Gå til innhold

traktor import


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
hei traff nylig en bli bonde m ny import jd , han hadde spart 150 000 på import ifra østfold kontra fk (det var en jd7530) som fk hadde kampanje på,jeg har mest sans for et anna merke og er veldig trofast mot samme merke og samme forhandler,kjøpte en ny traktor for 8 mnd siden kosta skjorta men jeg er fornøyd selv spart en stund og betalte kontant. kom nylig over en ganske lik import traktor som min men til et nesten 6 sifra beløp lavere får den ikke ut av hodet. er det andre som har forklaring på pris forskjell,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei traff nylig en bli bonde m ny import jd , han hadde spart 150 000 på import ifra østfold kontra fk (det var en jd7530) som fk hadde kampanje på,jeg har mest sans for et anna merke og er veldig trofast mot samme merke og samme forhandler,kjøpte en ny traktor for 8 mnd siden kosta skjorta men jeg er fornøyd selv spart en stund og betalte kontant. kom nylig over en ganske lik import traktor som min men til et nesten 6 sifra beløp lavere får den ikke ut av hodet. er det andre som har forklaring på pris forskjell,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser ikke noen grunn til at man ikke skal få noen service når man har kjøpt en import traktor. Er jo ettermarkedet verkstedene tjener penger på. Forhører man seg før man kjøper med sitt lokale verksted er man jo på den sikre siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei tg jeg tar poenget glatt, veit godt at litt dekk ei stor hydrualikk pumpe,el hyd spak osv er fort 100 000 for alle merker uten at traktoren ser forskjellig ut på bilde. men jeg har sett flere en før blant importene med \&quot\;dyrt\&quot\; utstyr,kan valuta ha mye å si? eller er det norske importører som jafser godt?

En skolekamerat av meg kjøpte en jd6420 600 t ifra en kjent impotør, litt usikker som han var, tok han med seg nyingen nedpå fk og fikk med verkstedmesteren på prøve/læretur,han fant fort ut at det var noe feil på de 4 hurtig gira,traktoren ble delt i tusen deler og reparert. Etter litt diskusjon slapp han regninga d gikk på jd fabrikk garanti (1år) vistnok

Er det noen andre som har noen historier?,for meg så virker det som om jd er mest poppis samt fendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

I verste fall er det ingen garanti på slik en traktor, er ikke garantibeviset skrevet ut i det landet den er kjøpt får du ikke garanti på driten.

Service hos forhandler får du nok om han har tid, tar sine egne først og jeg som kunde forlanger det. De 100-150 tusen som du sparer forsvinner fort om du blir stående i onna.

TG har alt rett slik han beskriver det, og er ikke bare østfoldinger som ikke har orden på sakene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
D skal vel være garanti i ett år fra fabrikanten, så er traktoren innen ett år gammel så sørg for å få det skriftlig. Det er stor forskjell lokalt hvor villige verkstedene er til å ta en pirat inn i varmen. De har vel nærmest ikke lov til å nekte deg assistanse, men de kan jo prioritere deg langt ned i køen. Tenk likevel på at om du sparer 100 tusen på handelen så kan du ta sjansen på en smell på 50 000. likevel har du spart 50 000!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting som også er verdt å merke seg er at traktorer og gravemaskiner ol. som er solgt nye i norge er \&quot\;spekket\&quot\; for norske forhold. Finn.no er full av billige importerte maskiner men dei mangler ofte (ikke alltid, finnes seriøse importører), ting som feks dieselvarmer større dynamo og div ting som er et must i nordiske forhold. Vet om service folk som ikke vil ta i disse med ildtang. Vil tro du kan finne noe av det samme når det gjelder traktor....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg er faktisk uenig med dere her. Jeg handlet en 6920s i 2006, den hadde vel godt 400 timer, ubetydelig brukt. John Deere gir 1 års fabrikk garanti og da er FK som impotør av JD pliktig til å hjelpe. Hvis ikke kan det by på problemer for FK.

 

Min var en engelsk og jeg sparte vel over 100 000,-. De har som standar HMS i england og min som var 50 km/h hadde lufttykkanlegg som standar (krav i england til alle 50 km/h)

 

Av de JD jeg har impotert har de godt mye bedre enn de som er kjøpt på FK. Det er vel en tifeldighet men om importtraktoren skal på service havner jeg ikke lenger bak og jeg får leietraktor i den str. så vidt det er å få. De på verkstedet sier til og med at jeg gjorde det rette ved å handle import og at de stille opp som om den var kjøpt i norge. De tjener jo penger uansett.

 

Skal sies at jeg kjører en import (en av de få 6020-serie import med AP) og en fra FK.

 

Så om det manglere noe utestyr som lys ved parkregion er impotør med å dele på det, iaf han jeg har handlet flere ganger med. Dekk dimensjon og dekk får du velge som du passer deg, ingen problem, men det koster jo.

 

Tilbake på verksted og service. De tjener penger på reprasjoner og servicer. De får ingenting av det traktoren koster ekstra i norge kontra england. Så det er det samme for de. Men det er selgere i norge som skal ha høyere lønn og avgifter her til lands.

 

Men følelsen av å kjøpe noe helt nytt er bedre enn å kjøpe import. Det er ikke like gøy med import, det er jo tross alt en brukt traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

KV. det fins jo unntak, og du som handler litt her og litt der har vel noen fordeler av det. Du får vel presset prisen på FK noe og?

Da FK hadde mekanikere her fikk vi de ut når vi stod mitt i snøfonna på natta, er ikke sikkert de ville gjort det samme med en traktor de ikke hadde et kundeforhold til.

Noen kunder får bedre service en andre, er ingen hemlighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg mener jeg har fordeler. Servicen har aldri vært noe trøbel. De sier jo selv, verkstedet skal tjener på service og repprasjoner mens traktor salg går til andre formål.

 

Har hatt noen småtull med 6920S og FK kommer så fort de kan de og de vet å sette entrepenører litt før bønder fordi det er større verdier som står på spill etter min mening.

 

Men en seriøs impotør er viktig. Jeg sa det utstyret jeg ville ha og han lette helt til han fant en som var så og si indentisk.

 

Må bare tilføye at når jeg er alene og hadde måttet skru orkel så har FK kommet, grunnet orkel er en 3 timers kjøretur unna. De er utrolig hjelpsomme og de som gir best service er unggutten og de er flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at eg har nok blitt sur,viss eg har opplevd det \&quot\;kv\&quot\; skriv her,at viss eg som bonde har kjøpt ny JD,og hatt problemer,mens FK prioriterer høyere ein entreprenør med \&quot\;piratimportert traktor\&quot\;,som etter \&quot\;kv\&quot\;`s meining har høyere verdier på spill. FOR EI HOLDNING!!!

Er det ikkje bondens verdier ein entreprenør arbeider med også???? Tenker FK kun kroner inn for entreprenører???? Er ikkje FK eit bondeeid selskap??? SKREMMENDE HOLDNING I FK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1
nå sporer jeg litt av her men, er det noen som vet om engelske sider lignende finn? eller andre utenlanske maskinsider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur dei har nokre andre avskrivingsreglar i England enn her. difor kan dei bytte oftare til samme pris. nokon andre som veit meir om dette???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Ser det er litt diskusjon om pliktene til merkenes representanter her lands ved import.Vet ikke hvordan det er med traktor,men med bil er du ikke tvunget til å bruke merkeverksted for att garantien skal gjelde.Du kan altså velge det verkstedet du får best service uansett merke,skulle tro dette gjelder traktor også.

 

Min betenkelighet med å importtraktor går på signal effekten fra landbruket utad.Hvordan kan vi overtale norske forbrukere til å handle norsk mat om vi selv går forbi norske forhandlere.Orsaken til dyrere traktorer her til lands er vel den samme som dyrere mat,nemelig generelt høyt lønnsnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
Eg må seie meg enig med 6470, nå i ei tid med mykje press frå frp å høygre politikere samt wto-forhandlinger, trur eg det kan vere ei \&quot\;dårlig\&quot\; utvikling med for mykje import av maskiner.. de norske traktorforhandlere, er jo ein underlevrandør av oss gardbrukere, samt landbruksentrepenørar, å for at me til sjuande å sist skal kunne oppretthalde eit skikkelig serviceapperat på maskinsida, er jo dette streng tatt vår problem at me også støtter dei når me skal handle heim maskiner, eg er jo skjølvsagt også enig at den konkuransen dei får med importtraktorer på pris kan nok til ein viss grad vera sunn, men det er jo så \&quot\;mange om beinet\&quot\; som skal prøve å overleve av maskinsalg her i landet, så eg trur at konkuransen her er \&quot\;stor nok\&quot\; å med de siste 10 år utvikling av antall bønder seier det seg jo skjølv at levekåra for også dei blir trangere skjølv med eit forbausende godt traktorsalg hittil, eg må seie at eg forstår godt at forhandlerene sist prioriterer kunder med importtraktorer, for å oppnå best mulig kundeforhold til deire egne kunder, eg personlig kjøpte ny valtra 6550 av valtra forhandler i 04, med 5års garanti, å eg veit at då kunne eg spart 30-40tusen på å kjøpt ein lik traktor, bare engelsk import, men då hadde eg ikkje hatt ein plass eg kunne gått å \&quot\;banna\&quot\; den dagen det evt hadde gått galt, men nå har eg vore heldig med den traktoren å sluppe den slags å oppnådd ein tilfredsstillande service hjå den lokale forhandleren her, føler meg godt motatt når eg kjem, å får den hjelpa eg treng når det gjeller service osv, tviler på dette hadde vore like greit om eg hadde kjøpt en importert, så den dagen evt traktoren havarerte midt i slåtten, hadde de vore kjipt om traktoren blei ståande, pga eg skulle spare dei kronene, dessuten er jo utsyrsnivå å dekkdim noko heilt anna her i \&quot\;fuktige\&quot\; norge enn på f.eks \&quot\;heden\&quot\; i danmark, så eg trur at traktor import kan ha \&quot\;sin pris\&quot\; den også, til sjuande å sist, har mange eksempel på det. så forbrukerene kan \&quot\;strengt tatt\&quot\; importere melk å kjøtt til eit anna prisnivå, viss me kan importere traktor til eit anna prisnivå, men heldigvis trur eg mange av oss bøndene er inneforstått med dette å prøver å holde oss itt i skinnet når alt kommer til alt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6470: tror dette gjelder dei fleste traktormerker ved ett års garanti også. Men traktormerker med utvida garanti feks. Valtra med 5 år, er du forplikta til å ta service sjå deira merkeverksted dersom garantien skal gjelde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...