Gå til innhold

Turtall PTO


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som veit kva turtal motoren skal ha når kraftuttaket skal gå med 540 på min John Deere 1020? Kjører vedmaskin på den så greitt å vite? Er eit grønnt fellt på turtelleen rett over 2000 rpm, er det det som er 540?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

Noen som veit kva turtal motoren skal ha når kraftuttaket skal gå med 540 på min John Deere 1020? Kjører vedmaskin på den så greitt å vite? Er eit grønnt fellt på turtelleen rett over 2000 rpm, er det det som er 540?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Frå den svenske boka Traktorkalendern:

 

540 o/min ved 2100 o/min på motoren. Yter då 28,1 kW på kraftuttaktet. Ved max. motorturtal 2500 o/min yter den 29,2 kW. Max dreiemoment på moteren er 151 Nm. Motorvolum 2,5 l.

 

For samanlikning yter MF 135 med samme motorvolum det samme på kraftuttaket ved 540 o/min som er ved 1700 o/min. Ved max motorturtal 2250 o/min yter den 32 kW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svar!!

 

Da er det som eg trodde, det grønne feltet er ved 2100 o/min. Motoren meiner eg skal vere oppgitt til 49 hk DIN, rart den er svakere enn 135 på kraftuttaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
På \&quot\;gamle\&quot\; John Deere (20-30-40-50 serie) så gikk kraftuttaket forholdsvis sakte. Motoren måtte ha ca 2100 o/min ved 540 o/min PTO, mens de fleste andre traktorer har 540 o/min PTO ved 1600 - 1900 o/min. Men vedmaskinen trenger vel ikke gå på eksakt 540 o/min? Flere vedmaskiner er merket med \&quot\;max 400 o/min\&quot\; el.l. Jeg har vært borti endel traktorførere som tror at \&quot\;alle\&quot\; redskapene MÅ gå på 540 o/min. Skrekkeksempelet var han som trodde åkersprøyta måtte gå på eksakt 540.... Det er vel egentlig bare sentrifugalspredere som er avhengige av helt eksakt turtall pga. kastelengden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
er klar over at eg ik treng 540. men 540 er jo max på vedmaskina så er viktigt å ikkje overstige det. kjører motoren på ca 1900 o\\min synst det er passe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...