Gå til innhold

lastkjennende hydraulikk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg berre lurer på kva lastkjennande hydraulikk er.

Dei fleste nye traktorar har det vel, men det står ikkje så mykje om kva det er.

Kan nokon forklara meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg berre lurer på kva lastkjennande hydraulikk er.

Dei fleste nye traktorar har det vel, men det står ikkje så mykje om kva det er.

Kan nokon forklara meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Lastkjennende hydraulikksystem skal gi mindre effekttap og lavere brenselforbruk, i følge teorien i brosjyrene. Det er en selvfølge med lastkjennende hydraulikk på store hydraulikkanlegg som gravemaskiner, skogsmaskiner o.l. Der brukes jo hydraulikken for fullt hele tiden.

Men at det gir så stor effektbesparelse på en landbrukstraktor er jeg ikke helt enig i. Ls hydraulikk er bra under hydraulikkarbeid, som drift av feiekost o.l.

Men alle de timene traktoren jobber som trekkdyr tror jeg vinningen går opp i spinningen.

En stempelpumpe suger ikke inn oljen selv slik som tannhjulspumpa gjør, så den må tvangsmates av en matepumpe, oftest en tannhjulspumpe. Den matepumpa må ha en større kapasitet enn \&quot\;hovedpumpa\&quot\; (=stempelpumpa), så oljemengden sirkulerer hele tiden like fordømt.

Hvis man klarer seg med under 80-90 liter/min er det like bra med stempelpumpe, mye billigere og langt færre feilkilder. LS-anleggene har mange kompliserte ventiler som kan skape trøbbel hvis det blir spon i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JK_1
det er bare tull at det er menge kompliserte ventiler på et ls anlegg. lsen går igjennom shuttleventiler (eks. et t-stykke med kule i senter) og jeg vil ikke påstå å si at det er kompliserte ventiler, heller ikke prioriteringsventilene er kompleserte, de er trykkstyrt, av hydr.trykk og fjærtrykk. enkel i oppbygging, enkelt prinsipp, vanskelig for å forstå helt funksjon for enkelte folk. men som sagt systemet er enkelt i grunnprinsippet, det kommer bare an på hva du bygger på systemet hvor komplisert det blir. som eks fj foraksel, hyttefjæring, o.l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anonym

Hei.

Nokon som har greie på ka som er ka av hydraulikkoblingane på ei presse med LS? Han-kobling trykk og ho kobling retur eller omvent?

står ikkje i instruksjonsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Er det samme størrelsen på slangane? Den grøvste pleier å vere retur. Ellers ville eg vore einig med deg og sagt at han er trykk og ho retur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...