Gå til innhold

Varme i varmeapparat


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Case 685XL 1987 mod. denne har jeg lite varme i varmeapparatet på. Temp.nåla lå på ca halv ved driftstemp, byttet radiatorlokk og nåla gikk opp til ca trekvart, så det ser ut til at termostaten lukker og åpner. Fortsatt bare litt lunk i varmlufta. Hadde tidligere ingen varmluft, men luftet ved å kjøre opp turtall i "motbakke" uten radiatorlokk og fikk da tydeligvis luftet noe ut av registeret i varmeapparatet.

Er det noe kran mellom motor og varmeapparat, eller noe annet?

Takker for alle tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nineball_1

Hei, jeg har en Case 685XL 1987 mod. denne har jeg lite varme i varmeapparatet på. Temp.nåla lå på ca halv ved driftstemp, byttet radiatorlokk og nåla gikk opp til ca trekvart, så det ser ut til at termostaten lukker og åpner. Fortsatt bare litt lunk i varmlufta. Hadde tidligere ingen varmluft, men luftet ved å kjøre opp turtall i \&quot\;motbakke\&quot\; uten radiatorlokk og fikk da tydeligvis luftet noe ut av registeret i varmeapparatet.

Er det noe kran mellom motor og varmeapparat, eller noe annet?

Takker for alle tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg har vært borti Case IH XL hvor det har sittet kraner på motorblokka, der hvor vannslangene til varmeapparatet går ut. Se etter så de ikke er skrudd igjen. De kranene kan også være helt tette av møkk. Skal du spyle igjennom med en hageslange så er det best å kjøre vannet motsatt veg av det det går vanligvis. Når du har kjørt litt og fått lunk i anlegget så kjenner du på slangene. Den varmeste slangen er tilførselen. Den kaldeste er returen, så da spyler du vann inn gjennom returslangen. Før du begynner med spylingen er det en fordel å kjøre omtrent en dag med radiatorrensemiddel i kjølevæska. Da får du ut mye brun guffe.

Motorblokka har en tappeplugg bakerst på venstre sida, langt nede. Pluggen / skruen er ofte av messing. Muligens kan vannet til varmeapparatet være tatt ut der.

Men, hvis du har stadige problemer med luft i varmeregisteret så er jeg redd toppakningen din har fått en liten lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nineball_1

Takker for svarene da har jeg litt å jobbe med, rensemiddel hadde jeg på i helga, så da passer det å kjøre gjennom med vann. hadde luft i varmeapparatet da jeg kjøpte den ifjor sommer, har ikke hatt luftproblemer siden.

Oddbjørn: vet du hvordan man tar av sidekslene foran motoren, der har jeg den \&quot\;nye\&quot\; fronten med firkantede lykter.

Hilsen nineball

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Å ta av panseret på engelskproduserte IH har alltid vært et helvete. Det er fullt av 3/8\&quot\; og 1/2\&quot\; skruer som er gjemt på baksiden av platene.

Lurer på om det er slik, at du bare løsner skruene tre-fire omdreidninger og så kan du trekke dekslene av. De er ofte festet med \&quot\;åpne\&quot\; spor og er bare \&quot\;puttet\&quot\; innunder skruene.

Hvis kranene er nesten stengt, så vil du få større problemer med luft i varmeapparatet. Da vannet sirkulerer sakte har luftboblene lettere for å bli igjen på toppen, og ikke følge med ned igjen. Vær også klar over, at vrideren i taket med blå skala er resirkulasjonen. Slår du den helt av så får du ingen frisk luft inn, og da dugger vinduene voldsomt. Folk pleier å slå av den blå skalaen hele vinteren for å få det varmere, men da dugger vinduene. Prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Er vel en kran for væska oppe i taket, er du sikker på at den åpner skikkelig? Ellers kan jo en av slangene til varmeapparatet ligge i klem en plass, eller være knekt. Har også vært borti ( på annen traktor med varmeapparat i taket ) at radiatortetning som har vært brukt har samla seg i ei bukt på en slange der den ligger veldig lavt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Nesten flaut at jeg glemte vannkranen i taket. Som regel begynner man med det verste og vanskeligste først, og går over på de enkle detaljer etterhvert.

På undersida av varmeapparatkonsollen inne i hytta sitter en rist på hver side. De kan løsnes med to store plastskruer. (En rist på hver sin side av solskjermen.)

Dette er luftinntakene til resirkulasjonen. Ta ned den høyre rista. Kikker du oppi åpningen så ser du vannkrana. Det går en vaier til den fra varmereguleringsrattet. Se etter at krana beveger seg helt til stopp, på begge kanter. Lukker den ikke skikkelig så blir det for varmt om sommeren. Det hender vaieren løsner eller blir bøyd.

Hvis du skal ta av vannslangene og spyle gjennom varmeapparatet, så kan du passe på å blåse luft gjennom det samtidig. Ta av begge slangene nede ved motoren og blås ut alt vannet med trykkluft først. Da skal det ikke være noe problem å blåse luft tvers gjennom med munnen etterpå. Slik kan du også teste om vannkrana åpner og stenger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...