Gå til innhold

2wd MF vs Volvo, JD m.fl.


Gjest

Anbefalte innlegg

I en tidligere tråd her som opprinnelig startet med MF 590 kranglet vi om hvorvidt MF590 2wd var brukbar med laster. Jeg hevdet at vektfordelingen gjorde den helt hjelpeløs i forhold til datidens JD og Volvo. Men jeg ble slaktet av "Markus S" og "6470". Jeg leste nå tilbake til den tråden og kom på følgende: Dersom MF 590 2wd er en suveren trekk-traktor, hvorfor er det så og si ingen som kjører tractor-pulling med den? Klassene for "vanlige" traktorer er jo totalt dominert av Volvo, ispedd en og annen JD og International.

Kan det tenkes at teorien min med lang og baktung traktor ikke var så dum allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

I en tidligere tråd her som opprinnelig startet med MF 590 kranglet vi om hvorvidt MF590 2wd var brukbar med laster. Jeg hevdet at vektfordelingen gjorde den helt hjelpeløs i forhold til datidens JD og Volvo. Men jeg ble slaktet av \&quot\;Markus S\&quot\; og \&quot\;6470\&quot\;. Jeg leste nå tilbake til den tråden og kom på følgende: Dersom MF 590 2wd er en suveren trekk-traktor, hvorfor er det så og si ingen som kjører tractor-pulling med den? Klassene for \&quot\;vanlige\&quot\; traktorer er jo totalt dominert av Volvo, ispedd en og annen JD og International.

Kan det tenkes at teorien min med lang og baktung traktor ikke var så dum allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jaja, legger meg flat. 675 finnes både i kort og lang utgave (før/etter 1983/84). På en 4wd traktor har vektfordelingen egentlig liten betydning, derfor forsvant også kraftkontrollen til MF når 4wd ble enerådende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Mitt inslag i MF 590 saken var bygged på kjennskap til 2wd JD å ikke 590.I mitt distrikt har det vært tradisjon med 3 punktmonterte redskaper til det meste og da blir JD for lett i fronten mange ganger.Det var vel heller ikke dine kunskaper til MF590 jeg krittiserte.

 

Når det gjelder traktorpulling kan jeg ikke påberope meg store kunnskaper,og det du sier er sikkert riktig,men en tilleggsoplysning kan jeg komme med.Volvo og International samt Leyland produserte lastebiler paralelt med traktorer.Infestingen på kløsjhuset er den samme,så det er derfor en \&quot\;smal sak\&quot\; for en nevenyytig og sette inn en lastebil motor med 200,250hk og oppover og trimme den derfra.Dette er vel også en grunn til att dette er populere pullere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Av de tre Volvo, IH og Leyland tror jeg det er bare Volvoen som du \&quot\;lettvint\&quot\; kan sette en lastebilmotor i. Men de 650 og 700 som går i tractorpulling har stort sett den originale 4-syl motoren på 4,2 liter. De 6-syl Volvomotorene som entusiaster har greid å plassere i 650 el 700 er D50 el D60 på 5 eller 6 liter. MF 595 har jo Perkins 4-sylindret A4-318 på 5,2 liter, ellers har jo sekseren 6.354 som sitter i 399 og 699 5,8 liter volum. Dermed burde det være samme muligheter på MF som Volvo, men det er vel bare å fastslå: Perkinsmotorene er et dårligere utgangspunkt, og MF traktorkroppen har en dårligere vektfordeling med 2wd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
volvo å jd har nok en tyngre bakstuss, så det støtter eg deg i, dessuten har iallefall john deere en god del lengre akselavstand, som vil medvirke til en mykje betre stablitet å tyngdepungt med laster! pluss john deere servo, var jo hundre ganger betre enn mf-servo, det kan jo vere ein fordel med bruk av laster, dessuten er jo jd ein mykje betre traktor enn mf, på dei fleste vis..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...