Gå til innhold

Dobbeltvirkende hydraulikkuttak og tilkobling av utstyr


Gjest

Anbefalte innlegg

Etter å hittil kun ha eid eldre traktorer med ett enkeltvirkende hydraulikkuttak har det å koble til vedkløyveren og tilhenger med tipp vært enkelt å forstå.

 

Nå har jeg imidlertid oppgradert en smule og min nye brukte traktor har 3 dobbeltvirkende hydraulikkuttak:

 

1 dobbeltvirkende med flyt

1 dobbeltvirkende med kickback

1 dobbeltvirkende

 

Noen av disse er omstilbare til enkeltvirkende ved å løsne på en skrue.

 

Jeg lurer da på 2 ting:

 

1) Tilhenger med tipp. Kan denne sin tippslange kobles til noen av disse når de står som dobbeltvirkende? Dvs jeg skjønner jo at den vil løfte kassa, men vil den komme ned igjen? Jeg antar at den vil det dersom man trykksetter det uttaket som ikke har tippslangen koblet til?

 

2) Vedkløyveren. Denne har jo 2 slanger. En for trykk og en for retur til tank. Her er det to ting jeg lurer på. Kan denne kobles til et dobbeltvirkende uttak? Det må jo i såfall bli uttaket med kickback da det er det eneste som har en spak som blir stående med trykk på når man slipper det. Vil i så fall kickback funksjonen slå til når man kløyver ved?

 

Må også nevne at det på det ene dobbeltvirkende uttaket er satt på en strupeventil på den ene tilkoblingen. Her er det et ratt man kan regulere volumet med. Denne ventilen får trykk inn og sender dette så ut til et uttak i ønsket volum. Overfødig olje ledes til tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oilar_1

Etter å hittil kun ha eid eldre traktorer med ett enkeltvirkende hydraulikkuttak har det å koble til vedkløyveren og tilhenger med tipp vært enkelt å forstå.

 

Nå har jeg imidlertid oppgradert en smule og min nye brukte traktor har 3 dobbeltvirkende hydraulikkuttak:

 

1 dobbeltvirkende med flyt

1 dobbeltvirkende med kickback

1 dobbeltvirkende

 

Noen av disse er omstilbare til enkeltvirkende ved å løsne på en skrue.

 

Jeg lurer da på 2 ting:

 

1) Tilhenger med tipp. Kan denne sin tippslange kobles til noen av disse når de står som dobbeltvirkende? Dvs jeg skjønner jo at den vil løfte kassa, men vil den komme ned igjen? Jeg antar at den vil det dersom man trykksetter det uttaket som ikke har tippslangen koblet til?

 

2) Vedkløyveren. Denne har jo 2 slanger. En for trykk og en for retur til tank. Her er det to ting jeg lurer på. Kan denne kobles til et dobbeltvirkende uttak? Det må jo i såfall bli uttaket med kickback da det er det eneste som har en spak som blir stående med trykk på når man slipper det. Vil i så fall kickback funksjonen slå til når man kløyver ved?

 

Må også nevne at det på det ene dobbeltvirkende uttaket er satt på en strupeventil på den ene tilkoblingen. Her er det et ratt man kan regulere volumet med. Denne ventilen får trykk inn og sender dette så ut til et uttak i ønsket volum. Overfødig olje ledes til tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei..

 

Når det gjelder tipputtak for til henger, kan du bruke den ventilen som har flytfunksjon. Når du tipper opp bruker du pluss-sida, og når du slakker ned, sett du berre spaken i flyt, og då går hengeren ned igjen uten motstand.

 

Når det gjeld vedkløyvar so er det gunstigaste å bruke fri retur, dvs. returolje får gå direkte til tank. Dette for å hindre unødig motstand i sentrale og varmgang i systemet. Men det går ellers og...... Men uansett so trur eg att du må låse spaken manuellt slik att spaken ikkje slår ut når det blir mykje trykk på kløyvaren.

 

Men dette kan variere frå merke til merke-.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

1. Ja den vil komme ned igjen, men du kjører da trykket over trykkbegrensningsventilen (sikkerhetsventilen). Så det vil være en fordel å benytte muligheten til å stille om til enkeltvirkende.

Ellers er jeg enig med Hallvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oilar_1
Ja, jeg skjønner at trykket da går over sikkerhetsventilen og det var det som bekymret meg litt. Men om jeg gjør som halvar sier og benytter flytstillingen for å slippe ned så unngår jeg jo dette så det virket som en OK løsning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ksundnes_1
Sikkerhetsventilen er der for ein grunn, den er berekna på å bli brukt. Når du eventuelt slakkar ned tippen, vil ventilen blåse over, men det skadar ingenting. Eg gjer det slik og det har eg gjort i mange år, har aldri vore noko problem. Kan sjølvsagt stille om til enkeltvirkande, men då må eg stille om igjen når eg skal bruke anna utstyr, så det blir ikkje gjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Sikkerhetsventil....: Når det gjeld flyt og sikkerhetsventil har det ingen sammenheng.

Når en spole har flytfunksjon, opner den slik att olja får gå rett til oljetank uten mottrykk.

Dersom den er berre dobbeltvirkande vil sikkerhetsventil blåse over, pga att den ikkje får kvitte seg med oljen som den leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oilar_1

Takk for alle svar. Ble mye klokere. Nei, det er ikke LS, Dette er en gammel 94 modell med tannhjulspumpe, 59 l/min.

 

Har funnet en egen tilkobling med fri retur rett til tanken så den bruker jeg til vedkløyveren.

 

Det eneste som irriterer da er at det ikke finnes en mer proff måte å få levert trykk konstant til vedkløyveren enn å surre fast en spake med tau :-) Hvordan pleier dere å gjøre dette når dere skal drive en vedkløyver eller en pumpe? Tau? Kile? Rart ikke traktorprodusentene har tenkt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hei ser du lurer på flere ting, men du kan ikke forvente å få noen rette svar når du ikke vil ut med hva slags traktor det er. Er mye kunskap på dette forumet som kan gi deg svar på nesten alle traktormerker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
husker eg ikke feil er det sånn at vist du skyver spaken helt fram, eller helt bak på Mf62-6400serie så fester den seg, husker eg ikke feil så\; toppstaget er helt ute, og en aktiverer spaken eks i fremre posisjon, så går det helt inn og spaken spretter i nøytral?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Helt enig med deg Petter. Når en må surre fast spaker med tau o.l. på \&quot\;nye\&quot\; traktorer til flere hundretusen for å drive hydraulikk så er det \&quot\;litt irriterende\&quot\;. En skulle tro det hadde vært små ting og fått til en enkel anordning for låsing av hydraulikkspaker både i nøytral og arbeidsposisjoner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...