samme prisklasse.

 

Og tilslutt så kaller du meg for en unge som suter og klager fordi jeg blir utslitt av å kjøre 300 timer i en valtra.. Jeg skrev at jeg begynte å grue meg om morran for å sitte i en ny valtra,å kjøre en t191 er ganske trist i lengden, stussligere interiør får du ikke. Jeg var overhodet ikke utslitt etter 300 timer med slamkjøring, men humøret var ikke så bra som det var når jeg kjørte fendt og john deere, som er lagd til å kjøre døgnet rundt med. Som jeg skrev synes jeg hytta til de gamle store Valmet 905 og 2105 er trivligere å sitte i enn en ny valtra. De nye nå er så sinnsykt billig lagd. Og da er kanskje ikke 2000 timer i en 805 så ekstremt mye, med tanke på at dere ikke visste om noe bedre på den tiden, og at det trolig var noe av det beste du kunne kjøre på den tia. Og er ikke noen unge, er 24år. Har fått noen timer jeg og etterhvert, men synes ikke vi skal sitter her å skryte av hvor mange timer vi har kjørt, har man kjørt 3-4000timer med variert traktorkjøring kan man kjøre traktor, ferdig med det!

Du mener og at dagens ungdom er noen sutrepaver, å er vanskelig å få de til å gjøre noe som helst. I mitt tilfelle har jeg vært sykelig opptatt av maskiner spes . traktorer. Sjefen min haR ofte \&quot\;holdt\&quot\; meg igjen fordi jeg ville kjøre om natta og få mest mulig timer, fordi han var redd jeg skulle bli utbrent. Så synes det du skriver er litt urettferdig for oss som er intresert i å jobbe og stå på.

 

Men Valtra hva mener du med denne setningen?:

\&quot\;Hører gjerne om hva som er galt med Valtra, men kommer dere med kritikk av en traktor som dere sammenligner med eller om ta siste utgave av Valtra og.\&quot\; ??:-)

 

Mf-hater: Hvis du har en forkjærlighet for Valtra så kjøp det. Men er du mer åpen for andre merker så titt på JD og Fendt, blir Fendt for dyrt så titt på CNH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 7245_1

keffer ska vi kjøp grønt, når rau traktor e finast å har kvalitet \;)

å æ sett i ein gamel 7245 å stortrives så itj kom å sei vi sutre over kess traktor vi kjøre, æ kjøre det mæste, mn fendt vilj æ aldri ha !

æ går te valtra vess æ ska ha nå anja traktor, å itj nå anja dildall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Lurer på en ting... hvis valtra er så mye dårligere enn de andre merkene hvorfor selger de såpass mye nye traktorer?? Har alle vi som liker valtra hjerneskade??? Bare lurer..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 6850: Du er absolutt ikkje hjerneskada. Valtra har solgt bra på grunn av mange ting. Eg kan liste opp:

Dei har gode solide alround traktorar som passar til ein stor del av dei norske bruka.

Dei har god nok komfort.

Mangen som kjøpte valmet kjøper automatisk valtra igjen, og det er jo heilt greit.

Det er ein solid og sterk traktor.

Eg reknar med ut i frå signaturen din at du køyrer 6850. Då trur eg nok du køyrer ein god traktor som er sterk og som har veldig greie eigenskaper til både skog, jord og anlegg. Men det er ein ting som har blitt nevnt mykje her i debatten, og det er at valtra ligg mangen år etter i utvkiling. Ta feks 6850, som det rett nok ikkje blir produsert lenger, så er det ein traktor som er veldig lik den valmeten eg hadde som var ein 91 mod. Forskjellen er berre automatisk styring av 3 hurtiggir og at den har hydraulisk vendegir. Når valtra har komme med noko \&quot\;heilt nytt\&quot\; slik som C og N serien, så har dei jo forsatt med den gamle kassen. Dette er nok mykje av grunnen til at valtra blir kalla gammaldags. Men som sagt, heilt greie traktorar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg ser også at det er rom for forbedringer men jeg tror det er mange som meg som liker at det er en utprøvd og ikke minst solid konstruksjon. Har kjørt mye JD, Case og Fendt men trives best i min egen \&quot\;gammeldagse\&quot\; valtra. Men som sagt tidligere er det opp til hver enkelt hva de vil kjøre heldigvis..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

V.G, viste du var mer en 16...

Det jeg mente med den setningen var: når du samenligner en traktor så må du ta den mest moderne utgaven av begge traktorene, og da si at noe som ikke dere har prøvd ikke er brukende blir tull. Dette var ikke til deg V.G!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Min konklusjon er at girkassen til valtra henger litt etter, men er ikke verre enn andre kasser hvis man ser bort fra trinnlaus. jeg savner fjerde hurtiggiret, men man slipper å bruke clutsh-pedalen, noe som er en fordel kontra f.eks pq-kassen til JD.

Komfort messig synes jeg valtra er på linje med andre kjente merker, (alle merker har detaljer som er posetive og negative) og for min del er jeg forholdsvis merkenøytral.

for tiden har jeg vatra 6850, M150 og MF 5470. Da jeg kjøpte M150\'n i 2004 sto i utgangspunktet valget mellom JD6420s ap og fendt 412. men jeg feiga ut å kjøpte valtra istede, mest på grund av god kvalitet og god erfaring med merket, og ikke minst servicen valtra yter. Da jeg handla traktor sist, ble valget MF. mest fordi jeg er lei av å vente på ny girboks til valtra, og Mfen virka veldig tiltalende, og at den har sisu-motor, som er sterk, kraftfull og solid.

 

Velger du N141adv. får du en smidig og sterk firer, og er godt egnet til laster. Valtra er solid, uten tull og driftstans, det er min erfaring.

 

Neste gang det blir ny traktor blir det mest sansynlig trinnlaus, men merket er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Valtra N141 advance vil je si er et godt alternaitv dersom du er godt fornøyd med 6550. Vil ikke si at Valtra N141 advance er riktig gammeldags. Både motorene, hydraulikken og førermiljøet vil jeg påstå er forholdsvis moderne. Men som sagt er det transmissjonen som er ankepunktet, selv med bare en girstang på advance utgaven. Førermiljøet i advance utgaven vil jeg påstå er betydelig bedre enn hi-tech og classic da disse ikke har noen funksjoner i armlenet. Alt i alt virker det som N serien er en solid traktor med lite tull og bedre vektfordeling ved lasterkjøring, men litt gammeldags på enkelte områder.

Lykke til med traktorkjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...