Gå til innhold

Claas Arion 430 vs MF 5455


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest andreas_1

Hva er det beste valget av en Claas Arion 430 CIS og en MF 5455 Privilege? Begge har alt av ekstrautstyr de kan leveres med, og lastere med fabrikkmonterte sentraler/braketter. Trima 3.0P på MF og FL 100 på Claas.

Girkassene kommer vel fra samme fabrikken og.

Største forskjellene i utstyr er at MF en har (mekanisk) hyttefjøring mens Claasen har elektronisk styring på laster samt to av uttakene bak+mange autofunksjoner... Både pris og effekt er lik. MF en ligger litt forran på grunn av god erfaring fra den forhandleren, mens jeg kun har kjøpt en brukt presse fra den andre. Claasen er også en nylig lansert modell...

 

Noen som har erfaringer/ fornuftige synspunkter?

Kan vel slenge med at traktoren skal brukes til alt fra pressing til brøyting og skogsarbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste valget av en Claas Arion 430 CIS og en MF 5455 Privilege? Begge har alt av ekstrautstyr de kan leveres med, og lastere med fabrikkmonterte sentraler/braketter. Trima 3.0P på MF og FL 100 på Claas.

Girkassene kommer vel fra samme fabrikken og.

Største forskjellene i utstyr er at MF en har (mekanisk) hyttefjøring mens Claasen har elektronisk styring på laster samt to av uttakene bak+mange autofunksjoner... Både pris og effekt er lik. MF en ligger litt forran på grunn av god erfaring fra den forhandleren, mens jeg kun har kjøpt en brukt presse fra den andre. Claasen er også en nylig lansert modell...

 

Noen som har erfaringer/ fornuftige synspunkter?

Kan vel slenge med at traktoren skal brukes til alt fra pressing til brøyting og skogsarbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med den kommentaren?

Og med den i en annen tråd, om \&quot\;å la dem som kjører JD få kjøre JD\&quot\; osv......?

Det er jo slike diskusjoner som er interessante her på forumet, stort sett saklige innlegg og med mye kompetanse hos mange av de som skriver.

Er vel ikke noe mål at vi skal bli enige???? Det er forskjellige synspunkter og erfaringer som er viktig å få frem for de som stiller spørsmål her!

 

Hold deg for god til å komme med slike oppgulp til et saklig stilt spørsmål er du snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mf 6455 er vel den riktige modellen å se på hvis du skal ha godt utstyrt traktor med el ventiler? kikker du på disse i baken er de veldig forskjellige.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hvis ALLE var enige om ALT så hadde ikke dette forumet eksistert. Synes det er kjempebra med et forum der man kan diskutere og dele erfaringer om det meste. Og som PL sier så er det vel ikke noe mål om at vi skal være enige om alt? :-)

 

@andreas\; Jeg har så vidt prøvekjørt Claas`en, og må si jeg fikk et bra inntrykk av den. God oversikt, og bra plassering av spaker. Du må jo selfølgelig prøvekjøre begge og gjøre deg opp en mening om hva som er best for deg. Service fra forhandler teller og mye.

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mfen har jo frisikt da, antagelig en vesentlig bedre lastertraktor av den grunn.

 

mfen har ikke ekstraffekt ved kraftuttaksarbeid, kun i 3. og 4. gir, tror claas har ekstraeffekt ved kraftuttaksarbeid

 

har claas noen funksjoner i sin kasse som mf ikke bruker i sin versjon av gima-kassa?

 

hva er forskjellen i pris?

 

har du sett på 6455, har vel noe høyere spesifisert ccls pumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1

Joda, 6455 er nok ikke ett dumt valg, men hadde igrunn sett på 54 serien siden den er noe smidigere, lettere og ikke minst billigere, 54 har igrunn blitt mer enn dyr nok... Kunne ikke få verken load sense eller forakselfjøring på 54 med frisikt panser.

Claasen bør vel heller sammenlignes med 64 serien på størrelse og vekt, men fikk prøvekjøre denne med pressa og den er faktisk utrolig smidig å fin å kjøre. Mye bedre hytte også. Var ikke laster på denne så vet ikke hvordan oversikten der blir, men panseret er ganske så smalt, så man ser i alle fall godt på siden.

Claas har automatfunksjon på girkassa, smat at du kan justere mye på mykhet, trutall, tider osv på CIS terminalen. MF har kun ett potmeter på giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arion_1
OS: Ta en titt på testen av MF 5455 i Bedre Gardsdrift. Husker ikke nummeret i farten. Her veier MFèn over 5 tonn, riktignok med fronthydraulikk og større hjul. Så den reelle vektforskjellen mellon disse traktorene er nok minimal. De tallene Eikmaskin oppgir (3900 kg for 5455) er iallefall bare tull! Dessuten oppgir de motoreffekt etter ISO TR14396 mens Claas oppgir sine tall etter ECER 24. Armlenet på Arion CIS er også noe som gjør den bedre enn 5455. Sikten over panseret er nok bedre på MFèn. Må legge til at FL 100 med hydraul isk paralellføring er en veldig fin laster som passer godt til traktoren uten å ta mye sikt. Jeg hadde ikke vært i tvil....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1

Ser mange av dere deler den oppfattningen jeg også har kommet frem til.På pristilbudet jeg fikk var claasen ca 20000 dyrere, men til gjengjeld hadde den mer utstyr og også fem hk mer. (iso standarden) Valget falt uansett på MFen selv om jeg likte claasen bedre. Hadde mye med forhandler å gjøre, har god erfaring fra eiksenteret og handelt en del der før. Pluss at det er mye større å sikkrere, hvis forhandleren av claas skulle forsvinne er det mange timer til den nest nermeste... Vekt forskjellen mente han fra claas at var 3-400 kg, noe jeg tror kan stemme godt.

 

Uansett, takk for fornuftige innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei, sannsynlig vekt forskjell er ca 200 kg, det brukes tn litt sterkere bakasel på Arion 400 enn MF 54 serie.

 

Sjekk også tillatt totalvekt, der er nok Claas en hestehode foran, samt vektfordeling som er viktig når du skal ha trekkkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Valget mitt nå står mellom MF6455 og claas Arion 430. fullt utstyrt MF til jubileumspris 589000kr http://flipflashpages.uniflip.com/2/28737/52140/pub/html/2.html

 

Arion 430 var det også kampanje på,sku få den for rundt 600000-kansje litt mer(husker ikje eksakt pris). fordelen med MF er at den har klimaanlegg,noe Claasen ikje har.(claas har kun aircondision)

skal prøvekjøre nå denne uken begge traktorene.noe spesielt jeg bør se etter?

Noen med erfaringer med disse 2 traktorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Vi handlet Valtra N92 i stedet for MF5445 i fjor. Fordeler og ulemper med begge, og angrer egentlig ikke på det valget. Valtraen har imidlertidig ikke svart helt til forventningene, så lurer litt på en Claas eller JD 6330 nå.

Claas 400 er jo en blandingstraktor med JD motor og MF hydraulikk og bakstuss. Girkasssa er ikke lik med MF 6400 (dyna 6), men MF 5400 altså en Dyna 4. Claas har full automatgiring, og det har også MFen.

Jeg har bare prøvekjørt Claasen, og jeg ble positivt overrasket. Hadde imidlirtid for min del valgt en Trima 3,0 for å kunne bruke den på JDen min også.

 

Claas: 4 doble uttak bak er bra (2 styres med joystick, sjaltes mellom laster og bak). Kun et av de andre uttakene bak har flyt, ikke mulig å slå av joystick.

 

En nabo har en 2 år gammel 6455, han liker den godt, men har nok innrømt at den har vært litt for mye innom verkstedet pga. småkluss.

 

Må stikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt Arion 430Cis med FL100 laster noen timer og synes at denne traktoren fungerer fint mange gode justeringsmuligheter på girkassen, virker ganske balansert å kjøre med laster. Blir litt feil og seie at den har girkasse fra Ferguson da AGCO og Claas eiger girkasse fabrikken ilag, men ja den er lik dyna4 kassa som står i MF (om alle funksjonene er like er eg usikker på). Litt usikker på hva du mener med att ikkje joysticken kan slås av, kanskje eg misforsto deg (Valtra N92) men vår har ein bryter for det på armlenet. (Bernard) Tror ikkje claas er noe verre på forbruket en andre. Alle Class kjører med motorer fra DPS utenom Axos.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Mulig jeg husket feil ang. bryter for joystick i Claasen, men mener å huske det fra traktortest i høst. Mener bestemt det var i BG.

Som sagt har jeg bare prøvekjørt Claasen littegrann og det var en grei opplevelse stort sett. Las den nevnte testen etterpå og har ikke trukket noen bestemt konklusjon om den ennå. Alle traktorer har pluss og minus.

En ting man skal være meget OBS på når det gjelder MF og antakelig også Claas er at girkassen ikke har nøytral før den har stått stille noen minutter. Tenker da på barn i passasjersetet og clutchfritt vendegear.......... På MF: uten parkbrems kan den kjøres ved å sette vendegir i posisjon. Vet ikke ang. Claas....

Hvor mange bruker parkbrems midt på et jordet når du skal ut å gjøre noe med redskapen? Eller når du fyller vacuum vogna med møkk ved gjødselkummen med litt mer enn bare tomgang på traktoren? (litt mer vanlig at folk bruker p-brems antar jeg....)

Det var et av argumentene mine for ikke å kjøpe MF i fjor.

 

PL: Er overbevisst om at N92 er en robust og driftsikker traktor som vil vare i mange år. Har imidlertidig vært veldig godt fornøyd med å kjøre JD 6010 og 6020 siden 2001 og i april solgte jeg en MF 5435 og kjøpte en JD 6320 tilbake. Meget godt fornøyd med det byttet.

Ser absolutt fordelen med å ha to traktorer med samme opplegg i 3-pkt, girkasse, hytte osv. når vi bruker litt forskjellige sjåfører. Har derfor mest lyst på en JD 6330 hvis jeg får solgt V N92 for en akseptabel pris.

Ting jeg ikke liker med Valtraen er nok egentlig mest bagateller, men av og til er de utslagsgivende. Hydraulikkspakene vibrerer veldig mye på kosekjøring rundt i tun og småveier ved 1300-1600 o/min, kunne tenkt med hydr. trekkrok(altfor dyr å bestille på en Valtra), draget på en henger tar altfor fort i bakhjulene, trekkroken står for langt fram etter min mening, original el. joystick i armlenet til laster - i utgangspunktet fornøyd med den, men tror at litt for liten pumpe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

.....(73 l/min) ødelegger for hvor godt fornøyd man kunne vært med den. Støynivået er også høyere i N92 en 6320. Girkassa er litt mer tungvinn enn jeg hadde forventet, og Veldig tung å dra rundt. Når traktoren er kald så er det bremse nok å clutche eller sette den i fri...

Ellers en god traktor, men som sagt ikke til mine forventninger fddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddsdddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd Tror jeg må legge meg nå, de d-ene kom ikke med vilje.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...