Gå til innhold

lastkjennende hydraulikk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg berre lurer på kva lastkjennande hydraulikk er.

Dei fleste nye traktorar har det vel, men det står ikkje så mykje om kva det er.

Kan nokon forklara meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg berre lurer på kva lastkjennande hydraulikk er.

Dei fleste nye traktorar har det vel, men det står ikkje så mykje om kva det er.

Kan nokon forklara meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Lastkjennende hydraulikksystem skal gi mindre effekttap og lavere brenselforbruk, i følge teorien i brosjyrene. Det er en selvfølge med lastkjennende hydraulikk på store hydraulikkanlegg som gravemaskiner, skogsmaskiner o.l. Der brukes jo hydraulikken for fullt hele tiden.

Men at det gir så stor effektbesparelse på en landbrukstraktor er jeg ikke helt enig i. Ls hydraulikk er bra under hydraulikkarbeid, som drift av feiekost o.l.

Men alle de timene traktoren jobber som trekkdyr tror jeg vinningen går opp i spinningen.

En stempelpumpe suger ikke inn oljen selv slik som tannhjulspumpa gjør, så den må tvangsmates av en matepumpe, oftest en tannhjulspumpe. Den matepumpa må ha en større kapasitet enn \&quot\;hovedpumpa\&quot\; (=stempelpumpa), så oljemengden sirkulerer hele tiden like fordømt.

Hvis man klarer seg med under 80-90 liter/min er det like bra med stempelpumpe, mye billigere og langt færre feilkilder. LS-anleggene har mange kompliserte ventiler som kan skape trøbbel hvis det blir spon i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JK_1