Guest Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Hei! Jeg er interesert i en Case IH 844 XL, men toppakningen er gåen. Hvor vanskelig er det å reparere dette selv, eventuelt hvor dyr reperasjon er dette på et verksted? Kan traktoren ha tatt skade av å ha kjørt slik en stund? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathias_1 Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Hei! Jeg er interesert i en Case IH 844 XL, men toppakningen er gåen. Hvor vanskelig er det å reparere dette selv, eventuelt hvor dyr reperasjon er dette på et verksted? Kan traktoren ha tatt skade av å ha kjørt slik en stund? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Det er sjelden at toppakninger går på IH. Hvordan vet du at den er gåen? Hvis det er fordi det kommer frostvæske i motorolja tror jeg heller det er o-ringene på sylinderforingene som har gått. I så fall kan du regne med full motoroverhaling. I verste fall kan det være gravrust i blokka, så den må byttes. Det kan også være ujevn høyde på sylinderforingene, det må sjekkes når toppen er av. Men hvis det er \"\;bare\"\; toppakningen så er det normalt en verkstedjobb til ca 5000 - 6000 kr. En skrukyndig person klarer å skifte en toppakning selv, man må bare være renslig og nøyaktig og montere etter fabrikantens anvisninger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Him_self_1 Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 toppen må planslipes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 tull A.H svært sjelden toppen må planslipes, gjør alle deler rene så går det nok. er nok enig med oddbjørn med o-ringene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest km_1 Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Viss det er toppakningen som er problemet,ville eg planslipt toppen uansett. Det koster bare mellom 500 og 1000 å gjør det. Og da er du på den sikre sida når du først har toppen av... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathias_1 Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 OK, takk for alle svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Selvfølgelig kan man plane toppen for å være på den sikre sida, hvis man har muligheter til å få gjort det innen rimelig tid. Ford traktorer vet jeg det har lønt seg å plane toppen på, de hadde lett for å lekke olje eller vann ut på sida. Har traktoren gått lenge med kompresjonslekkasje kan det ha tæret sår i toppen, og forsåvidt også på kanten på sylinderforinga. Men hvis alt ser glatt og fint ut ville jeg tatt sjansen på å la være å planslipe. Det med å konsekvent plane toppen tror jeg kommer litt fra bilbransjen. Der er det helt vanlig å gjøre, men så er det aluminium og spinkle saker au. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 12, 2008 Share Posted May 12, 2008 Jeg vil spørre: Hvordan vet du at toppakningen har gått? Forsvinner vannet sporløst? Koker den? Blir olja grå og skummer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathias_1 Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 De opplysningene jeg har om at toppakningen er gåen, er det eieren som skal selge traktoren som har fortalt meg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.