Gå til innhold

Traktor/henger for brøyt+graver


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Hei alle sammen. Ser det er stor kunnskap her inne, og håper på mange konstruktive svar til en fersking som meg.

 

Leker med tanken om at min kontortilværelse her på sentrale Østlandet snart kan ta slutt (forhåpentligvis). Og jeg har alltid hatt lyst til å begynne som gravemaskinfører. Sjekker litt rundt med folk i bransjen, og det ser ut som om at en 8 tonns graver og traktor med henger kan være en ypperlig løsning for en nybegynner. Da er jeg mobil, og kan brøyte litt om vinterene.

 

Men\; graverbiten har jeg noenlunde kontroll på. Verre er det med hva som er ideel traktor og henger. Vi snakker om en prisklasse på opptil 400\' for trakter og henger ekskl. mva.

 

Så spørsmålet blir: Hvilken traktor og hvilken type henger er ideel? Hengeren bør være praktisk å få en 8-tonns graver av og på. Traktoren tenker jeg meg en som er relativt universal med tanke på montering av div. måkeutstyr (dette er kanskje standard?)og naturligvis god kvalitet med god tilgang til service/reservedeler i stor-Oslo området.

 

Håper noen kommer med tips/meninger.

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Ser det er stor kunnskap her inne, og håper på mange konstruktive svar til en fersking som meg.

 

Leker med tanken om at min kontortilværelse her på sentrale Østlandet snart kan ta slutt (forhåpentligvis). Og jeg har alltid hatt lyst til å begynne som gravemaskinfører. Sjekker litt rundt med folk i bransjen, og det ser ut som om at en 8 tonns graver og traktor med henger kan være en ypperlig løsning for en nybegynner. Da er jeg mobil, og kan brøyte litt om vinterene.

 

Men; graverbiten har jeg noenlunde kontroll på. Verre er det med hva som er ideel traktor og henger. Vi snakker om en prisklasse på opptil 400' for trakter og henger ekskl. mva.

 

Så spørsmålet blir: Hvilken traktor og hvilken type henger er ideel? Hengeren bør være praktisk å få en 8-tonns graver av og på. Traktoren tenker jeg meg en som er relativt universal med tanke på montering av div. måkeutstyr (dette er kanskje standard?)og naturligvis god kvalitet med god tilgang til service/reservedeler i stor-Oslo området.

 

Håper noen kommer med tips/meninger.

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enk_1
moi er uten tvil en god henger men den blir ganske høy for en 8 tonns graver for å gå opp i. Blir vel også litt høy når man skal laste med 8 tonneren. Hadde valgt meg en Foss Eik lettdumper med 240 bredde. Vet at Eik Senteret har kampanje på 10 tonneren nå. Når det gjelder traktor så er det bare 1 merker for meg da.....MF. Fendt er også en god traktor, men kan kanskje bli litt for dyr for deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei Fersking.

 

Du er absolutt innpå noe med å kjøpe deg graver, men 8 tonner er vel mye vil jeg mene, var sjøl inne på markedet men trakk meg fort ut pågrunn av utkonkurrering av de større anleggs entrepnørene.

Vil nok helle anbefale deg en 5,5t, da er du plutselig inne på en annet marked der det ikke er så mange store entrepnøre som skal krangle om jobben med deg, en mulighet også er å lage en avtale med et firma om at du har fast kjøring for dom med di maskina på timespris og du bruker traktoren til å transporte maskina og hente masse, da slepper du i det minste og tenke på adminitrasjons arbeid itilleg til graving og massekjøring

 

For din del ville jeg nok heller satsa på å få kjøpt en litt real traktor i starten og heller kjøpe en litt brukt ordentlig kornhenger med lavkarmer eller evt en lett dumperhenger.

og traktor koster flesk, for din del vil jeg satset på en Jd 6010 serie som har gått noen timer men tåler noen tusen timer til, eller evt en Mf 6290 er også en veldig bra traktor, men

 

Angående brøyteutstyr er det nok ikke noe problem, det enkleste du kan gjøre vis den traktoren din du bruker har fronthydralik så kjøper du kun et enkelt kommunablad eller vplog og hekter den på liften framme og en vfres bak.

 

Men for min del så trekt jeg meg tilbake fra graving og fikk en real kontrakt med en entrepnør åpå massekjøring hele år, vi har en avtale på at jeg kjører når jeg har mulighet og er bare og komme når du har tid, denne kontrakten tilsier sånn ca 1200 timer av mine kjøring i året altså ganske mange penger.

 

Men lykke til Fersking\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
kjøp en MF på 110-130 hk, og henger med 10-13 tonn nyttelast. Vil ikke anbefale deg 8 tonner, gå for enten 4-5 tonn eller 12-13 tonner. 8 tonner blir et kompromiss, den er for stor til de fleste småjobber i hager o.l, og for liten til de litt større jobbene. har selv MF 6455 og junkkkari J13 henger, og en takeuchi TB 145. Alt utstyret er kjøpt mer eller mindre brukt ( 135 timer på traktor, henger på eikshow i vikingskipet) husk at ved kjøp av henger er det en stor fordel å få 2 europaller i bredden. min. 2,40 innv. bredde...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Orkel T85 er ikke en henger som tåler å kjøre opp gravemaskin på, er og for smal til å ha en 8 tonner på.

Til ferskingen, er enig med de som anbefaler 5,5 tonner, er mye bedre økonomi å eige/bruke den.

Kjøp en liten dumperhenger, er smidigere på små jobber. Og kjøp en \&quot\;storliten\&quot\; traktor på ca 100HK å trekke den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg har ikke vert i denne bransjen, men har en nabo som holder på. Han har en MF 4-syl og ca 110-120 hk m/laster, en metsjø henger (halvdumper, kan felle ned karmene) og en 5,5 tonner (tror jeg). Han har mye og gjøre. Graver opp rører og fikser dem og fyller på med pokk osv. Mye vedlikehold arbeid.

 

Jeg ville nokk ha satset på en JD som flere sier her. Med Laster og brøyteplate. Siden du skal ha brøyting. 6420 eller noe rundt den er fint i by miljø. Jeg ville nokk godt for en en 4-syl, pga smidighet. Av hengere ville jeg ha godt for en du kan legge ned karmene på, men er dumper. Dette er noe du kan dra nytte av, mener jeg. Så en orkel TX100 eller TX130? Eller metsjø, naboen er fornøyd sier han. Vuderer selv en TX130. Til litt gruskjøring, baller og alt annet.

 

Gravemaskin har jeg lite å komme med, med 5,5 tonner tror jeg er best, med tanke på vedlikeholds arbeid : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Olav:

Det er ingen fare og belte på en 8t graver, er bare og hekte av karmene også belte på, T85 tåler fint en 8 tonner det er ikke noe problem.

Driver sjøl med litt maskintransport av hjullastere og gravemaskiner når vi kjører slam og kjører fint en 20t beltegraver på en Bigab 20-24 krokløfthenger med maskinflak og jeg er mer redd for de som kjører enn selve hengern så det er sagt, men klart at du har god mulighet å kverke hengern vis du gjør noe riktig så galt.

 

og til fersking, vis du får for deg å kjøpe dumperhenger til 8 tonner så kjøpe utskybare karmer sånn at du har god plass til å belte maskina og snu på plant og et annet lite tips, ikke kjør masse med karmene ute, da kverker du hele systemet, har sjøl en 15t sele sveis steindumperhenger med utskyvbarekarmer og det er den beste løsningen å belte større maskinene på hengern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Svein, Kom ned på jorda! Han skal bruke 400 tusen på traktor og henger. Og å påstå at T85 tåler å kjøre med 8 tonner er ikke heller det lureste du har sagt, rammen bøyer seg når du klatrer opp og når den er så smal er det lett å skli av. 2mm plater i bunnen er heller ikke mye å skryte av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ein bigab 20/24 med maskinflak er bygd for å tåle 20 tonn graver.Og den skal vel kunne veksle 20 tonn og laste 24 tonn ? Ein t 85 tåler nok å bli belta på med ein 8 tonner,men den er ikke bygd for det.Den er for svak i \&quot\;overhenget\&quot\; der du får all belastningen når du belter på,og som nevnt tidligere tynn plate og for smal.Grei til korntransport og div, men det er ikke noe henger å satse på til dette bruket.KV: orkel tx dumper? Metsjø med nedfellbare karmer, halvdumper? Disse er ikke i nærheten av dumper en gang. Skal du drive i anleggsbransjen må du satse på ein henger som tåler litt, og da er hengere med nedfellbar karm for dårlig. Du har heller ikke bruk for å legge ned karmen, i tilfelle ein sjelden gang kan du laste bakfra.....Eks orkel DX, Metsjø metamid med dumperkasse er greie hengere til \&quot\;fornuftig\&quot\; pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
For meg er Tx 130 et bra valg. Siden det skal bare være en vanlig henger med litt sterke karmer og plate i bunn. De kaller det en halvdumper på orkel og FK, så jeg ser ikke noe problem å kalle den det. Men jeg ville nokk valgt en vanlig dumper henger ja, men så er vel pris et ganske stort tema her vil jeg tro. Så var en alternativ.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skaff deg en Foss Eik henger som er konstruert for oppgaven, disse kan du trygt hoppe opp og ned av i årevis uten at den tar skade av det. Traktoren jeg vil anbefale er Valtra XM leddstyrt traktor med city laster og vips har du hjullaster også, overlegen lastertraktor med enorm smidighet og manøvreringsegenskaper både med og uten henger helt unik på trange plasser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Agromet er en solid og rimelig dumperhenger.Har selv hadd agromet i flere år til å kjøre en 8tonns gravemaskin.Det finnes sikkert bedre hengere,men så var det dette med pris da... Tror nok du bør ha en traktor på rundt 120hk for det blir sikkert spørsmål om å kjøre masse til forskjellige \&quot\;avhøll\&quot\;,og da er det greit med litt krefter.Pass på att traktoren har stort nok hydraulikkolje reservoar til å løfte tippen(ikke alle JD har det) 5,5 tonner har ett ideelt arbeidsområde og det er å grave ned kabel i områder med lite storstein.Det er maskiner som ellers er for store(Plen og hage)eller for små.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nett ein metsjø med 8mm hardox i bunn og 6 mm i sider. Gav 124 tusen for denne. Viss orkel tx 130 koster over 100 hadde eg ikkje vurdert den.Har rigtignok litt større plan og større totalvekt enn feks metsjø, men mye svakere plan. Orkel dx 120 koster ca 130 , tilsvarende weckman ca 125 tusen. Finnes mange rimelige dumper hengere som ikkje har \&quot\;proff\&quot\; pris,men er solide nok til enkel entrepenør drift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Vel, er ikke noe problem og er du så uheldig at du sklir av når du belte på T85, istarten hadde jeg en 77 Gisebo 8t kornhenger som jeg kjørte gravemaskin 7t og mye masse, pensjonert hengern ifjor pågrunn av utslitte bremser, men det er den beste hengern jeg noen gang har hatt og som har holdt så mange lass med tung masse.

 

Men skal jeg være litt real, så anbefaler jeg deg og rett å slett høre med Baastrup Maskinfabrik i Danmark, de lager veldig brae dumperhengere som tåler mye, har en nabo som har 4 stk baastruper som går kun i massekjøring og slamtransport, mye tung kjøring. En veldig bra og kompakt henger som tåler mye, med hardox i hele kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rune, hvilken traktor kommer nærmere en hjullaster enn en Valtra XM med citylaster med 3,5 tonn løftekraft og 4 tonn brytekraft i lasterskuffa? Her holder ikke annet enn BM fester. Trinnløs er den ikke, men alle de positive egenskapene den har med leddstyring oppveier det meste. 150 hk og smidigere enn en valmet 405. Sammenligner den gjerne med å ha en rundtomsvingende graver kontra en traktorgraver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At XM er et missfoster er kanskje å dran langt,men ikke langt unna sannheten.Kjøpe en city utgave når den kom,kjørt den i ca2år,dvs 1år ibruk 1år på vekstedgulvet.Hadde gått ca2500t da jeg solgte den.Hadde iløpet av de timene totalhavari på overføringen i midja,mellomakslingen med 3 ledd gikk rett av ned en bakke i 40kmt med lass.Før jeg fikk stoppa traktorn var alt av innmat i midja knust.Ellers hadde jeg 7-8større lekarsjer,skiftet radiator,ac kompressor,ac bryter,lekarsje på vannpumpe,3 lekarjer på veivlager,skiftet BM ramma på laster pga for tynnt stål iramma så låsn ikke funka,+div små el feil osv osv.Sikten til lastern er også dårliere en på en orginal M serie pga at panseret er så høyt i bakkant pga at orginalfronten er flyttet 50com lenger fram en normalt.Var stabiliserings sylindre på framaksel,men så fort man knekket ramma i skarpe svinger bikker traktoren over...skummelt.Det var også veldig lang leveringstid på deler som har med XM ombyggingen å gjøre,ok med vanlig M deler da.Rune,er ikke helt enig i det du mener om traktorgraver.Synest nesten det er litt rart at det ikke selges flere av de,kryr jo av dem i andre land som foreksempel Danmark.En ny traktorgraver med sideforsyvning og teleskoparm på graveren med rotortilt er ikke å forakte til div servicejobber,samtidig som man har transmisjon som hjulastern med en kraftig oversiktig laster.Vedens mest solgte traktorgraver er vel jcb 3CX,koster ca 380000,- for en ny en i UK.Perfekt i snørydding også etter som graveren kan leggges helt in til bakparten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vedr. henger: merkelig at nesten alle anbefaler henger uten fjeæring. Ingen jeg kjenner går frivillig tilbake til stiv henger etter å ha kjørt henger med fjæring. Ikke alle er like dyre. Og annehåndsverdien vil sannsyneligvis være mye høyere etterhvert som folk oppdager fordelene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takker alle sammen så langt for veldig mange gode (og kanskje mindre gode\;-) ) tilbakemeldinger. Jeg får faktisk mye interessant informasjon kun ved å lese alles meninger og betraktninger. Nyttig for en fersking med andre ord:-)

 

Jeg sjekket ut endel info og som nevnt så er \&quot\;budsjettet\&quot\; på 400 traktor og henger inkl. Etter denne tråden ser jeg så langt for meg traktor til 300 og henger til 100.

 

Takker igjen for alle tilbakemeldingene. Jeg er imponert over kunnskapsnivået. Denne siden, med forumet, vil jeg faktisk tro mange flere enn det nettadressen tilsier vil ha nytte av.

 

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Pls: det er greit nok det at fjærboggi er behagelig etter veien.Men det er noe dyrere i anskaffelse, og det er ikke alltid det er fordeler med fjæring heller.Med traktor og henger skal du gjerne av asfalten av og til også, og ein henger med fjærboggie er mye mindre stabil ved tipping en pendelboggie.Hva med bare fjæring i drag og kulekobling, for å få hengeren til å \&quot\;jobbe\&quot\; mindre med traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest davand_1

Jeg ville heller brukt mer på henger og mindre på traktor: Kjøper du en \&quot\;dårlig\&quot\; henger vil denne kanskje være fillete etter kort tid = du har tapt alle penga du la i henger. Bruk heller 150 på henger og du har en som varer så lenge du vil og som du får igjen noe for hvis du vil selge den en gang.

Og dessuten skal du vel ikke sitte flere timer i traktoren enn at du klarer deg med en Fiat 110-90 eller en Case 51-serie. Der burde drøyt 200 rekke fint til en traktor med laster som drar hengeren brubart. Og prøv å få kjøpt en traktor som allerede har brøyteplate. Den brøyteplata kan ødelegge et hvilket som helst regnestykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg fikk en reaksjon på¨mitt forslag på fjærende henger. Må bare si meg enig. Skal fjærende aksler være stabile, må de være temmelig stive og du må ha en del tyngde i lasset før du får gleden av de.

Ei god bladfjær med lang vandring i draget gir en bedre kjørekonford enn fjørende akslinger alene. I kombinasjon med kulekobling: suverent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei vurderer en henger m 385-22,5 (lastebil hjul)kan også få 560-22.5 michelin xbib? ca 8ooo mere hengern vil bli brukt85% på veg noen med anbefalinger/erfaring-er lastebilhjula bedre på vegen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
lars dett kommer an på vilket underlag du skal kjøre på når du ikke kjører på veien? lastebilhjul triller mye bedre og varer mye lengre på veien,men har ingen flyteevne viss du f.eks skal ut på et jorde å tippe lass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...