Gå til innhold

Startvansker på MF


Gjest

Anbefalte innlegg

Har nevnt det før, og prøvd det meste.. Men problemet forsvinner ikke.

Har en MF 3070 og en MF 4270, men BEGGE klikker bare på startmotoren.

Nå som det er kaldt tar det meg laaang tid til å få start på begge, gjerne 100-120 klikk på starteren før det er anntydning til at de starter.

Fikk høre at jeg måtte varme innslaget, men herregud... Nye startere SKAL da ikke være så talentløse.

Noen forslag til feilsøk? Har prøvd det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinTin_1

Har nevnt det før, og prøvd det meste.. Men problemet forsvinner ikke.

Har en MF 3070 og en MF 4270, men BEGGE klikker bare på startmotoren.

Nå som det er kaldt tar det meg laaang tid til å få start på begge, gjerne 100-120 klikk på starteren før det er anntydning til at de starter.

Fikk høre at jeg måtte varme innslaget, men herregud... Nye startere SKAL da ikke være så talentløse.

Noen forslag til feilsøk? Har prøvd det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette er et kjent problem på masse startere på både biler og traktorer. Det sitter et startrele i starteren hvor det lett blir brente kontakter.

Prøv følgende: legg en tynn kabel fra + på batteriet til den tynne stikkeren på starter. Da vil jeg tro det fremdeles bare klikker. Da har du eliminert feil i tenningsbryter og styrestrøm. Fjern så deksel over de tykke kontaktpunktene på starteren. Det er normalt 2 skruer med diverse ledninger, begge ca 8mm tykke (13mm nøkkel.) Disse er normalt beskyttet fra hverandre med en isolerende skillevegg slik at det er vanskelig å kortslutte, det går normalt ikke med et skrujern. Kortslutt disse med en skiftnøkkel eller lignende. NBNBNB: vær svært forsiktig! Når du kortslutter vil det gnistre og smelle i innslaget og starteren drar til. Går starteren som den skal når du gjør denne operasjonen, betyr nok det at de nevnte kontaktpunktene er brente. På noen startere kan de byttes, på andre må hele starteren skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinTin_1

Takk for svar, skal prøve det.

Men har en til feil på MF 3070. Når jeg trykker inn clutchen, klikker innslaget på starteren...?!? I tilegg lyser ikke lampene på instrument panelet, når jeg trår inn clutchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Glad for presiseringen fra GÅ. Burde husket på det selv.

Når det gjelder 3070`n har jeg et par teorier. Kanskje er jeg helt på jordet, jeg er tross alt ikke fagutdannet mekaniker...

Synes det høres ut som om styrestrømmen til starteren står inne hele tiden! Enten at tennings-låsen har hengt seg opp eller en eller annen kortslutning. Stateren kan bare slå inn når sikkerhetsbryteren er koblet, altså når cluchen er helt i bunn. Når du trykker cluchen i bunn, prøver den seg. Men som du sa tidligere pleier den å klikke. Da trekker også starteren mye strøm slik at andre lys slukner. En annen mulighet er at du har en kabelfeil i forbindelse med cluchen slik at du kobler strømmen til instrumentene inn på styrestrømmen til starteren (Styrestrømmen går via en sikkerhetsbryter koblet til cluchpedalen.) (Jeg vet ikke om strømmen til instrumetene fysisk er i nærheten av kabelen til styrestrømmen til starteren. Tenkte det var en mulighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraValmet_1

Ang. 3070\'\'\'\'en. Dra av ledningen på startmotoren som kommer fra tenningslåsen (den tynne), og mål om det kommer spenning på denne når du trår inn clutchen uten å røre tenningsnøkkelen.

Gjør det det så har du en overledning eller kortslutning en eller annen plass.

Da er det bare å begynne med elimineringsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Massey eier 3060

Startvansker MF 3060.

Startet traktoren som normalt, den gikk noen få min på tomgang før jeg stoppet den. 10 min senere skulle jeg starte den igjen. Vrei om nøkkelen, klikk sa det og ingen ting hente. prøvde igjen, men nå var alle instrument- lys svart. Har ett år gamle batteri, men ladet dem opp, fikk lys på instrument panelet, Vrei om nøkkelen og det samme gjentok seg, det ble svart. Kortsluttet starteren - ingen reaksjon. starteren kjøpte jeg ny i 2015 sammen med dynamoen. skiftet tenningsbryteren,  det samme skjer. 

Løs den dere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...