Gå til innhold

hvor mye synker olje trykket fra kald til varm motor?


Gjest

Anbefalte innlegg

hvor mye synker olje trykket på en motor når den blir varm.

 

var og så på en traktor for noen dager siden. en mf 175(tror jeg det sto)

 

når den var kald sto olje trykk måleren rett opp. lurer da på hvor mye det synker når den blir varm.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye synker olje trykket på en motor når den blir varm.

 

var og så på en traktor for noen dager siden. en mf 175(tror jeg det sto)

 

når den var kald sto olje trykk måleren rett opp. lurer da på hvor mye det synker når den blir varm.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Dette er omtrent som å spørre hvor mye speedometeret skal synke i en motbakke...... Traktorens egen oljetrykksmåler er dessuten unøyaktig. Skal man få noen indikasjon må trykket måles med et gradert manometer. Jeg vet ikke det eksakte trykket for en Perkins 236, men det er ganske vanlig med et oljetrykk på 5 bar når man ruser en kald motor. På tomgang ved skikkelig varm motor bør trykket være minst 1,5 bar. Oljelampa lyser ofte ved 1 bars trykk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var karnsje et dumt spørsmål dette.

men er litt redd for at trykket skal synke for mye. men er ikke sikkert trykket er så mye lavere når motoren er varm.

 

har opplevd dette før på mf, at trykksnåla står rett opp når den er kald, og detter helt ned når den har gått på fullt turtall over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig det. Oljetrykket vil gå ned når oljen blir varm og mer lettflytende.

Og mer jo mere slitt motoren er og lagerklaringene øker.

Derfor er en oljetrykkslampe lettere å forholde seg til enn en måler når en ikke vet hva minimumstrykket må være.

Oljetrykksmåler er etter min mening et motortestinstrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye oljetrykket synker fra kald motor til varm motor kommer an på mange variabler.

 

Om det er en motor med normaltrykk på 2,5 bar vil trykket være ca 2,8 bar ved oppstart, for så å synke til ca 2,5 bar ved normaldrift. dette gjelder for eldre maskiner.

 

På nyere maskiner er oljetrykket høyere, noen motorer opererer med trykk på 8-9 bars oljetrykk, da vil fallet være i størelsesorden 0.5 bar.

 

Men dette kommer noe an på hva slags olje som brukes.

 

Som erfaren maskinist (på større maskiner i utenriksfart) vil jeg si at ett oljetrykkfall på mer enn 0,7 bar fra kald til varm maskin vil være bekymringsfult.

 

Men på en eldre maskin er 1,5 - 1,7 bar nok til å opprettholde smøring og kjøling av lagre.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
MacJoJo, på en traktormotor vil oljetrykket falle MYE mer enn 0,7 bar fra kald til varm, selv om motoren er i god forfatning. Det sikreste er å forholde seg til motorens verkstedhåndbok eller instruksjonsbok. På en motor med lavt oljetrykk på tomgang ville jeg først ha kontrollert turboen på de motorer som har det. Er turboen slitt kan den stjele mye oljetrykk, og er trykket lavt nok fra før så er det kanskje nok til at lampa lyser på tomgang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er meget enkelt å bygge om til oljelampe. Mellom oljetrykksmåleren og motorblokka går det et tynt kobberrør, ser ved første øyekast ut som en ledning. Der røret er skrudd inn på motorblokka kan du sette inn en oljetrykksbryter i stedet, som varsler ved 1 bars trykk. Men hvorfor fjerne måleren når den sitter der, og er i orden? Jeg ville satt inn en T-skjøt på motorblokka, og skrudd inn både røret og en oljetrykksbryter. Slik får du både lampe og måler for oljetrykket. Blir oljetrykket plutselig borte under kjøring er det lettere å oppdage lampa, enn å følge med på om måleren har falt litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når nåla står rett opp på kald motor. hvor mye vill den da synke når den blir varm da. på en bra motor. bare sånn ca.?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er umulig å svare på siden oljetrykksmåleren din er 35 år gammel og ikke kalibrert. Men er det et grønt område på den og nåla er innenfor det så er det sikkert OK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...