Gå til innhold

Fronthydraulikk og V-plog


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Ståle_1
Ikke så mange som vil tenke på snøen nå,men så er det med leveringstid da..Holder fronthydraulikken brøyting med 3m.V-plog? Alt kan jo kjøres i filler,men i forhold til skyveramme?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange som vil tenke på snøen nå,men så er det med leveringstid da..Holder fronthydraulikken brøyting med 3m.V-plog? Alt kan jo kjøres i filler,men i forhold til skyveramme?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har ikke kjørt med v-plog men har kjørt de to siste traktorene med fonthydraulikk med hmv-ramme og et klappvingeskjær på 2,40 m +90cm vinger. Har kjørt helt uten problemer selv om det til tider har møtt noen litt for høye kantsteiner i litt for stor fart. Skulle ei trekkstang rykke så er jo ikke det alverdens kostnad. En annen fordel er jo at en fronthydraulikk er mer annvendlig til andre ting. Kjenner også til flere som kjører med dette uten problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle_1

Takk for svar.

Det at fronthydraulikken kan brukes til annet er det som gjør det interessant for meg. Sisu på Kløfta har bra pris på V-plog nå,men kjenner ikke til kvaliteten på det.Klappvingeskjær i den str.slik at man kommer fram i borettslag og likevel er effektiv på plasser og veier er nok det beste..Men prisen da gett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi kjøpte et Stark skjær for kr 79000 komplet og syntes ikke det er så galt. Vi er veldig godt fornøyd med det og tror ikke det ligger noe under telefsdal i kvalitet. Det er ihvertfall helt strålende å brøyte med da man kan legge snøen ut på den siden som passer best eller man kan samle det for å kjøre i enden av plassen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har dere ikke hørt om frontplate med buffere ?

De som kjører med 3m skjere i front trepunkt, håper jeg bokstavelig alt har nerver av stål!!!

Dette er en frontrepunkt rett og slett ikke konstruert til å tåle, og enda verre er det å kombinere det med triangelkobling, som vrenger redsakpsdeler for et godt ord.

Og når skal det forresten komme e forbud mot å bruke triangelkobling på frontlastere ? Den er jo

livsfarlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TorH_1

Jeg kjører med rote 3.20 bredt sjær i front hydraulikken uten problemer, bruker en mf 6480 på 170 hk. det er skjæret som tar knekken først tror jeg. bruker hmv kobling på traktor, den fordeler støtet av en stein til hele fronthydraulikken.

bare kjøp deg traktor med fronthydraulikk, ps kjøp deg et dyrere skjær når du først skal kjøpe, anbefaler deg ikke rote eller sisu. disse skjærene er for spinkle. Har selv bestilt et nytt tellefsdal høytkastene skjær til neste vinter. som fres burde du ha dalen 2012 kanon fres på alle forhold. kjørt min 3500 timer uten en stans, bortsett fra splinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Var innom Eiksenteret i vinter, og då stod det ein MF 7480 med øydelagt fronthydraulikk. den hadde blitt brukt på diagonalplog,men det holdt tydlegvis ikkje. Det skulle settast på frontplate istadenfor ny fronthydraulikk på den iallefall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Ska du kjøre vplog i fronthydraliken, så skal du ha en vis oversikt over komlokk og kantstein for det er jo det som tar livet av hydraliken.

 

Men skal du kun kjøre litt sånn penkjøring med plogen så funker det med fronthydraliken, men skal sitte og mol kjøre døgnet rundt og bruker kun plogen så invister i en ordentlig brøyteplate.

 

Jeg driver med brøyting i Oslo og der kjører hovedsaklig med snøskjær og da er brøyteplate med evt kjettingløft i laster eller parrelogram.

 

Kjører et 4,9m klappvingskjær på en Jd 7810 og har brøyteplate, jeg møtte på et komlokk her i vinter og da dro skjæret hele traktoren rundt i 360 grader.

 

Men min siste anbefaling vis du skal kjøre fronthydralik, så bruk hvertfall ikke den på vegkjøring for da kommer det til å gå til helvete fortere enn du aner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Frontløft går greit å kjøre v-plog med, men det må vere ett dimmensjonert løft. helst 3.5t eller meir.... Det er fleire her i området som kjører med dette og spisssplog, og det held også..\;)

 

Ett anna alternativ som er brukt er å feste brøyteplata inn i 3 punkten, ved å ta bort armane og festa plata på dei festa. Det blir like stivt som vanleg brøytefeste, og samtidi har du frontløft.

 

David: Kva senter var det du var innom då? Har sett det samme, med samme modell eg og.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det som Hallvar sier er egentlig en fin løsning. Kjøp frontlift, ta av armene og kjøp en brukt plate, modifiser den med div fester og fest i frontliften. Men Hallvar at det blir like stivt er feil å si. Ei brøyteplate med rammefeste tar av trykket mye mer og belaster ikke redskap mye. Mens en plate i frontliften vil ikke fjærne trykket. Så redskapet er fortsatt mye utsatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TorH_1

Jeg har kjørt snart 6000 timer i brøyting på fjellet med skjær i fronthydraulikken uten problemer, det har hendt i ny og ne at jeg har buttet i kantstein i 30-40 km, men fronthydraulikken tåler utrolig mye. på min gamle mf 6290 bøyde trekkarmene seg like før jeg byttet den, men den nye holder det den lover og velså det. Skjæret har riktig nok sjokkventil som slår ut og det har kanskje noe med at fronthydraulikken holder.

BRUK VETT, KJØR FORSIKTIG! da holder fronthydraulikken uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

kåre langseth: hvordan kan triangel på fronlaster være livsfarlig når det holder på brøytebiler med 500 gamp?

 

personlig vil jeg ikke turt å brøyteskjær i noe annet enn skyveramme ifra kroken og fremover, men det er vel for gammeldags for dagens brøyte-generasjon. vet om en som kjørte 3m plog i plate på en MB-trac 700. han hekta i ei fe-rist i 8-10km/t, og smellen ble så hard at girkassehuset sprakk hele veien rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Konrad:

jeg har kjørt brøytedoninger i 27 år !!J a også lastebiler med brøyeplog. Men jaggu faen har jeg tilgode å ha sett triangelkobling på en lastebil.

Jeg skal forklare deg hvorfor triangelkoblinger er livsfarlige i lasteapparat: Når du presser et redskap ned motbakken, og i tillegg kansje tilter de forover så kan redskapsdelen bli \&quot\;vrengt\&quot\; eller deformert. Hadde et slik tilfelle i nabobygda forleden dag. Han var ut og kjørte etter bygdeveien i 40 km, da rundballespydet ramlet av, og høyre forhjul på traktoren ble spiddet, og det endte med bråstopp. Til alt overmål satt det en 10 år gammel jentunge i pasasjersetet, som ble slått helseløs da det ble bråstopp.

Det skulle vel snart ha vært innført sertifiseringsplikt på traktorer også, med obligatorisk årskontroll.(som på anleggsmaskiner)

Jeg har forresten tilgode å ha sett en samvarserklæring på traktorredskap !

Nei, landbruket er en sinke innen HMS og arbeidsmiljø !!. Men jeg tror kravene vil komme for fullt eterhvert som bøndene går over til å bli enrepenører. Bare vent til dere får en HMS revisjon fra Mesta på maskiner, utstyr og rutiner ! Da går de ikke ann å komme med fronthydraulikk og triangel !

ja, jeg hører vel til den genrasjon med brøytere som omstiller meg i pakt med tiden, både når det gjelder krav til utførelse, kompetanse og HMS !

Og de som ikke greier det, har vel ikke så mye ut på veiene å gjøre, i oppdrag for Mesta og kommune.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Til Konrad: At girkassehuset på MB-tracen sprakk fordi traktoren huket i fe-risten har jeg vanskelig for å tro, da motor og gir står i ramme som på lastebil! Har selv kjørt på kantstein og komlokk flere ganger uten å oppleve det du sier. Det er vel heller skjæret som har fått kjent det!!d:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

tracker: du skjønte hva jeg ville frem til. plogen som ble brukt hadde ikke avfjærede slitestål. det er også stor forskjell på å bli kasta til siden og å få en bråstopp da.

 

kåre langseth: du er nok inne på noe der om triangelen ja, men enkelte ødelegger jo alt de har mellom hendene. for 20år siden da jeg gikk over til triangel i fronlasteren, var sveisefestene med sms-kobling bare et flattjern som var bøyd over topprøra. det holdt ikke på steinsvansen, siden har det vært triangel, som har holdt, men den er hjemmesnekra da. at HMS kommer i bakleksa i landbruket har du nok rett i, men det er ikke det eneste som blir forsømt...

 

hva dere har sett av lastebiler kan så være, men jeg forholder meg til det jeg har sett som også alle andre vil gjøre. mange biler har triangel på plogen, og triangel i i parallellogramet, da er det jo enklere å se å koble på plogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest john_1

Jeg har lest en del innlegg her gjennom tiden og sett en del som jeg kunne tenkt å diskutert,men tenkt at det kan være men nå er grenen nåd.....

 

Det er ingen som kjører med triangel på latebil forfeste av snøplog/brøyteutstyr.......Det er vel kanske en grun til at det hetter STANDARD VEGVESEN PLATE MED PARALELLOGRAM.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg og har sett triangelkobling på lastebilploger. De kjører med vegvesenplate og parallelløft, og så er det en VELDIG grov triangel som link mellom plog og parallelløft - og den kan ikke i det hele tatt sammenlignes med en landbruks-utgave.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1
Mesta som driver her jeg bor har triangel på brøyteplogen sin...Har ikke studert den nøye, men går ut ifra at det er en \&quot\;brøyteplate\&quot\; med påsveist triangel for å lette på og avkobling. Tviler på at den har hurtiglås som på lyngtriangelen..:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

har jeg skrevet at triangelen på brøytebilen er dimmensjonert likt med en vanlig traktortriangel?! hallo! jeg fremmer triangelen som hurtigkoblingssystem, der den (etter min mening) er enklest av alle, og dertil praktisk i bruk.

 

JD KJØRER: det er tross alt MANGE entrepenører rundt om i landet som selv holder plog til lastebilen sin, og da spiller det liten rolle hva slags utstyr statens vegesen eller mesta stiller til disposisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en vinter med en Tellefsdal v 2700hs plog: med triangel og fronthydraulikk det fungerte ok. vill nokk ikke anbeffale det egntli. plusset er att det er kjapt og koble till og far og att det kn brukest til andre ting. men opplevde og parkere oppå

plogen to gange me framhjula. anbefallert plate og paralelogram da går og plogen finere. triangel og hmw er ikkje til den type bruk. Har hatt begg delene og det blir mindre og miner reskap med hurtigkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...