Gå til innhold

Toppakning JD 1950?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ein John Deere 1950 som det kan virke som at toppakningen er gåen på. Det som gjer at me trur dette er at han går varm er at visst Du kjører på veien med maks turtall, så går den nesten opp på maks tempratur etter 10-15 min kjøring.

 

Prøvde først på å fjerne termostaten, men han oppførte seg akkurat likt utan den. Hadde den så nede på FK der dei fant ein feil i vannpumpe, men dette hjalp heller ikkje.

 

Har ein uavhenging mekanikar som meine at dette kan vær toppakninga.

 

I ettertid vett me at traktoren kokte i sommar, og at han nå bruker vatn, og det kommer kvit eksos. Så me e ganske sikker på at toppakningen er gåen, men kan den øydelagte toppakningen gjer at traktoren går varm?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jd_94_1

Hei

 

Har ein John Deere 1950 som det kan virke som at toppakningen er gåen på. Det som gjer at me trur dette er at han går varm er at visst Du kjører på veien med maks turtall, så går den nesten opp på maks tempratur etter 10-15 min kjøring.

 

Prøvde først på å fjerne termostaten, men han oppførte seg akkurat likt utan den. Hadde den så nede på FK der dei fant ein feil i vannpumpe, men dette hjalp heller ikkje.

 

Har ein uavhenging mekanikar som meine at dette kan vær toppakninga.

 

I ettertid vett me at traktoren kokte i sommar, og at han nå bruker vatn, og det kommer kvit eksos. Så me e ganske sikker på at toppakningen er gåen, men kan den øydelagte toppakningen gjer at traktoren går varm?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Slik som du beskriver det er jeg 98% sikker på at toppakningen din har gått. Pakningen kan skades av varmkjøring. Det som gjør at motoren nå går varm er at det lekker litt eksos ut i kjølevannet inni motoren. Luftlommene hindrer vannet i å sirkulere som det skal, det kan også hindre at termostaten åpner seg, og derfor kan den koke.

Typiske tegn på toppakningsbrudd er:

-Ustabil temperaturmåler. Måleren går opp og ned, men viser for det meste litt for varmt.

-Ingen varme i varmeapparatet på tomgang. Når man ruser motoren så kommer varmen.

-Når motoren går på tomgang en stund, så kaster den plutselig av seg en liter eller mer med kaldt vann

-Høyt trykk i radiatoren

-Vann i olja eller olje i vannet

 

Avhengig av motorfabrikat og størrelsen på lekkasjen så kan bare noen av symptomene vise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...