Gå til innhold

Fendt 200 Vario, noe å satse på?


Gjest

Anbefalte innlegg

På jakt etter ny traktor. Sett litt på Fendt 208/209 Vario, virker som en fin traktor til å erstatte en Valmet 455.

Skal brukes til vanlig jordarbeid, slått, vedproduksjon og mye frontlasterarbeid.

Noen som har erfaringer med Fendt 200 serien?

Eller andre synspunkter...

 

Er klar over at den er rimelig dyr, så den bør være bedre enn konkurrentene for å forsvare prisen, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jakt etter ny traktor. Sett litt på Fendt 208/209 Vario, virker som en fin traktor til å erstatte en Valmet 455.

Skal brukes til vanlig jordarbeid, slått, vedproduksjon og mye frontlasterarbeid.

Noen som har erfaringer med Fendt 200 serien?

Eller andre synspunkter...

 

Er klar over at den er rimelig dyr, så den bør være bedre enn konkurrentene for å forsvare prisen, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valmet365s_1

eneste minuset eg har hørt om den er at den er låg under kroken...MEN det er noe eg bare har hørt

 

ellers er den hovedsåklig Vario girkassen så gjør den dyr...

Film\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompakt, sterk, stille! (ikkje minst fordi du som regel kan senke turtalet mykje, pga variokassen), lettkøyrd, litt dårleg lastarsikt og litt trong hytte, men ein revolusjon i forhold til din 455.

I høve til andre merke blir det litt som Volvo V70 eller BMW 5-serie med automat mot Toyota Avensis med fem gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo flott ut det, noen som vet hva en normalt utrusta 208 med laster ligger på?

Er TMS verdt penga på en slik traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I forrige uke kikket jeg på / prøvde en 210 med original frontlaster.

Dette er en utrolig nett og smidig traktor!

Det eneste direkte minuset er at traktoren blir for lav under trekkroken. Spesielt hvis den skal kjøres over høye skårer av gras eller halm.

Men trekkroken er ellers fin. Den kommer godt bakover og er lett synlig.

Bremsene virket godt, men pedaltrykket er ikke så lett som jeg hadde forventet.

Hva er den oransje trykknappen til venstre på dæsjbordet? Det fant ikke jeg ut. Og mr salesman fra Eik kunne heller ikke svare i farten...

Den nye 200en har mye av de samme målene som gamle 305-308-fendter, men der slutter stort sett all likskap.

Jeg fikk sterk \&quot\;haförmåga\&quot\; av denne korte prøveturen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si jeg er veldig betatt av denne lille traktoren, med de ytre måla, og den vekta (3og et halvt tonn om jeg ikke husker feil) og 34 tommers hjul bak fyller den samme rolle som 390T og lignende gjorde i sin tid, liten og lett men sterk nok til det aller meste.

 

prisen er litt stiv, men sammenlign for eksempel med nærmeste valtra, N92, den ligger på 374000 på kampanje, altså ca 100 000 i merpris. skal traktoren vare 20 år så er ikke den differansen så veldig merkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt kan levere eksosbrems. Mange andre traktorprodusenter har et rensesystem på eksosen som ikke tillater å montere eksosbrems.

Samtidig er det noen som sier at det ikke er noe vits i eksosbrems på en vario, fordi du bare drar spaken bakover og så har du bremset..

Jeg tenker at en sånn liten traktor som 200 vario vil få mye \&quot\;litt i største laget\&quot\; redskap påhengt, og at det i så fall vil være lurt å kjøpe eksosbrems på den.

Og så er det atter andre som sier at en liten 3-sylindret motor uansett ikke vil ha så stor bremseeffekt som f.eks en sekser...

Hva kan vi konkludere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt vario bremser veldig bra uten eksosbrems, men med eksosbrems mye bedre. Synes bremseeffekten er mer merkbar på 4 syl modellene 312 og 415 som jeg har prøvd, kontra sekserne. På tom traktor da.

Har prøvekjørt 211 vario, virkelig en fin og avansert traktor med motoreffekt i massevis til vekt og størrelse. Lettkjørt og veldig smidig.

Denne må prøves hvis man tenker traktor fra øvre hylle i 90-120hk klassen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing, men likevel innen temaet liten trinnløstraktor:

 

Har noen prøvd den nye Deutz Fahr Agrofarm TTV 430 ? Utfra bilder og test i profi virker dette som en snerten liten traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Deutz Fahr Agrofarm TTV 430 kommet i salg? Har hørt at produksjonen er i gang, men ikke noe salg. Ta ein titt på hjemmesiden til HCP og den er jo ikke i traktor oversikten. Den kan jo ha kommet i salg uten at jeg har fått meg med det. Håper på sikt at den kan komme med noen flere motoralternativ. Syns at \&quot\;storebror\&quot\; TTV 610/620 blir litt for stor til mitt bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTV430 er en meget interessant traktor, ifølge min lokale hcp-forhandler skulle den være i salg her til lands fra kommende vår.

 

men det spennende med denne blir jo prisen, i profi-artikkelen som d er vist til ovenfor er det angitt en pris på over 70 000 euro, hvis det er korrekt har den vel begrensa mulighet til å konkurrere med fendten til samme pris.

 

agrofarmen blir jo heller ikke fullt så lett og kompakt som 200 vario, og det er vel nettopp de som trenger noe lite, lett og smidig som går for 200 serien, ellers vil vel 300 og 400 være vel så aktuelt

 

det som er ankepunktet mot 200-serien blir jo nettopp vekt og motorstørrelse. 3500 kg er lite å holde tungt redskap med i bakkene, og selv om moderne dieselmotorer lar en tresylindring på 3.3 liter bli aldri så sterk, så er det noe med \&quot\;no substitute for cubic inches..\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med prisen, den blir helt avgjørende. Ihht profi testen er den 8 900 Euro dyrere enn Profiline utgaven med tradisjonell transmisjon - som er en veldig bra utstyrt traktor. Man må virkelig vurdere om trinnløst er verdt prisen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Litt om det med eksosbrems igjen...

Hverken Mr.Salesman eller Eik-kjedens Fendt-Guru Skjelin mener det er noe vits med eksosbrems på en så liten traktor som Fendt 200 Vario.

Det virker som om de heller vil selge bremsebelegg med dertil hørende verkstedopphold...

Hvorfor leverer Fendt eksosbrems på 200-serien hvis det er bare unødig stæsj?

 

@Dieselross: Hvis du har erfaring med 4-syl vario med eksosbrems, kan du utdype det litt?

-Det er jo påstått at man må ha 6 sylindere for å i det hele tatt få effekt av motorbremsen. Det høres litt rart ut når du hevder at det virker bedre på 4 enn 6 sylindre(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvis du synes eksosbremsen virker bedre på en 4-sylindret enn en på en 6-sylindret så MÅ du ha prøvd en annen traktortype. Enten er det en annen motortype eller en annen transmisjon. Det er rett og slett fysiske lover som er ute og går her. Hvis den samme motoren finnes i både 4 og 6-sylindret utgave med den samme eksos- og innsprøytningsteknologien så får du mye bedre virkning på eksosbremsen med den store motoren. Det er ikke antall sylindre som avgjør, men motorvolumet. Ved eksosbremsing virker jo motoren som en trykkluftkompressor, og en motor med større volum pumper jo mere luft enn en med lite volum. Noen motorer har eksosresirkulering som gir dårligere effekt ved motorbremsing. Det er også forskjell på de ulike typene av spjeld i eksosrøret hvor tette de er. Et potte tett spjeld kan gi for høyt trykk så enten turboen eller eksospakningene skades hvis ikke motoren er beregnet for dette fra fabrikk. Det forekommer også at støtstengene til innsugsventilene bøyer seg, fordi det går for tungt å åpne ventilene når det står trykk i sylinderne. Lastebiler har ofte en forsterket eksosbrems. På amerikanske lastebilmotorer var dette ekstrautstyr i mange år og kaltes Jake-Brake. Tilsvarende mekanisme er innebygget fra fabrikk på Volvo. Systemet gjør at i det øyeblikket kompresjonstakten i motoren er avsluttet så åpner eksosventilene seg bitte litte grann slik at trykket fra sylinderen slippes ut. Dermed unngår man at den komprimerte luften hjelper til med å trykke stempelet ned igjen i det som normalt skulle vært forbrenningstakten. Mercedes oppnådde det samme med en liten ekstra eksosventil og kalte det konstantdrossel. Årsaken til at selgerne ikke anbefaler eksosbrems på en liten motor er at virkningen er mye dårligere enn på en stor motor av samme type. Merkostnaden er vel akkurat den samme, så derfor får du mye mindre brems for pengene med en liten motor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 sylindrede Fendt med eksosbrems bremser selvsagt mere vekt enn en 4 syl. Men på tom traktor oppfattes bremsevirkningen bedre på de lettere 4 sylindrede. Spjeldet på 6 syl mener jeg har to hull mens på 4 syl er det ingen hull. 300 vario bremser bedre enn 400vario pga lavere egenvekt og lavere utveksling i transm.

Tror ikke eksosbrems er tilgjengelig på 200 vario, da denne har agco-sisu cr motor. Disse har visstnok ventiltider som ikke funker bra med eksosbrems. Men disse traktorene er så lette og ikke beregnet for de tyngste lassene, så de klarer nok seg godt uten eksosbrems.

Ravi: har du fått listet eksosbrems som tilbehør ifbm et tilbud på 200 vario???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fått tilbud. Men tror bestemt jeg har sett motorbrems som alternativ i konfiguratoren.

Når jeg nå skulle se etter igjen, så fant jeg den ikke.

Kanskje jeg har drømt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...