Gå til innhold

Eldre valmet - 805 / 6300


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en allsidig traktor på opptil 100 hester, pris ca 100 000 - 200 000. Jeg overtar en gård hvor jorda (190 mål) er bortforpaktet i 4 år til. Men jeg skal drive litt i skogen, vedlikeholde veier og kanskje leiekjøre litt hos forpakteren.

Har hørt at Valmet 805 eller kanskje 6300 kan være et alternativ. Fiat 80-90 er det også endel av under kr 100 000. Kjenner noen godt til disse og kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg trenger en allsidig traktor på opptil 100 hester, pris ca 100 000 - 200 000. Jeg overtar en gård hvor jorda (190 mål) er bortforpaktet i 4 år til. Men jeg skal drive litt i skogen, vedlikeholde veier og kanskje leiekjøre litt hos forpakteren.

Har hørt at Valmet 805 eller kanskje 6300 kan være et alternativ. Fiat 80-90 er det også endel av under kr 100 000. Kjenner noen godt til disse og kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg ville nok starta med en Valmet - sjøl om det slett ikke er lett å finne en 805 med lavt timetall. \&quot\;En bonde selger ikke sin 805\&quot\; er vel noe i nærheta av et moderne ordtak :) Du finner nok noen 6300 i den kategorien du søker - men også der er timetallet høyt.

 

Fiat er et reellt alternativ det, og absolutt en grei traktor i skogen - men jeg ville valgt Valmet ut i fra motor (drar på et større register enn Fiat) og holdbarhet. Tenker da spesielt på rust, som er et problem på Fiat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
rust på fiat er kun problem på de eldre en 1990 da siden de ikke er galvanisert, de som er nyere klarer du ikke å få til å ruste, gå heller for 100-90/110-90 de har bedre drag en noe fra valmet, og iveco motorene klarer du ikke å slitte ut starter uansett og bruker ikke olje selv med 10000 på telleren, vis det er bra vedlikeholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, har selv både Valmet 705 og Fiat/New Holland L75. Valmet 705/805 er gode skogstraktorer, ut fra både vekt og konstruksjon. Det er mange flere 705 enn 805 ute, og du skal følge godt med på Finn.no for å få en med lite timer. Det er 4,4 l på disse og 82-95 hk alt etter årsmodell. Pass på om det er 1987 modell, i forhold til om det er skiftet sylinderforinger. Den nyere (fra 1991/92) Mezzo serien er etterfølgeren. Sjekk konedata.net for tekniske data.

 

Fiatagri og New Holland modeller som 80-90 og nyere er også solide traktorer til en grei penge. Det er mange av disse ute. Solid og grei teknikk. Sjekk status på cluch her. 100-90 og større har 6 sylindret motor. Iveco har også levert noen få modeller med 5 syl. motor 90-90 mener jeg den hette, og den eldre 880. Fra tid til annen legges det ut eldre Fiatagri med lite timer på finn.no.

 

Lykke til med kjøpet!

 

Mitt tips er å finne en traktor i innlandet, i forhold til mulig rust. Har sjekket mange selv i forhold til kjøp, og dette er en trend. Har traktoren i tillegg stått inne mye av tiden forrige eier har hatt den, er det enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

De 6 sylindra Fiatene synes jeg blir for store. Det er for dårlig svingradius på de, har noen erfaring med 80-90?

Er det et alternativ å skru opp en 705 litt, siden det er så få 805 ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er enkelt å skru opp en 705 litt, pga rekkepumpe. Spør en servicemann fra Valtra om hjelp. Det spørs hva du skal bruke traktoren til, men den drar bra slik den er spør du meg. I skogen er det mer tyngden og dreiemomentet du bruker, og ikke effekt. Forskjellen mellom 705 med GLTX og 805 med GLOX er toppfarten. På 805 (de fleste tror jeg) girer hurtiggiret opp, mens det på 705 girer ned. Det skal gå å snu denne funksjonen. Det er sikkert noen her som vet om hvordan dette gjøres. Hurtiggiret sitter i front av girkassa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er ingen myte att Fiat ruster. Det er flere som ruster, den verste er kanskje MF 600 serie.

Men i korndistrikter i innlandet, hvor vegsalt var ukjent før og salpeter var lite brukt: Ja der var Fiatene kanskje de eneste som rustet fælt. Problemet med Fiat og rust er egentlig ikke att det blir rustflekker. Problemet er att det elektriske anlegget er jordet med små karosseriskruer overalt. Og de punktene ruster så du mister jordingen og dermed lys mm. hadde de brukt skikkelige jordpunkter så hadde Fiat hatt (enda) bedre rykte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...